חוסן נפשי: הכל מתחיל במשפחה

(0)
לדרג

חוסן נפשי הוא היכולת להתמודדות עם מצבי משבר וההסתגלות למצבים משתנים. מחקרים מגלים כי תמיכה משפחתית וחברתית מגדילה את החוסן הנפשי. כתבה לרגל יום המשפחה

מאת: מאת ענת בלזברג, כתבת doctors

חוסן נפשי אינו תכונה מולדת, אלא דווקא תכונה נרכשת המושפעת מגורמים רבים ובהם מזגו ואופיו של האדם ורשת התמיכה שהקיפה אותו בילדותו, כמו גם רשת התמיכה המקיפה אותו בבגרותו. מחקרים מצביעים על כך שאנשים המקיפים עצמם במערכת תמיכה משפחתית וחברתית הם בעלי חוסן נפשי גבוה יותר מאחרים. המשפחה היא משאב משמעותי במצבי שגרה ובעיקר במצבי משבר.

"כשמדברים על מצבי משבר צריך לעשות אבחנה בין משבר התפתחותי, כלומר משבר שהוא חלק מדרך הטבע, לבין משבר מסוג אחר. משבר התפתחותי עלול להתפתח עקב סיטואציות חדשות ומלחיצות כגון לידת ילד חדש, עזיבה של הילדים את הבית בבגרותם ועוד. לסוג משבר שכזה קל יחסית להיערך מבחינה פיזית ונפשית וכך להקל על ההתמודדות", מסבירה ליאת ברעוז, פסיכותרפיסטית מוסמכת, עובדת סוציאלית קלינית, המתמחה בטיפול בקשיים במערכות בינאישיות ומצבי משבר.

לדבריה, "סוג נוסף של משבר מתרחש כתוצאה מאירועים כמו: גירושין, מוות במשפחה או חוויה אישית כלשהי שיש לה השפעה על התא המשפחתי כולו. בעת משבר לא צפוי שכזה יש פגיעה בסדר וברצף של חיי המשפחה השגרתיים. כאשר מתרחש משבר שטורף את בניין הקלפים המשפחתי עולות תחושות של איום, חרדה ומתח. יש משברים המאיימים על תחושת הזהות האישית שלנו כחלק מהתא המשפחתי, פוגעים בדימוי העצמי שלנו ומעלים שאלות לגבי עצמנו, מקומנו במשפחה והתפקוד העתידי שלנו כחלק ממנה. התגובה הטבעית במצבים כאלו היא כמובן הרצון להחזיר את המצב לקדמותו, הרצון לחזור לאיזון ולשקט הנפשי שאפיין את חיינו המשפחתיים לפני הופעת המשבר. יש צורך בהפעלת כוחות משפחתיים משולבים, שיעזרו להסתגל למציאות הקיימת ולשינוי שיצר המשבר".

יום המשפחה
יום המשפחה

התמודדות עם המשבר

"כל משפחה או קבוצה חברתית מתמודדת עם מצבי משבר בדרכים המיוחדות לה", מוסיפה ברעוז. "אולם ניתן להצביע על שני קווי התנהגות עיקריים: הראשון קשור בשאלה איך אנו כמשפחה מתמודדים עם המשבר; האם אנו מנסים כמערכת לפעול בגמישות מול המשברים, לשנות את ההתנהגות שלנו ולהתאימה למצב החדש או שאנו נשארים נוקשים ויוצרים תקיעות? הקו השני הוא הצורך החזק לשמור על גבולות המשפחה או המערכת המשפחתית. למעשה, לא רק האדם עצמו במשבר אלא כל המשפחה, וכאן בא לידי ביטוי החוסן הנפשי המשפחתי והצורך לשמור על לכידות המשפחה. ככל שיש לנו יותר אפשרויות לעשות זאת, נוצרת תחושה של המשכיות ורצף. המשבר קרה, זאת עובדה. אולם על המשפחה להמשיך בשגרה ולהקפיד לשמור על הלכידות המשפחתית, כדי לחזור אט אט לחוויית הרצף ולשגרה".

מחקרים מצביעים על כך שמשפחות שהיו מלוכדות ובעלות חוסן נפשי, היו בעלות כלים להתמודד עם המשבר ולשמור על המערכת המשפחתית גם במצב המשבר. וכמובן לסייע לתמוך בכל מרכיבי המשפחה ביחד ולחוד.
אחד התחומים החשובים במצבי משבר הוא התקשורת הבין אישית בתוך התא המשפחתי. אם קיימת תקשורת פתוחה, שבמסגרתה מדברים על הקשיים, הכעסים והבעיות ומאפשרים הבנה והתחשבות הדדית, ניתן בהחלט לצאת מהמשבר מחוזקים תוך יצירת חוויה של הצלחה. לעומת זאת, אם לפני המשבר היו בעיות בתוך המשפחה, המשבר יכול רק להעצים ולהגדיל את הקרע. ואם אין תקשורת, הדבר עלול לגרום למצבים קיצוניים עד כדי פירוק של התא המשפחתי.

"אם מתמודדים נכון עם מצבי משבר ניתן כמשפחה להתקדם ולהתחזק", אומרת ברעוז. "אולם, אם משבר לא מנוהל נכון הוא יכול להפוך לטראומה ולהשאיר משקעים ופצעים. כאשר מדובר במצב משבר, לחוסן המשפחתי ולחוסן הנפשי של הפרט בתוך המשפחה ישנה חשיבות מכרעת. האחדות, הלכידות והאהבה בין בני המשפחה הם הכוחות שיעזרו לה לצלוח את המשבר ולצאת ממנו מחוזקים".

בואו לדבר על זה עם ליאת ברעוז בפורום משפחות חד הוריות - תמיכה וייעוץ רגשי.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום