כיצד למנוע חזרה של סרטן המעי?

(0)
לדרג

מחקר חדש בשיבא בוחן האם טיפול בתרופות ללחץ דם ולכאבי פרקים ידכא התפרצות מחודשת של סרטן המעי הגס. ההשערה: הטיפול יצמצם הפגיעה במערכת החיסונית

מאת: מערכת zap doctors

מחקר חדש שהושק לאחרונה במחלקות הכירורגיות של המרכז הרפואי שיבא, בוחן את יעילות השימוש בתרופות פרופרנולול ואטודולק (תרופות ותיקות ושכיחות המשמשות באופן שגרתי לטיפול במחלות לב, יתר לחץ דם, דלקות פרקים ועוד) על חזרת גידול ממאיר של המעי הגס לאחר כריתתו.

המחקר הראה כי לחומרים שונים המופרשים בגוף בזמן דחק תפקיד חשוב בשינויים פיזיולוגיים אלה, וכי חסימת אותם חומרים על ידי תרופות זולות ובטוחות, כגון פרופרנולול ואתודולק, יכולה להפחית את הדיכוי החיסוני, השינוי ההורמונאלי והפיזור הגרורתי.

צמצום דיכוי המערכת החיסונית

השערת המחקר הנוכחי היא כי הטיפול באמצעות תרופות אלה יצמצם את מידת הדיכוי החיסוני והשינויים הפיזיולוגיים בחולים שעוברים ניתוח לכריתת מעי גס בשל גידול ממאיר, ולכן יפחית את שיעור חזרת המחלה במעקב ארוך טווח.

במהלך המחקר, חולים שיזדקקו לניתוח בשל גידול ממאיר של המעי הגס ויביעו הסכמתם להשתתף בו יוגרלו לטיפול בתרופות החוסמות את החומרים המופרשים בגוף בזמן דחק או לפלסבו לתקופה של כשלושה שבועות סביב הניתוח. תפקוד מערכת החיסון והמערכת ההורמונאלית ימדדו בבדיקות דם, והמנותחים יכנסו לתכנית מעקב מסודרת להעריך את שיעור חזרת מחלתם.

המחקר, אותו מרכז ד"ר עודד זמורה מהמחלקה לכירורגיה כללית בשיבא, נערך בשיתוף פעולה הדוק בין שתי המחלקות הכירורגיות בשיבא לבין מעבדת מחקר בסיסי באוניברסיטת תל אביב.

המחקר זכה לאחרונה במענק מחקר יוקרתי של הקרן הלאומית למדע, והכוונה בעתיד היא להרחיבו למספר מרכזים נוספים בישראל.

סרטן המעי הגס הוא הגידול הממאיר השלישי בשכיחותו בעולם המערבי. למרות שיעורי ריפוי ניכרים, חלק לא מבוטל מהחולים יסבול מגרורות שעלולות לגרום למותם. כריתה של הגידול במעי הגס מהווה מרכיב עיקרי בטיפול בחולי סרטן אלה. יחד עם זאת, ניתוח בסדר גודל כזה גורם לשינויים פיזיולוגיים המתבטאים בין היתר בדיכוי מערכת החיסון ובשינויים הורמונאליים, ועלולים לעודד התפתחות גרורות בתקופה הסמוכה לניתוח.

בואו לדבר על זה בפורום סרטן המעי הגס.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום