טיפול ברואקוטן גורם לאובדנות

(0)
לדרג

מחקר חדש: אנשים המטופלים ברואקוטן על רקע אקנה קשה נמצאים בסיכון גבוה לאובדנות, סיכון המגיע לשיא שישה חודשים לאחר תחילת הטיפול

מאת: מערכת zap doctors

מאז שנות השמונים רואקוטן (איזוטרטיונין) מהווה אופציה טיפולית במקרים קשים של אקנה שלא הגיבה לטיפול אנטיביוטי. בעבר היו מספר דיווחים על קשר אפשרי בין הטיפול לבין הופעת דיכאון וניסיונות אובדניים, אך עד היום הדעות חלוקות לגבי השפעות פסיכיאטריות אפשריות של התרופה.

מטרת המחקר הנוכחי, שפורסם בחודש נובמבר במגזין BMJ, היתה לבדוק האם מספר הניסיונות האובדניים בקרב אנשים שטופלו ברואקוטן גבוה משמעותית מאשר בכלל האוכלוסייה.

שיטות

חוקרים משבדיה ביצעו מחקר קוהורט רטרוספקטיבי רחב היקף. החוקרים איתרו את שמותיהם של כל מי שטופל ברואקוטן בין השנים 1980-1990 לאקנה קשה (בשנים אלה היה צריך אישור מרשויות הבריאות במדינה על מנת לרשום את התרופה). לאחר מכן בוצעה הצלבה עם רשומות של בתי החולים ורישומי התמותה, ונרשמו כל הניסיונות האובדניים של אוכלוסייה זו, החל מ-3 שנים לפני תחילת הטיפול ועד 15 שנה לאחר סיום הטיפול. לבסוף, הנתונים הושוו עם נתונים קיימים של לשכת הבריאות על שכיחות הניסיונות האובדניים באוכלוסייה עבור כל שנה במחקר.

תוצאות

בסך הכל נמצאו 5,756 אנשים שנטלו את התרופה. אורך טיפול ממוצע היה שישה חודשים. 63% מהמטופלים היו זכרים, והגיל הממוצע היה 22 שנים.

במהלך תקופת המעקב נמצאו 210 אשפוזים על רקע ניסיונות אובדניים בקרב 128 אנשים מאוכלוסיית המחקר.
בסך הכל 24 ניסיונות אובדניים הסתיימו במוות.

בהשוואה לשכיחות האובדנות באוכלוסייה הכללית, נצפתה שכיחות גבוהה יותר באוכלוסיית המחקר. הנטייה המוגברת לאובדנות החלה שנה לפני תחילת הטיפול, הגיעה לשיא שישה חודשים לאחר תחילת הטיפול, וחזרה לשכיחות הכללית באוכלוסייה 3 שנים לאחר הטיפול.

לא נמצא קשר בין אורך הטיפול או מינון התרופה לבין שכיחות הניסיונות האובדניים.

מסקנה

בקרב אנשים המטופלים ברואקוטן על רקע אקנה קשה, יש נטייה מוגברת לאובדנות, המגיעה לשיא 6 חודשים לאחר תחילת הטיפול.

הערה

העבודה חשובה מכיוון שהיא שופכת אור על נושא שנוי במחלוקת. עם זאת, יש לזכור שהנטייה לאובדנות החלה שנה לפני תחילת הטיפול, ולכן ייתכן מאוד שהיא נובעת מהקושי של אנשים להתמודד עם אקנה קשה. הלקח העיקרי מהמחקר הוא לזכור שאקנה קשה אינה מחלה אינוסנטית עבור בני נוער הסובלים מהבעיה, ועלינו להיות ערניים ורגישים לאותות מצוקה. יש לזכור שהאפקט השלילי נמשך עד 3 שנים אחרי הטיפול, ולכן יש להמשיך ולעקוב מקרוב אחרי מצבם הנפשי של המטופלים גם לאחר תום הטיפול.

לכתבות נוספות והרשמה לאתר ללא תשלום - לחצו כאן.

בואו לדבר על זה בפורום אקנה, פצעי בגרות.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום