רבע מאזרחי ישראל מגיעים לבי"ח

(0)
לדרג

סקר מגלה: שיעור גבוה מהמתנחלים, מהעולים ומהמפרנסים קשיי היום פוקדים את בתי החולים. בהשוואה לאוכלוסייה האמידה הם פחות מרוצים מהשירות בבי"ח

מאת: מערכת zap doctors

כ-1.83 מיליון אנשים (כרבע מאוכלוסיית ישראל) פקדו במהלך השנה האחרונה את בתי החולים בישראל או הגיעו לחדרי המיון בעצמם או כמלווים של חולה. כך עולה ממחקר שערך פרופ' אבי דגני, נשיא קבוצת 'גיאוקרטוגרפיה', על איכות הטיפול והשירות במערכת הבריאות בישראל.

ממצאי המחקר הוצגו בסוף החודש שעבר בכנס שערך איגוד מנהלי בתי חולים בישראל בנצרת. ממסקנות עבודת המחקר עולה הצורך של הממסד הרפואי בפיתוח תחום השירות למטופלים, ובמילים אחרות להפוך את החולה מ"מטופל"- ל"לקוח" מרוצה.

מי פוקד את בתי החולים?

הנתונים מצביעים על כך ש-62% מהמתנחלים ביקרו השנה בבתי החולים. הסיבה היא שבאזורים בהם מתגוררת אוכלוסייה זו, בעיקר ביהודה ושומרון, אין מרכזי טיפול מקומיים שרמתם מספקת כדי לייתר הגעה לחדרי המיון.

קבוצה נוספת שנבדקה היא אוכלוסייה המשתייכת ל'צווארון כחול' - 57% מהם נוהגים להגיע לבתי חולים. ייתכן שהסיבה לכך היא שמדובר בעובדי כפיים החשופים יותר לפגיעות פיזיות במהלך עבודתם או אורח חייהם.

ממצאים מעניינים נוספים: 45% מהפוקדים את בתי החולים הם חרדים, ו-51% נמנים עם החברה הרוסית (אחוזים גבוהים מאוד ביחס לשיעורם מכלל האוכלוסייה).

ומה לגבי איכות הטיפול הרפואי?

77% מהמטופלים ציינו כי קיבלו טיפול טוב עד טוב מאוד, 12% אמרו כי זכו לטיפול בינוני, ואילו 11% השיבו כי הטיפול שניתן להם היה לא טוב עד מאוד לא טוב. מניתוח ממצאים אלה עולה כי הקהל הרחב שופט את הטיפול באופן רגשי ולא בפרמטרים מקצועיים.

עוד נמצא כי 79% מהנמנים עם קבוצה סוציו-אקונומית חזקה מרוצים מאיכות הטיפול הרפואי, לעומת 28% בלבד מאלה שנמנים עם קבוצת 'צווארון כחול'.

'הלא מרוצים': יחס מזלזל של הרופאים

עוד נבדק במחקר איכות השירות (בשוני מאיכות הטיפול הרפואי), שקיבלו המטופלים בבתי החולים השונים. על פי הממצאים שהתקבלו, 66% טענו כי איכות השרות היתה טובה.

40% מהמשיבים שאמרו כי איכות השירות אינה טובה, ציינו כי הסיבה לכך היא יחס לא טוב או יחס מזלזל שקיבלו; 34% טענו כי זמן ההמתנה היה ממושך מידי; 21% דיווחו על חוסר מקצועיות של הצוות הרפואי; 2% טענו כי קיבלו טיפול לא אחראי; 2% נוספים קבלו על איכות האוכל, ו-11% העלו סיבות אחרות.

פרופ' דגני התייחס לממצאים: "הנתונים טובים למדי כשמדובר באיכות הטיפול הרפואי, אולם הם גם מראים שיש מקום לשיפור ניכר ולתיקון בכל הנוגע לאיכות השירות, בעיקר כאשר המימד העסקי-כלכלי בקידום ובפיתוח בתי חולים הולך ומתעצם. חשוב מאוד שבתי חולים יעשו פעולות יזומות ומושכלות על מנת לקדם את חוויית השירות שהם מעניקים למטופלים".

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום