ניתוחים פלסטיים לילדים ובני נוער לצורך תיקון מומים מולדים

(0)
לדרג

פגמים במראה חיצוני של ילד, כמו שפה שסועה ואוזניים בולטות, עלולים לפגוע בדימוי העצמי שלו. מתי, אם כן, כדאי לשקול ניתוח פלסטי לתיקון המום?

מאת: ~~ ד"ר אלדד זילברשטיין~~

דימוי הגוף הוא חלק חשוב בהתפתחות הנפשית והחברתית של הילד/ה והנער/ה. ילד עם דימוי עצמי חיובי גדל כילד מקובל מבחינה חברתית, והדבר משפיע על אושרו והצלחתו בעתיד. מחקרים רבים מצביעים על הקשר בין מראה חיצוני להצלחה בלימודים ובחברה. ילדים, כבר בגיל בית הספר היסודי, מתייחסים לשוני גופני של חבריהם בצורה לא סלחנית ולעיתים אף פוגענית.

ילד מתחיל לחוש שונה כאשר הוא סובל ממום גופני כלשהו, כבר סביב גיל 4-5 שנים. התחושה מתעצמת עם הגיל תוך כדי הדימוי העצמי המתפתח, וגם כתוצאה ממשוב חוזר ונשנה מסביבו.

הרפואה המודרנית רואה את עצמה כאחראית לטיפול ולשלמות הפיזית והנפשית של הפרט. כחלק מתפיסה זו חלו שינויים בתפיסה של הכירורגיה הפלסטית בכלל והכירורגיה הפלסטית בילדים בפרט.

לפי גישה זו, מומים מולדים או פגמים במראה החיצוני שעלולים לפגוע בדימוי של הילד ועקב כך בהתפתחותו, יש לשקול לטפל בהם מוקדם ככל שניתן.

ניתוח פלסטי לילדים
ניתוח פלסטי לילדים

מקרי מבחן לטיפול

שפה שסועה - ניתוחים לתיקון שפה שסועה קיימים כבר מאות שנים ובצורתם המודרנית כמאה שנה. עם זאת, השפה השסועה מלווה תמיד בעיוות צורני קשה של האף ושל השיניים. כירורגיים פלסטיים בעבר לא נתנו דעתם לחשיבות הנושא והתעלמו ממנו או שדחו את הטיפול בו לסוף גיל ההתבגרות בטענה שבשלב זה האף סיים את התפתחותו וניתן יהיה לעצב אותו מבלי לפגוע בהתפתחותו העתידית.

גישה זו מתעלמת מהעובדה שאותו נער או נערה יאלצו להתמודד כל יום עם המשמעות הנפשית והחברתית של המום, לאורך כל תהליך ההתבגרות והעיצוב של אישיותם. המגמה בשנים האחרונות היא לנסות ולתקן עיוות זה מוקדם במידת האפשר, היות שלמדנו שהניתוחים אינם פוגעים בהתפתחות האיברים המנותחים. ניתוח בשלב מוקדם במקרים מסוג זה חשוב גם אם בגיל מבוגר יותר נבצע ניתוח מתקן, כך ירוויח הילד מספר שנים לא קטן של שיפור משמעותי במראהו שיוביל לשיפור באיכות החיים.

כתמי לידה - זהו שם כללי למספר סוגים שונים של כתמים מולדים, הפזורים על גוף התינוק. חלקם נחשבים לשומות בעלות פוטנציאל להפוך לנגע סרטני אשר כמובן חובה לבדוק ולהסיר. כתמים אחרים הם פגם מולד מקומי בהיווצרות כלי דם (מלפורמציה וסקולרית) שגם אם אין להם השפעה תפקודית, עלולים להוות בעיה אסתטית קשה. קיימות 3 שיטות טיפול בכתמים מסוג זה: באמצעות צנתור כלי הדם החולים וחסימתם, כריתה כירורגית, בעזרת מכשיר לייזר או בשילוב 3 השיטות.

מומים באוזניים - מומי אפרכסת יכולים להופיע בדרגות שונות, החל מחסר מוחלט של האפרכסת ועד לאוזניים בולטות באופן יוצא דופן, שהילדים נוהגים לכנות "אוזני דמבו". בעבר היה מקובל לא לנתח מקרים אלה לפני גיל 10-11 שנים. כיום אנו יודעים שאפשר גם בגילאי 5-6 לתקן את המום ולמנוע מהילד את הסבל המיותר מצד הסביבה ובעיקר ילדים במהלך כל שנות לימודיו ביה"ס היסודי. השינוי בגישה נובע מהעובדה שאנו יודעים כי ניתוח מוקדם יותר, אינו פוגע בהתפתחות האפרכסת וגדילתה.

מומים בשדיים - חוסר התפתחות חד צדדי של שד המלווה באסימטריה קשה, גורם לנערה המתבגרת מבוכה רבה והימנעות מפעילות חברתית כגון מסיבות, טיולים, הליכה לים ולבריכה. יתרה מכך, מדובר בעיסוק נפשי יום יומי ובניסיון להסתיר את הפגם מפני הסביבה. בעבר היה מקובל לבצע ניתוח לא לפני גיל 19-20 בהנחה שבגיל זה השדיים כבר השלימו את התפתחותן, ואילו ניתוח בשלב מוקדם יותר עלול לפגוע בהתפתחות התקינה של השד. עם השנים הגישה השתנתה מכיוון שלמדנו שנערה שמבחינה מינית כבר בוגרת (כשנתיים לאחר תחילת הווסת) וסובלת ממום זה, סובלת ממצוקה נפשית קשה.

התקווה לתיקון עצמוני של חוסר הסימטריה היא חסרת בסיס והמצוקה הנפשית המלווה את הנערה רק הולכת וגדלה. לאור זאת, ניתן לבצע ניתוח מתקן או שילוב של ניתוחים (הגדלה מצד אחד, והרמה או הקטנה מצד שני) ולשפר משמעותית את איכות חייה כבר בגיל צעיר הרבה יותר ממה שהמקובל בעבר.

בעיה נוספת בשדיים אשר גורמת למצוקה אצל נערות היא כאשר בגיל צעיר 15-16 השדיים כבר גדולים מאוד (חזייה DD או E). בעיה זו גורמת לנערות להימנע מפעילות ספורטיבית וחברתית, מגבילה אותן בלבוש והן סובלות מהערות פוגעניות. גם במקרה זה ניתן לשפר את איכות חייהן בצורה משמעותית בעזרת ניתוח מתקן של הקטנת חזה.

גניקומסטיה - בעיה המאפיינת נערים וגברים ומתבטאת בכך שרקמת השד בולטת. מצב זה גורם למבוכה רבה אצל הנער ולצורך להסתיר ולהימנע מחשיפת פלג גופו העליון בים ובבריכה. במקרים הקשים, הבליטה גדולה עד כדי כך שהיא נראית גם מבעד לחולצת טריקו. הטיפול הניתוחי בבעיה זו נחשב לפשוט יחסית והשיפור באיכות החיים ובביטחון העצמי משמעותיים ביותר.

לסיכום, עם העלייה במודעות הן בקרב הילדים והן בקרב ההורים, זאת במקביל לשיפור בידע ולהתקדמות הטכניקה הכירורגית וההרדמה במהלך הניתוח, כיום ניתן לסייע לילדים רבים באמצעות תיקון פגמים מולדים כבר בגיל צעיר, ובכך להעניק להם איכות חיים, התפתחות נפשית וחברתית משופרים, אשר נמנעו מהם בעבר הלא רחוק.

ד"ר אלדד זילברשטיין הוא מומחה לכירורגיה פלסטית בבית החולים סורוקה ומנתח בכיר במרכז הרפואי "שבע עיניים לנגב".

בואו לדבר על זה בפורום כירורגיה פלסטית אסתטית.
למידע נוסף על ניתוח אף או על מנתח פלסטי

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום