ד"ר גמזו: לפטר מנכ"ל "מאוחדת"

(0)
לדרג

במכתב חריף של מנכ"ל משרד הבריאות לקופ"ח מאוחדת נאמר: תשובת הקופה מטייחת כשלי דו"ח מבקר המדינה. ניתנה התראה של 21 יום לפיטורי מנכ"ל מאוחדת

מאת: מערכת zap doctors

קופת חולים מאוחדת לא מילאה אחר ההתראה שניתנה לה על ידי מנכ"ל משרד הבריאות בהתאם לסעיף 37(א) - להגיש המלצותיה ומסקנותיה לתיקון הליקויים במנגנון, וכן המלצות פרסונאליות בגין דו"ח מבקר המדינה. כך עולה ממכתב ששלח ד"ר רוני גמזו, מנכ"ל משרד הבריאות, לרב ירחמיאל בויאר, יו"ר הדירקטוריון של קופת חולים מאוחדת.

ד"ר גמזו מביע במכתב אכזבה עמוקה נוכח החולשה אותה הפגין הדירקטוריון במילוי תפקידו לאורך השנים בכלל, ובהתייחסותו לדו"ח מבקר המדינה בפרט. משום כך, לאחר שתתקבל החלטת הדירקטוריון כנדרש בסעיף 37(ב) לגבי ממצאי הדו"ח, יחליט המנכ"ל גם לגבי נקיטת פעולות כלפי הדירקטוריון וחבריו.

ד"ר גמזו מתייחס במכתבו למסקנות הדירקטוריון באומרו כי הוא אינו משוכנע שיש בתשובת הקופה שום יסוד להניח כי דברים יבואו על תיקונם. לדבריו, בתשובת הקופה יש טיוח של כשלים שלא יבואו על פתרונם גם אם יקוימו כל החלטות הדירקטוריון וגם אם יסתיימו הליכי השימוע בהפסקת כהונתם של כל בעלי התפקיד לגביהם נתקבלה החלטה על פיטוריהם. עוד נאמר כי הדירקטוריון כיוון דיוניו ל"הדיפת" הדו"ח, תוך שימת דגש עודף על מידת ה"נראות התקשורתית".

החלטות הדירקטוריון כפי שהתקבלה במשרד הבריאות מתחלקת לשניים": האחת נוגעת לליקויים במנגנונים המערכתיים אשר הועברו לצוות לתיקון הליקויים מטעם הקופה שכולל את המנכ"ל שמואל מועלם, מנהל אגף הכספים רו"ח גיל חיימוביץ, עו"ד מומי דהן, ד"ר יוסי רוזנבלום, ודני בר מאיר. במכתב של ד"ר גמזו נכתב כי תמוה כיצד ממנה הדירקטוריון את שמואל מועלם וגיל חיימויביץ' לתת מענה לליקויים כאשר הם בעצמם מואשמים בהם. בנוסף, רבים מהנושאים שהועברו לטיפול הצוות הועברו ללא קווים מנחים ביחס לאופן הטיפול הנדרש בליקויים, וללא העקרונות האמורים להדריכו או להגדיר את "גבולות הגזרה" בטיפולו.

הפעולות המערכתיות-מנגנוניות אותן דורש מנכ"ל משרד הבריאות מקופת חולים מאוחדת הן:

להוציא לפועל את החלטת הדירקטוריון על הפחתת 5% משכר בכירי קופת החולים.

הדרג הביצועי בקופת החולים, ובכללם המנכ"ל וכל גורם הכפוף לו, לא יעסקו בכל היבט ביצועי, מימוני, ארגוני, ולוגיסטי הנוגע לקיום בחירות למוסדות הקופה, על מנת להבטיח הפרדת רשויות ראויה.

תוך 45 יום יופסק עיסוקו של המנכ"ל וכל גורם הכפוף למנכ"ל בכל עניין הנוגע לבחירות למוסדות הקופה.

לא יתבצעו כל התקשרויות חדשות בנושא שיווק, פרסום וקידום מכירות, אלא באישור רואה חשבון שימונה לכך על ידי הדירקטוריון והיועץ המשפטי לקופה.

ימונה לקופה רו"ח חדש תוך 90 יום.

הדירקטוריון יאשר, תוך 60 יום נוהל למניעת ניגוד עניינים והסדרת העסקת קרובי משפחה.

יופסק לאלתר כל הסדר תשלום על הצבת שילוט בבתי מרקחת, לנוכח הסכומים החריגים בהם מדובר וזיקתו ההדוקה לאי הסדרים הכספיים בקשרי הקופה עם הרוקח הראשי, וזאת עד להשלמת הבדיקה האמורה בהחלטה.

תתבצע הפרדה בין המנגנון המקצועי האחראי על תחום הרוקחות בקופה, שישולב כחלק מן הקופה והעומד בראשו יהיה עובד הקופה, לבין המנגנון העוסק ברכש תרופות, שישולב במסגרת מנגנוני הרכש הרגילים של הקופה.

הדירקטוריון ידון בחיזוק הבקרה הפנימית בכלל בקופה, תוך גיבוש נהלים מפורטים שיובאו לאישורו, תוך 60 יום ממועד מכתב זה אשר יבטיחו פעילות בקרה עצמאית ובלתי תלויה.

סיום ההתקשרות עם עמותת "למען ירושלים", בשל הליקויים החמורים שנפלו בקשרי הקופה עם העמותה עד עתה.

על הדירקטוריון לפעול להשבת שווי טובות ההנאה שניתנו לנושאי משרה ועובדים בקופה.

הדירקטוריון קיבל שלוש החלטות פיטורין בכפוף לשימוע ביחס לשלושה ממלאי תפקיד מוגדרים, נוסף על מבקר הפנים, שענינו נדון כעת. ההחלטה של משרד הבריאות תהיה בהתאם לתוצאות הליכי הפיטורים.

ד"ר גמזו מבקר בחריפות את העמדה הפסיבית שנקט המנכ"ל שמואל מועלם בעת הביקורת, ולאחריה בדיוני הדירקטוריון: "דבר המלמד על מנכ"ל העסוק בהישרדות אישית ולא בניהול קופת החולים למען מבוטחיה". יתרה מזאת, יו"ר הדירקטוריון אף הגן על מועלם הנתון "להשמצות והתנפלויות". ד"ר גמזו מציין במכתבו כי על הדירקטוריון להחליט תוך 21 יום על פיטורי המנכ"ל בכפוף לשימוע.

תגובת קופת חולים מאוחדת: "יו"ר דירקטוריון מאוחדת, הרב ירחמיאל בויאר, קיבל את מכתבו של מנכ"ל משרד הבריאות. הרב בויאר יכנס את הדירקטוריון בדחיפות כדי לדון במכתב ולגבש את תגובת מאוחדת בלוח הזמנים שנקבעו בו".

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום