פיתוח: דור חדש של אנטיביוטיקה

(0)
לדרג

גאווה ישראלית: לראשונה, חוקרים מאוניברסיטת תל אביב פיתחו שיטה כימית המנטרלת את יכולתו של החיידק ליצור עמידות לאנטיביוטיקה

מאת: מערכת zap doctors

לצד הקשיים התקציביים, חוקרים ישראלים ממשיכים להגיע להישגים מדעיים מרשימים. היום (ה') ניתן לבשר על
התקדמות בפיתוח אנטיביוטיקות חדשות, שמסוגלות להילחם בחיידקים שפיתחו עמידות לאנטיביוטיקה, לרבות חיידקים פתוגניים הנפוצים בבתי חולים.

הפיתוח החדש אמור לתת מענה לאחת הבעיות הגדולות ביותר ברפואה, הנובעת מהעובדה שתרופות אנטיביוטיות מאבדות מיכולת הלחימה שלהן בחיידקים תוך זמן קצר. זאת, כתוצאה מהתפתחות מואצת של חיידקים בעלי מנגנונים המנטרלים את האנטיביוטיקה.

שני החוקרים שעסקו בפיתוח המדעי הם ד"ר מיכה פרידמן מבית הספר לכימיה בפקולטה למדעים מדויקים באוניברסיטת תל אביב ושותפתו למחקר מאוניברסיטת מישיגן באן ארבור, ארה"ב, ד"ר סילבי גארנו-צודיקובה.

ד"ר פרידמן מסביר: "החיידקים יודעים לאתר את האנטיביוטיקות בעזרת חלבונים (אנזימים), ובאמצעות שינוי כימי בעמדה מתאימה בתרופה הם מנטרלים את פעילותה. הרעיון היה לקשור קבוצה כימית לעמדה ספציפית בתרופה ולמנוע על ידי אסטרטגיה זאת את נטרולה על ידי האנזים.

במחקרנו הנוכחי ובמחקרים קודמים פיתחנו שיטות כימיות וביוכימיות במטרה לחסום את העמדה באנטיביוטיקה, אותה משנה האנזים המקנה עמידות לחיידקים. לפעולה הזאת שני יתרונות: ראשית, העמדה חסומה ואין לחיידק דרך לנטרל את האנטיביוטיקה החדשה; ושנית, החומר שחובר לאנטיביוטיקה מאפשר לה לבצע את פעולת השמדת החיידק ביעילות".

אב טיפוס לדור החדש של האנטיביוטיקה

מאז פרסום הממצאים הראשוניים לפני כשנה, הצליחו ד"ר פרידמן ושותפיו בארה"ב לפתח דרך כימית לייצור יעיל של מספר מולקולות, ששימשו כאב טיפוס של האנטיביוטיקות החדשות שפיתחו, ולבחון את השפעתו על חיידקים מזנים רבים, כולל חיידקים עמידים ופתוגניים (מחוללי מחלות) הגורמים לזיהומים, ואשר נפוצים בבתי החולים וגורמים לתחלואה ולתמותה. מטרת המחקר היא להאריך את חייהן של התרופות האנטיביוטיות הקיימות על ידי התאמתן הכימית להתמודדות עם מנגנוני עמידות כנגד אנטיביוטיקות בזני חיידקים אלימים.

ד"ר פרידמן מציין כי זו הפעם ראשונה שבה נעשה שימוש במנגנון של חיידק כנגד אנטיביוטיקה, על מנת לייצר את הזן הבא של האנטיביוטיקה כגישה לפיתוח אנטיביוטיקות חדשות. "מדובר בנדבך נוסף וחשוב בסל הכולל של פיתוח אסטרטגיות להכנת הדורות הבאים של אנטיביוטיקות ככלי נשק נגד עמידות החיידקים. הדבר חשוב כי זיהומים חיידקיים הם עדיין אחד מגורמי התמותה המובילים בימינו", מסכם ד"ר פרידמן.

תוצאות המחקר יפורסמו בקרוב בכתב העת Organic and Biomolecular Chemistry.

בואו לדבר על זה בפורום מחלות זיהומיות.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום