מדוע מפסיקים טיפול בדיכאון?

(0)
לדרג

יותר מ-50% מהמבוגרים בארה"ב נוטלים נוגדי דיכאון בעת שהם צורכים תרופה אחרת. ואולם, רבע מהם מפסיקים את השימוש בנוגדי דיכאון בשל האינטראקציה הבין תרופתית

מאת: ד"ר עמית עקירוב

בימינו, מבוגרים רבים נזקקים לטיפול תרופתי בנוגדי דיכאון. עם זאת, באוכלוסייה המבוגרת לרוב מדובר בטיפול הניתן בנוסף לרשימת תרופות קבועות. ממחקר חדש עולה כי למעלה ממחצית מהמבוגרים בארה"ב נוטלים נוגדי דיכאון לראשונה בחייהם, כאשר הם כבר מטופלים בתרופה אחרת עימה תיתכן אינטראקציה בין תרופתית ותופעות לוואי. כרבע מהמטופלים הסובלים מתופעות לוואי עקב הטיפול התרופתי הפסיקו כליל את הטיפול בנוגדי דיכאון.

לדברי החוקרים, מחקרים קודמים מצאו כי מבוגרים רבים נוטלים לעתים קרובות שילובים מסוכנים של תרופות הניתנות במרשם רופא. עם זאת, הרושם הוא כי המסר אינו עובר לרופאים, למרות דרגה מדאיגה של שילובים תרופתיים מסוכנים.

במסגרת המחקר זיהו החוקרים למעלה מ-39,000 משתתפים שהחלו בטיפול בנוגדי דיכאון בשנים 2001-2006. במהלך החודש הראשון לאחר התחלת הטיפול התרופתי תועדו 12 תופעות לוואי נפוצות בעקבות הטיפול בנוגדי דיכאון. למעלה מרבע מהמטופלים קיבלו מרשם לטיפול בנוגדי דיכאון, בשילוב עם תרופה נוספת עימה תיתכן אינטראקציה בין תרופתית.

תופעות הלוואי הנפוצות ביותר כללו נדודי שינה, ישנוניות ונמנום (כ-2.5% מהמטופלים), וסחרחורות (כ-1% מהמטופלים). תופעות הלוואי הובילו לעיתים קרובות להפסקת הטיפול התרופתי. רק 45% מאלו שדיווחו על תופעות לוואי מילאו בשנית אחר המרשם לטיפול באותו נוגד דיכאון, וכרבע הפסיקו לחלוטין את הטיפול בנוגדי דיכאון.

מחקרים קודמים מצאו כי כ-25% מהמבוגרים עם מחלות כרוניות סובלים גם מדיכאון, והוכח גם כי יש תועלת לטיפול בנוגדי דיכאון. לכן, לחשש מפני אינטראקציות בין נוגדי דיכאון ובין הטיפול התרופתי הקבוע של המטופלים יש חשיבות רבה.

בואו לדבר על זה בפורומים הבאים:

פורום דיכאון - אבחון וטיפול
פורום דיכאון וכאב

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום