הריון בעין הסערה

(0)
לדרג

דיכאון במהלך ההריון עלול לגרום לסיבוכים כגון הפלה טבעית, לידה מוקדמת, קשיים בהתפתחות העובר ועוד. כל המלצות כיצד ניתן לחוות הריון ולידה בריאים

מאת: ד"ר חנה גילאי גינור

חששות, דאגות ואף דיכאון וחרדות מלווים נשים, דרך קבע, בזמן ההריון. די אם ניקח לדוגמה את הבדיקות הרפואיות השונות, כמו בדיקת מי שפיר, במיוחד אם עולה חשד לבעיה כלשהי. גם הסביבה הקרובה, כמו גם אישיותה של האישה, תורמת לא אחת לעלייה במפלס הלחצים.

המינונים הם שיעידו האם מדובר בדאגה טבעית ונורמלית, או שמא עוצמת החרדה, הדיכאון והלחץ חריפים ודורשים התייחסות מקצועית.

להתמודדות עם חרדות ודיכאון פנים רבות. יש נשים, המתנערות מהנושא ואומרות "בטח שההריון מלחיץ, החיים מלחיצים", אז אין מה לעשות. "רק לנשוך שפתיים ולא לחשוב על זה", או "כולן חרדות, ואני לא שונה". מן הצד השני, נשים שנטלו לפני שהרו תרופות נוגדות דיכאון ו/או נוגדות חרדה, ממהרות להפסיק את נטילת התרופות, או להקטין את המינון מייד עם היוודע הריונן. אחרות מאמצות, לטובת שיכוך החרדות, הרגלי חיים בריאים ומייטיבים יותר, כמו יוגה, דיקור ואף טיפול פסיכולוגי.

הנחיות חדשות שפרסמו לאחרונה אגודות רופאי נשים ומיילדות ורופאי הילדים עוסקות בחשיבות שבאיתור ובמתן טיפול מיידי ומענה מהיר לנשים הסובלות מחרדה ודיכאון בהריון ולאחר הלידה. העובדה שארגון רופאי ילדים, האמון על הטיפול בילדים, מפנה את תשומת לב רופאיו למצבן הנפשי של האמהות, שאינן המטופלות שלהם, מצביעה על החשיבות המיוחדת של הנושא.

דיכאון במהלך הריון
דיכאון במהלך הריון

סיבוכים במהלך ההריון

כיום ידוע שמתח חרדה, וכמובן דיכאון, משפיעים במישרין על התפתחות העובר. ביטויים גופניים של מתח וחרדה, בהם: דפיקות לב מואצות, קשיי נשימה, עלייה בהפרשת קורטיזול (הורמון שמשתחרר כתגובה למתח) בדם ועלייה בלחץ הדם, מייצרים סביבה תוך-רחמית מזיקה ומשפיעים על מהלך ההריון, הלידה והתינוק. מחקרים מוכיחים, כי דיכאון וחרדה בהריון מעלים את הסיכון להפלה טבעית, ללידה מוקדמת, ללידת תינוק במשקל לידה נמוך ועם היקף ראש קטן יותר, ולקשיים רגשיים וקוגניטיביים אצל הילדים. דיכאון בהריון קשור עם קשיי ויסות רגשי של תינוקות בעתיד.

לאחרונה אף נמצא קשר בין דיכאון האם בהריון לבין קשיי שינה אצל תינוקות רכים. אמהות מדוכאות אינן דואגות לעצמן באופן מיטבי. חלקן מעשנות, אוכלות מזונות שאינם מתאימים להריון, מתעלמות מבדיקות מעקב, ובאופן כללי מזניחות את בריאותן, משפיעות לרעה על בריאותן, בריאות עוברן ותקינות הריונן.

מחקרים המוכיחים כי נטילת תרופות אנטי דיכאוניות בזמן ההריון עלולה לפגוע בהתפתחות התינוק, גורמים לנשים להשליך את התרופות לפח בזמן ההריון.

כיצד תטפלי בעצמך?

לנשים שמתמודדות עם דילמה רגשית קשה ובעייתית, מומלץ לנקוט משנה זהירות ולטפל בעצמן באופן הבא:

תקשורת גלויה עם הרופא המטפל. חשוב שתיידעי את הרופא בהיסטוריה הפיזית והנפשית שלך: ספרי לו על תרופות שנטלת, הפרעות אכילה וחוויות טראומטיות. כל אלו עשויים להשפיע ולחולל תופעות גופניות ותגובות רגשיות שונות במהלך ההריון.

אם את לוקחת תרופות, התייעצי עם רופאך, טרם הכניסה להריון, לגבי המינון התרופתי. אם הרית, מומלץ שתיידעי את רופא הנשים שלך, ובמקביל תתייעצי עם הרופא שרשם את התרופות, לגבי המינון והמשך השימוש בהן. ההמלצות החדשות אומרות שבמקרים קלים ומתונים, על פי שיקול דעתו של הרופא, ניתן להקטין או להפסיק את הטיפול התרופתי, תוך פיקוח רפואי, ובמקביל לפנות לטיפול פסיכולוגי.

שמרי על אורח חיים פעיל ובריא. בצעי פעילות גופנית יומיומית כמו, הליכה, התעמלות, שחיה, ריקוד. כמו כן, מומלץ לעבור דיקור סיני, לעסוק בטכניקות הרפייה, יוגה ומדיטציה. קבוצות תמיכה והכנה ללידה מוכיחים מחקרית כמסייעים בהפחתת תסמיני חרדה ודיכאון קלים.

פנייה לטיפול פסיכולוגי. אם התסמינים מחמירים ולא ניתן לשלוט בהם או להקטינם בעזרת הפעולות שהוזכרו, כדאי, רצוי וחשוב לפנות לקבלת עזרה פסיכולוגית. בחינת רגשותייך וחששותייך במסגרת טיפולית תומכת בזמן ההריון, דווקא כשאת בעין הסערה, עשויה לסייע בהרגעת החרדה והדיכאון. מומלץ להיעזר במי שהשתלמו והתמחו בטיפול בנשים הרות ובנשים לאחר לידה. יש בתי חולים שפתחו מרפאות מיוחדות לבריאות האישה בנושאים הקשורים להולדה.

עימותים זוגיים. לבני זוג שחווים עימותים זוגיים מומלץ לפנות לטיפול זוגי בזמן ההריון, כדי לפעול לפתרון המשבר. שכן, הולדת התינוק אינו פותר קשיים ולפעמים אפילו מחריף אותם.

ד"ר חנה גילאי גינור היא פסיכולוגית קלינית מהמרכז לפסיכותרפיה, פריון, הריון והורות, הורותא.

ד"ר גילאי גינור בגוגל פלוס

בואו לדבר על זה בפורום דיכאון בהריון ואחרי לידה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום