טיפולים בשחיקת מפרק הברך

(62)
לדרג

ניתוח להחלפת מפרק הברך מאופיין באחוזי הצלחה גבוהים למדי, ומאפשר הליכה מיידית ותפקוד תקין של מפרק הברך ללא כאבים. סקירה

אוסטאוארטריטיס של הברך היא מחלה הפוגעת במפרק הברך ומשפיעה על מיליונים רבים ברחבי העולם. גורמי הסיכון השכיחים של מחלה זו הם גיל ועודף משקל. מספר החולים במחלה זו הולך וגדל בעקבות העלייה בתוחלת החיים.

מפרק הברך מורכב מעצם הירך (פמור) ועצם השוק (טיביה). הסחוס מצוי בקצה העצמות, ותפקידו להזין את המפרק ולהחליק את התנועות בין העצמות. לסחוס אין יכולת להתחדש. הביטוי הקליני של שחיקת המפרק הוא כאבים והגבלה בתפקוד הברך. תהליך השחיקה של המפרק עלול להימשך זמן רב, וניתן לראות היטב את סימניו בתצלומי רנטגן.

הסיכוי לפתח אוסטאוארטריטיס של מפרק הברך עולה עם הגיל. ככל הנראה, עם העלייה בגיל, בייחוד באנשים עם עודף משקל, נוצר עומס על המפרק עקב היחלשות תהליכי הריפוי, התרופפות השרירים והרצועות המקבעות את המפרק. סטטיסטית, נשים מושפעות יותר מגברים מתהליך שחיקת הסחוס בברך. גם התורשה ממלאת תפקיד בנטייה לפתח שחיקה של מפרק הברך.

כל נזק למפרק הברך ולסטרוקטורות בו עלול להאיץ את תהליך שחיקת הברך:

נזק למניסקוסים המשמשים בין היתר כבולמי זעזועים של הברך.

נזק ליציבות הברך כגון פגיעה ברצועות הברך.

שברים ופגיעות טראומטיות אחרות.

זיהום במפרק, בעקבות מחלות מטבוליות או אוטו-אימוניות כגון ארטריטיס שגרוני וראומטיזם.

היעדר אספקת דם למפרק הגורם לנמק הסחוס.

גידולים סביב המפרק.

תסמינים אופייניים לשחיקת המפרק הם כאבים, הגבלת תנועות המפרק, חריקות, תגובה דלקתית, נפיחות, כאבים, נוקשות, חוסר יציבות ועיוות המפרק. הכאבים בדרך כלל מתגברים במהלך בהליכה וריצה, בהתאם לשלבי השחיקה. במצב של שחיקה מתקדמת יותר, הכאבים מופיעים גם במנוחה ובלילה.

תסמיני המחלה, יחד עם בדיקה גופנית של מפרק הברך וצילומים מתאימים, יכולים לאשר את האבחנה של שחיקת מפרק הברך. צילומי הברך נעשים בעמידה בעת נשיאת משקל. ניתן לבצע את הצילום ביחד עם הברך השנייה בעמידה לשם השוואה. בצילום ניתן להבחין בעיוות של המפרק בעיקר למנח של וארוס (הפניה של הברך כלפי פנים), היצרות של מפרק הברך והיווצרות זיזים (אוסטאופיטים).
שחיקת ברכיים שחיקת ברכיים

טיפולים אפשריים

הטיפולים בבעיה נחלקים לטיפולים לא ניתוחיים וטיפולים ניתוחיים. מטרת הטיפול היא הפחתת הכאבים ושימור יכולת התנועה של מפרק הברך, בשאיפה לשפר את איכות החיים של האדם הסובל משחיקת מפרק הברך.

טיפולים לא ניתוחיים

1. פיזיותרפיה ומודיפיקציה של הרגליים.

פיזיותרפיה - לשיפור טווחי תנועה, חיזוק שרירים והפחתת כאבים. הפחתת עומס על המפרק באמצעות ירידה במשקל ותזונה נכונה.

עזרים - מקל להליכה או מגן ברך. מגן הברך יכול להיות מגן ברך רך או קשיח. מגן ברך קשיח ניתן בשחיקה מתקדמת יותר של מפרק הברך; אפשר לנסות ולתקן את ציר הרגל עם מגן קשיח.

אפוסתרפיה - מבוססת על הקניה של תנועות מבוקשות תוך הפחתת העומס על המפרק ושיפור בכאב ובתפקוד המפרק.

2. טיפולים תרופתיים.

א. משחות לשימוש מקומי - להפחתת כאבים והגירוי הדלקתי סביב המפרק. חלק מהמשחות ניתן להשיג גם ללא מרשם רופא.

ב. תרופות הניתנות דרך הפה:

נוגדי כאבים ללא מרשם רופא - אקמול, אופטלגין.
NSAID's תרופות שאינן סטרואידיות הנוגדות דלקת - מפחיתות את התגובה הדלקתית סביב מפרק הברך (ארקוקסיה,ולטרן, אטופן, ברקסין, סלקוקס).
תוספי מזון - כונדרטין, גלוקוזאמין לחיזוק מפרק הברך ולהפחתת הכאבים; ושיפור תפקוד המפרק (מגה-גלופלקס, קוזאמין, סופהרב, ארטריל).

3. הזרקות לתוך המפרק.

סטרואידים - תרופות נוגדות דלקת. זריקות סטרואידים משמשות להקלה זמנית בלבד של כאבים (דיפורספן, דפומדרול, הידרוקורטיזון).

חומצה היאלורינית - חומצה היאלורינית היא חומר סיכה הדומה לאחד ממרכיבי נוזל המפרק. נוזל המפרק משנה את הרכבו בתהליך שחיקת המפרק. ריכוזה של החומצה ההיאלורינית במפרק יורדת בתהליך שחיקת המפרק. הזרקה למפרק הברך של חומצה היאלונירית מסייעת לשימון המפרק, מפחיתה את הכאב, מסייעת בשיפור התנועתיות ובגמישות, ותורמת לפעילות אנטי דלקתית במפרק. ישנם תכשירים המופקים מכרבולת של תרנגולת (כגון סינויסק, Synvisc) וישנם תכשירים המופקים במעבדה ואינם מן החי (ארטריז Arthease, אוסטניל Ostenil). הסיכוי לתגובה אלרגית קטן ביותר בתכשירים אשר אינם מן החי.

אורטוקין היא שיטת טיפול חדשה באוסטאוארטריטיס. מדובר בטיפול ביולוגי-טבעי, מחומרים המופקים מגוף החולה עצמו. הטכנולוגיה החדשה כוללת לקיחת דם פשוטה; מהדם הנלקח מופק סרום (נסיוב) המכיל חלבונים שונים שמטרתם לעצור ולרפא את תהליך השחיקה. החלבונים מוזרקים למפרק.

טיפולים ניתוחיים

אם הטיפול הלא ניתוחי (שמרני) אינו מועיל ואיכות החיים נפגעת, יש צורך בטיפול ניתוחי. ניתוחים ארטרוסקופיים מתאימים לשלבים התחלתיים של שחיקת הברך. בשלבים מתקדמים של שחיקת מפרק הברך יש צורך בניתוח להחלפת המפרק. ניתוח להחלפת מפרק הברך מאופיין באחוזי הצלחה גבוהים מאוד ומאפשר הליכה מיידית ותפקוד תקין של מפרק הברך ללא כאבים.

ד"ר בנימין בנדר, אורתופד מנתח מומחה, מומחה למפרקים (ברך וירך) ולהחלפות מפרקים בבית חולים אסותא תל אביב.

בואו לדבר על זה בפורומים הבאים:

פורום כאבי ברכיים, ירך ושחיקת סחוסים
פורום אורתופדיה

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום