נגעים בנרתיק: טיפול באור

(0)
לדרג

טיפול פוטודינמי, המבוסס על חומר רגיש לאור, מסיר את הנגעים בנרתיק מבלי להרוס את התאים הבריאים. הטיפול החדשני אינו דורש הרדמה או אשפוז. צרכנות רפואית

מאת: יפעת נחמני, כתבת doctors

נשים רבות סובלות מנגעים שונים בנרתיק, כגון יבלת קונדילומה שגורם וירוס הפפילומה, הרפס, מולוסקום (מחלה הבאה לידי ביטוי בנגעים בולטים בעור), וסטיבוליטיס המתאפיינים בכאבים כרוניים ובקושי לקיים יחסי מין. נגעים אלה אינם מסכני חיים, אולם תסמיניהם גירוד, צריבה, נפיחות וכאב גורמים לאי נעימות, להפרעה בתפקוד המיני ולפגיעה באיכות החיים. לאחר בדיקה, ניתן לאבחן נגעים אלו ולטפל בהם בדרך פשוטה ומהירה.

ד"ר אריה לידור, רופא בכיר במחלקת נשים ויולדות בבי"ח "שיבא" בתל-השומר ומנהל מרפאת הנשים הרב-תחומית "LAC", מסביר: "עד היום נהגנו לטפל בנגעים אלו באמצעות טיפול עדין כדוגמת כדורים ומשחות, וגם בטיפולים אגרסיביים יותר כדוגמת טיפול כימי, שלמרות יעילותו בסילוק הרקמות הנגועות הינו טיפול יקר וממושך; טיפול פיסיקלי בלייזר, הדורש הרדמה מלאה או מקומית; הקפאה או צריבה".

רגיש לאור וממוקד

לדברי ד"ר לידור, "כיום נהוג להמליץ גם על טיפול פוטודינמי: טיפול המבוסס על חומר רגיש לאור, אשר אינו פעיל כשלעצמו אך הופך לפעיל עם חשיפתו לאור באורך גל מסוים.
הטיפול הפוטודינמי ממוקד בנגע בלבד. כאשר נחשף החומר לאורך גל מסוים, נוצר רדיקל חמצן בתוך התא הנגוע המשמיד את תאי הנגע וכן את הוירוס (במקרה של קונדילומה והרפס) אשר גרם לו. תאים בריאים שאינם מוארים לא ייפגעו בתהליך זה, וגם לא הרקמות הבריאות".

הטיפול הפוטודינמי קיים כבר שלושים שנה בתחומי רפואה שונים כגון בגידולים ובמחלות עור. אולם רק בשנים האחרונות הוא משמש גם לטיפול בנגעים באיברי המין. "לאחר שהאזור הנגוע עבר הכנה, מורחים אותו במשחת הפוטוסנסיטיזר (החומר הרגיש לאור). מיד עם המריחה נקלט החומר בתאי העור והופך לפורפירין, שהוא חומר צבע האחראי, בין היתר, ליצירת ההמוגלובין. חומר זה רגיש לטווח אור מסוים, ובהיותו מופעל גורם להיווצרות של נגזרות חמצן תוך תאיות אשר תוקפות את התא המכיל את הנגע והורסות אותו", מסביר ד"ר לידור. "כשעתיים לאחר השמתו, רובו של החומר נעלם מהתאים הבריאים אולם נמצא עדיין בתאים הנגועים. או אז חושפים את האזור המטופל לאור. תהליך החשיפה לאור אורך עד כעשר דקות בממוצע, ומשתנה בין נגע לנגע. נוסף לחיסול התאים הנגועים, הורס הטיפול גם רקמה נגועה על ידי כך שהוא מסוגל להרוס כלי דם בתוך אותה רקמה, וכך בעצם מונע ממנה לקבל חומרים מזינים להם היא זקוקה. הטיפול גם מפעיל את המערכת החיסונית כך שתתקוף את התאים הנגועים. יש לחזור על הטיפול כארבע פעמים לערך בהפרש של כשבוע בין טיפול לטיפול".

לדברי ד"ר לידור, "הטיפול הפוטודינמי אינו דורש הרדמה או אשפוז. השיטה מאפשרת לטפל בו-זמנית במספר מוקדים. שיעורי ההחלמה גבוהים וסיכויי ההישנות נמוכים. לאחר טיפול פוטודינמי, ניתן לחזור לשגרה ללא הגבלות ועם תוצאות קוסמטיות מצוינות".

תופעת לוואי אפשרית של הטיפול היא תחושת צריבה אשר חולפת לרוב כעבור כמה ימים, והמטופלת מחזירה לעצמה את איכות החיים אשר הכירה קודם להידבקות בנגעים אלו.

בואו לדבר על זה בפורום גינקולוגיה ופריון.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום