האם המינון בחצי כדור מדויק?

(0)
לדרג

ממצא חדש: אם אתם נוהגים לחצות כדורי תרופה, קחו בחשבון שהמינון שמתקבל אינו מדויק. עוד מתברר כי באמצעות מכשיר ייעודי מאבדים פחות חומר פעיל של הכדור

מאת: doctors בשיתוף e-Med

חציית כדורים היא פעולה נפוצה מאוד ברחבי העולם, בבתי חולים, בתי אבות ואף בבתים פרטיים. עם זאת, לעתים קרובות חציית הכדורים אינה מדויקת, שכן יש איבוד חומר פעיל במקרים רבים בצורת פרורים.

במחקר שפורסם בגיליון ינואר של כתב העת Journal of Advanced Nursing ביקשו החוקרים להעריך את רמת הסטייה של משקל החצאים מהמשקל הצפוי, וכן את המשקל הממוצע של החלק שהולך לאיבוד בתהליך החצייה. מתוצאות המחקר עולה כי חציית כדורים על ידי שבירה ידנית, או חיתוך על ידי מספריים או סכין - משפיעים באופן משמעותי על המשקל הצפוי של חצי הכדור.

סטייה בשליש מהמקרים

במסגרת המחקר ביקשו החוקרים מ-5 מתנדבים לחצות 8 כדורים בגדלים וצורות שונות בשלוש שיטות חצייה שונות, המקובלות במקומות שונים - חצייה באמצעות מכשיר מיוחד (Pilomat), שבירה ידנית של כדורים עם פס שבירה או גזירה עם מספריים של כדורים ללא פס שבירה, חיתוך עם סכין מטבח.

הכדורים וחלקיהם נשקלו לפני ואחרי החיתוך על משקל בעל דיוק גבוה. מהתוצאות עולה כי בשליש מהמקרים נרשמה סטייה של למעלה מ-15% מהמינון המתוכנן (חצי מינון של הכדור השלם), כאשר בקרב כמעט 15% מהמקרים מדובר היה בסטייה של למעלה מ-25%.

השיטה המדויקת ביותר מבחינת משקל החצאים יחסית למשקלם הצפוי, מבין שלוש השיטות המפורטות לעיל, היא חצייה באמצעות מכשיר ייעודי. באמצעות שיטה זו, איבוד החומר הפעיל במהלך החצייה היה מצומצם יותר בהשוואה לשתי השיטות האחרות.

החוקרים מסכמים כי חציית כדורים היא תהליך לא מדויק עם סטיות משמעותיות מהמינון הצפוי. לנושא זו עשויה להיות חשיבות קלינית רבה, במיוחד כאשר מדובר בתרופות בעלות טווח רעילות צר. במקרים בהם אין ברירה, אלא לחצות כדור, ממליצים החוקרים על שימוש במכשיר מיוחד הבנוי לצורך זה.

בואו לדבר על זה בפורום ייעוץ תרופתי.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום