טיפולי שיניים: לא לבעלי מוגבלויות

(0)
לדרג

נתונים מדיונים בכנסת: כ-650 אלף בעלי מוגבלויות בקהילה סובלים מאפליה בטיפולי שיניים, בשל מחסור במרפאות מונגשות לנכים והיצע קטן ברופאי שיניים מיומנים

מאת: מערכת zap doctors

"רפואת שיניים יקרה מאוד, אך יקרה עוד יותר, אם בכלל קיימת, עבור בעלי מוגבלויות", כך אמר אתמול (ג') יו"ר הוועדה לפניות הציבור, ח"כ אורי מקלב, בדיון על אפליית בעלי מוגבלויות, החיים בקהילה (לא במוסדות), בטיפולי שיניים.

בעלי מוגבלויות, כמו נכים בעלי שיתוק מוחין, אוטיסטים ובעלי תסמונות שונות, מתקשים לבצע טיפולי שיניים בשל קשיים אובייקטיביים, הנובעים ממיעוט מרפאות מונגשות עם מעליות, רמפות ומנופים להעברת המטופלים לכסאות הטיפול, חוסר ברופאי שיניים מיומנים לטיפול בבעלי מוגבלויות וקשיים פיזיים תוך כדי הטיפול, הנובעים מקשיי תקשורת, תנועות בלתי רצוניות, הפרעות התנהגותיות, הצורך בהרדמה כללית וכד'.

עוד התברר, שבעוד מוגבלים החוסים במוסדות או בהוסטלים זוכים למימון חלקי או מלא של הטיפולים, אלה החיים בקהילה, אינם זוכים לכך כלל. לדברי המפקחת הארצית על תחום האוטיסטים במשרד הרווחה, שוש רשף, רק 10% מקרב בעלי המוגבלויות, חיים במוסדות, ומכאן שהבעיה נוגעת לאוכלוסייה של מאות אלפים (ההערכות הן כי בישראל חיים כ-721 אלף בעלי מוגבלויות קשות). על פי נתונים שהוצגו לוועדה, קיימות בישראל מעט מאוד מרפאות, המתמחות בטיפול באוכלוסייה זו, ובאזורים נרחבים, למשל בצפון, אין כלל מרפאות מסוג זה.

הזנחה של שיניים - סיבוכים רפואיים

יו"ר ארגון אנשי"ם (ארגון נכי שיתוק מוחין), אבי סלומה, העיד באופן אישי, כי נדרש לשלם למעלה מ-200 אלף ש"ח עבור טיפול שיניים, ותהה כיצד מצפים מנכה החי על קצבת נכות לממן טיפול בהיקף כזה.

עו"ד קרן גייר כהן מהאגודה הלאומית לילדים אוטיסטים, אמרה שאוטיסיטים רבים נותרים ללא שיניים בגיל צעיר, עקב רמת תפקוד נמוכה וחוסר יכולת לממן את הטיפולים היקרים.

מנהלת הקליניקה לזכויות אנשים עם מוגבלויות באוניברסיטת בר-אילן, מיה גפן, ציינה בדיון שהמדינה מעמידה לרשות בעלי המוגבלויות כלים רבים, לרבות סיוע בדיור, אך מותירה אותם להתמודד בעצמם עם בעיית טיפולי השיניים, שעקב הימנעות מקבלתם, הבעיות מחריפות ומשפיעות על בריאותם הכללית, מה שמחייב הוצאות גדולות פי כמה על סיבוכים רפואיים הנובעים מהזנחת הטיפול בשיניים.

הוועדה תשוב ותדון בנושא לאחר שתפנה לשרי הרווחה והבריאות ומנכ"לי משרדיהם, על מנת שאלה ידרשו מקופות החולים להגביר את הנגישות של מרפאות השיניים לבעלי המוגבלויות, פיזית, מקצועית ומימונית. הוועדה קראה לקופות החולים ליידע הורים לילדים מוגבלים עד גיל 8, על זכאותם לטיפולי שיניים בחינם ולהיערך להנגשת מרפאותיהן.

בואו לדבר על זה בפורומים הבאים:

פורום רפואת שיניים
פורום טיפולי שיניים

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום