איך תמנעו מחלות במקום העבודה

(0)
לדרג

עונת החורף רוויה בווירוסים שונים שפוגעים בבריאותם של עובדים רבים. ד"ר מירב פז מציעה כללי היגיינה למניעת הידבקות במקום העבודה

מאת: ד"ר מירב פז

בכל שנה עונת ההצטננות והשפעות משפיעה על התעשייה: גורמת להיעדרויות של עובדים החולים במחלה, או של עובדים הנאלצים להישאר בבית כדי לטפל באחרים, וכתוצאה מכך פוגעת בתפוקת הייצור. נקיטת פעולות שימנעו התפשטות נגיפים עשויה לצמצם את מספר החולים במקומות העבודה ולשמור על פריון העבודה גם בחודשים המועדים יותר למחלות.

נגיפי השפעת וזיהומים אחרים מופצים בדרך כלל על ידי שיעול, עיטוש, רסיסי רוק הניתזים בזמן פרצי צחוק או שיחה, נשיקות, לחיצת ידיים, שימוש בכלי אוכל ושתייה משותפים, נגיעה בחפץ או משטח שעליו מצויים הנגיפים, ואחר כך נגיעה בפה או באף. מחקרים הראו כי וירוס השפעת יכול לשרוד על משטחים ולהדביק אנשים במהלך שעתיים ועד 8 שעות לאחר שהגיע למשטח. אדם מבוגר יכול להדביק אחרים יום לפני שסימני מחלת השפעת ניכרים בו ועד 5-7 ימים לאחר שחלה.

ילדים ומבוגרים שהמערכת החיסונית שלהם חלשה יכולים להעביר את הנגיף במשך יותר מ-7 ימים. תסמיני המחלה נראים החל מיום אחד עד ארבעה ימים לאחר שהווירוס חדר לגוף. לפיכך, החולה יכול להדביק מישהו אחר בווירוס השפעת לפני שידע שחלה, וכן לאחר מודעותו למחלה.

המלצות להעברה מופחתת של וירוסים בין עובדים

יש לנקות את הידיים לעתים קרובות. שימוש בסבון ומים חמים ושפשוף הידיים במשך 15 עד 20 שניות מסייעים בסילוק וירוסים וחיידקים. כאשר מים וסבון אינם זמינים, ניתן להשתמש בחומרי חיטוי על בסיס אלכוהול.

שטיפת הידיים להסרת הסבון וייבושן במגבת נייר. ייבוש במגבות נייר עשוי להקטין את כמות הנגיפים ואת הפצתם.

יש להשתמש במגבת נייר על מנת לסגור את ברז המים כדי למנוע זיהום מחודש של הידיים.

יש להתקין עמדות לניקוי הידיים עם חומרי חיטוי נגישים או דיספנסרים ניידים על מנת להקל על עובדי קו הייצור לנקות את ידיהם בזמן העבודה.

דרך נוספת לצמצם הפצת נגיפים היא על ידי ניקוי ותחזוקה נאותה של מקום העבודה ובמיוחד חדרי השירותים, היות והמשטחים בבתי השימוש נמצאים במגע תדיר:

ניקוי משטחים משותפים - כדי למנוע את התפשטות וירוס השפעת ונגיפים אחרים, המרכז לבקרת מחלות האמריקאי, CDC, ממליץ על ניקוי שגרתי של משטחים שהמגע בהם תדיר. במקרה הצורך יש להשתמש בחומרים מחטאים דוגמת אקונומיקה. עם זאת, יש לזכור כי דלי עם מים או סמרטוט המשמש לניקוי עשויים להפוך למקור זיהום בעצמם, במיוחד אם הושארו בתמיסת הניקוי המלוכלכת.

מקומות עבודה שרוצים למקסם את ההיגיינה ולצמצם אפשרות של התפשטות וירוסים/חיידקים יכולים להתקין מתקנים ללא מגע בחדרי השירותים (מתקן למגבות נייר/מגבות (עם או בלי חיישן), ברז המופעל על ידי חיישן וכיו"ב.

יש לוודא אספקה סדירה ומספקת של נייר טואלט, סבון, ומגבות נייר.

חיסון. להצטננות אין חיסון, והדרך העיקרית למניעה היא הימנעות ממגע קרוב עם חולים והקפדה על המלצות ההיגיינה. לעומת זאת, כנגד שפעת קיים חיסון. מרבית החיסונים אינם יכולים לגרום לשפעת, מכיוון שמכינים אותם מווירוסים מומתים. בנוסף, חיסון מווירוס מוחלש (בתרסיס) גורם לשפעת קלה מאוד בלבד ולרוב ללא כל סיבוכים. בדרך כלל תוך שבועיים ממתן החיסון נוצרים נוגדנים להגנה מפני שפעת.

ד"ר מירב פז - מרכז מידע של המוסד לבטיחות ולגיהות.

בואו לדבר על זה בפורום שפעת ומחלות חורף.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום