סרטן ילדים: קרב ענקים

(0)
לדרג

מדי שנה מאובחנים בישראל כ-400 מקרים חדשים של ילדים החולים בסרטן. נקודת האור היא ששיעור המחלימים צפוי להיות גבוה יותר מ-70% הודות לקדמה הטכנולוגית

מאת: ענת בלזברג, כתבת doctors

מבחינה סטטיסטית, מחלת הסרטן היא מחלה ששכיחותה נמוכה יחסית בקרב ילדים בהשוואה לשכיחותה הגבוהה בקרב מבוגרים. הנתונים הסטטיסטיים מצביעים על כך שמידי שנה מאובחנים בישראל כ-400 ילדים חדשים החולים במחלת הסרטן. נתונים אלה, השומרים על יציבות כבר מספר שנים, מצטרפים לעובדה המשמחת כי שיעור ההישרדות וההחלמה מסרטן בקרב ילדים הוא גבוה - עומד כיום על כ-70% אחוזי הבראה. אולם, למרות הנתונים החיוביים, חשוב לדעת כי מחלות ממאירות הן הסיבה העיקרית לתמותה בקרב ילדים עד גיל 15, ולכן כמו אצל המבוגרים יש חשיבות לגילוי מוקדם של המחלה ולקבלת טיפול מתאים.

סרטן ילדים
סרטן ילדים

כתמים מוזרים על העור, הקאות ועוד סימפטומים

"הסרטן הכי נפוץ בקרב ילדים הוא הלוקמיה (סרטן הדם), המהווה כ-30% מכלל מקרי הסרטן בקרב ילדים", מסביר ד"ר דרור סייר, רופא בכיר במחלקה ההמטולוגית ילדים במרכז הרפואי "דנה". "סרטנים אחרים שנפוצים בקרב ילדים הם הלימפומה, גידולים בעצמות וגידולי ראש. בניגוד למבוגרים הסיבות להופעת הסרטן בקרב ילדים אינן ידועות בוודאות, אולם ההשערה היא שקיים שילוב בין גורמים סביבתיים ובין גורמים גנטיים מולדים.

ד"ר סייר: "אצל ילדים יש לעיתים קושי לאבחן בוודאות את מחלת הסרטן, אולם ישנם מספר סימפטומים שצריכים להדליק נורת אזהרה אצל ההורים, "וביניהם ניתן לציין: כתמים מוזרים על העור, גושים בכל מיני מקומות, כאבי ראש, כאבי עצמות, הקאות בבוקר, חיוורון, עייפות ממושכת, חום ממושך ועוד".

כאשר מתעורר חשד כלשהו בקשר לילדים, ההמלצה הראשונה היא לפנות לרופא המטפל, על מנת לערוך בירור ראשוני. "אם הרופא המשפחתי יאבחן מצב בעייתי כלשהו, הוא ישלח את הילד לעשות בדיקות דם וצילומי אולטרה-סאונד", מסביר ד"ר פייר. "על פי התוצאות יוחלט על המשך טיפול. אם המצב ייראה לרופא המשפחה חמור ודחוף, הוא יכול גם לשלוח את הילד לחדר המיון באופן מיידי, והכל בהתאם לאבחון הראשוני שלו".

בארץ יש כ-40 רופאים שמתמחים בתחום אונקולוגיית ילדים במספר מרכזים בארץ, כאשר הטיפולים בכל מרכז הם על פי פרוטוקולים משותפים ואחידים. גם הרופאים עצמם נמצאים בקשר רציף אחד עם השני, מתייעצים ומחליטים יחד על דרכי טיפול מומלצות. הטיפולים והתרופות נמצאים בסל הבריאות, מה שמאפשר לרופאים יד חופשית לבחור את הטיפול הטוב ביותר עבור הילד המטופל.

הטיפולים לילדים חולי סרטן דומים לטיפולי המבוגרים, ביניהם טיפולי כימותרפיה, הקרנות וטיפול תרופתי. אולם המינונים שניתנים לילדים הם הרבה יותר אגרסיביים וגבוהים. זאת, מכיוון שמחקרים הוכיחו שילדים נחשבים לעמידים הרבה יותר ממבוגרים לסוגי הטיפול, ולכן גם אחוז המבריאים מהמחלה גבוה יותר בקרב ילדים ועומד על כ-70%.

"כשאנו כרופאים מדברים על הבראת ילד חולה, אנו שמים דגש על מספר נקודות", אומר ד"ר סייר. "ראשית, המטרה שלנו היא להבריא את הילד לחלוטין ולא להסתפק בהארכת חייו בכמה שנים, כפי שקורה עם מבוגר. אנו חושבים על הילד כאדם שצריך לגדול ולהתפתח מבחינה פיזית ונפשית, ולכן יש להימנע ככל האפשר מתופעות לוואי שעלולות לפגוע בו בעתיד כגון פגיעה בפריון. כך למשל, אנו נמנעים מקרינה לאזורים חיוניים כגון בית החזה, הראש, האשכים וכדומה".

"מחלת הסרטן היא בהחלט לא מחלה נעימה, אולם שיעורי ההחלמה הגבוהים בקרב ילדים מציירים בהחלט תמונת מצב אופטימית", מסכם ד"ר סייר. "הצפי היא שעם ההתפתחות הטכנולוגית בשנים הבאות, המצב אף עשוי להשתפר".

בואו לדבר על זה בפורום חוסן - תמיכה לחולי סרטן ובני משפחותיהם.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום