סרטן בשלב מתקדם: תקוה חדשה

(0)
לדרג

באמצעות זיהוי גנטי, יכולים הרופאים לאתר את מקור הגידול בחולי סרטן, ולהתאים טיפול ממוקד. מדובר בפריצת דרך מדעית, שביכולתה להאריך את חייהם של החולים

מאת: נגוהה שפרלינג, כתבת doctors

"בדיקת ה- miRview mets היא מעין הגשמה של מדע בדיוני", אומרת ד"ר מיה גיפס, אונקולוגית בכירה במרכז הרפואי "שערי צדק". ד"ר גיפס מתכוונת לבדיקה חדשנית המאפשרת לאתר את מקור הגידול הראשוני בחולי סרטן שמקורו לא ידוע. לדבריה, בדיקה זו היא "ביטוי לעידן הרפואה המודרנית, המצוי עדיין בחיתוליו. בעידן זה יתבססו האבחון והטיפול בעיקר על זיהוי גנטי, כפי שנעשה בבדיקה הזו.

אצל חולים בשלב מתקדם, הסרטן מצוי באיברים רבים בגופם. אם לא התבצע אבחון מוקדם, קשה לפעמים לדעת באיזה איבר התחילה להתפתח המחלה ומהיכן היא התפשטה. ד"ר גיפס מסבירה: סרטן הוא שם כולל למגוון מחלות ממאירות. ישנו ספקטרום רחב של גידולים, ולכל גידול מאפיינים ייחודיים משלו. בחלוף השנים אנו לומדים עוד ועוד על סרטן, ומגלים כל הזמן תת-סוגי סרטן חדשים. היום, בעידן המולקולרי, הטיפולים בסרטן מתמקדים במאפיינים הייחודיים של כל גידול. לפיכך, ראשית ההתמודדות עם מחלת הסרטן נעוצה בזיהוי הסרטן ובמיפוי תכונותיו".

אבחון סרטן
אבחון סרטן

איתור סוג סרטן ראשוני

מכאן החשיבות הגדולה של גילוי מקור הסרטן בקרב חולים עם סרטן גרורתי שמקורו לא ידוע. ד"ר ליאור גוטמן-שושן, מנהלת חברת אונקוטסט אדבנטסט טבע, מסבירה את השינוי שחוללה הבדיקה בטיפול בחולי סרטן: "עד לא מזמן חולים עם סרטן גרורתי, אשר לא היה ברור לגביהם מהו הגידול הראשוני ממנו התפתחו הגרורות, לא יכלו לקבל טיפול אופטימלי. חולים אלה טופלו במגוון דרכים ושיטות, במטרה לכסות כמה שיותר אופציות, בתקווה שאחת מהן תתאים ותסייע להבראת החולה. טיפול כזה, המבוסס על ניסוי וטעייה, היה עלול להחמיץ את הטיפול המתאים ולרוב אף גרם לתופעות לוואי קשות ומזיקות.

יתרונה הבולט של בדיקה זו הוא באיתור סוג הסרטן הראשוני של החולה. עם זאת, מאחר שמדובר בחולים עם סרטן מתקדם הבדיקה עשויה להוביל לטיפול אשר יאריך את תוחלת חייהם, אך לא תמיד לריפויים המלא. ד"ר גיפס: חשוב להבהיר כי מטרת הבדיקה היא בעיקר להאריך את תוחלת החיים של החולה ולהפחית את הרעילות מטיפולים לא מתאימים שעלולים להינתן לחולים ללא צורך בשל היעדר המידע החיוני. החולים שמקור הגידול שלהם אינו ידוע מקבלים טיפול כללי, רחב טווח, אשר סיכוייו לסייע להם נמוכים ומידת רעילותו גבוהה ביותר. כשמדובר בטיפול בסרטן, ממילא אין כל ערובה להצלחה, קל וחומר כאשר הטיפול שניתן איננו מדויק ואינו מותאם לסוג הסרטן ממנו סובל החולה".

היכן נבדקים

בדיקת ה- miRview mets היא בדיקת פענוח גנטי הנערכת על הגידול עצמו. ד"ר גוטמן-שושן: "המטרה היא לבצע בדיקה מולקולרית של דגימה שנלקחה מהגידול. הבדיקה מתבצעת על גרורה, ויכולה לזהות את מקור המחלה ואת איבר הגידול הראשוני שממנו התפשטו הגרורות הסרטניות. במסגרת הבדיקה בוחנים את הפרופיל הגנטי של רקמת הדגימה באמצעות השוואת הפרופיל המולקולרי שלה לפרופילים מולקולריים של גידולים מסוגים שונים. מאחר שהפרופיל הגנטי של הגידול המקורי נשאר זהה גם בגרורות, ניתן ללמוד פרטים על הגידול המקורי. בדיקה זו, לצד בדיקות חשובות נוספות, בהן בדיקות פיזיקליות, בדיקות הדמיה, בדיקות סמנים ובדיקות אימוניות לגידול, מלמדת ברמת סבירות גבוהה יחסית מהו מקור הגידול.

בדיקת ה- miRview mets נמצאת כיום בשימוש בכמה בתי חולים בארץ במסגרת מחקר קליני. קופת החולים שירותי בריאות כללית מממנת את הבדיקה לחבריה בבתי חולים אלה. מי שאינם חברי שירותי בריאות כללית יוכלו לממן את הבדיקה באופן פרטי.

בואו לדבר על זה בפורום סרטן השד.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום