הרחם עושה שריר

(0)
לדרג

40% מהנשים מפתחות מיומות - גידולים שפירים בסביבת הרחם. מומחה מסביר מהם הגורמים להתפתחות השרירנים, מדוע לא תמיד יודעים על קיומם וכיצד מטפלים בבעיה

מאת: נגוהה שפרלינג, כתבת doctors

מיומות, ובעברית 'שרירני רחם', הן גידולים שפירים המתפתחים מתוך רקמת שריר הרחם של האשה ומופיעים בגדלים שונים ובמיקומים שונים. פרופ' יונה תדיר, ראש צוות מרכז שרירני הרחם בבי"ח לנשים ע"ש הלן שניידר, מרכז רפואי רבין, מסביר כי רוב המיומות הן גידולים שפירים. קיים גם גידול ממאיר של שריר הרחם 'סרקומה', אך הוא נדיר מאוד ומופיע בשכיחות של פחות מאחוז. הגידולים השפירים מכילים תאי שריר, רקמת קולגן ומרכיבים נוספים של רקמת החיבור".

המיומות מופיעות בשכיחות של 40% מכלל הנשים בסביבות גיל 35 ובשכיחות המגיעה לכדי 70% מכלל הנשים בסביבות גיל 50.

גורמים גנטיים ופיזיים

יש גורמים רבים האחראים להיווצרותן של המיומות. פרופ' תדיר מפרט: " הגורמים הללו כוללים גנטיקה - ידועה נטייה משפחתית לפיתוח מיומות, וניתן לראות שכיחות גבוהה בנשות משפחה אחת ואפילו בקרב נשים המשתייכות לאותה אוכלוסייה. כך, נשים אמריקאיות ממוצא אפריקני סובלות ממיומות בשכיחות גבוהה. לצד הגנטיקה, קיימים גורמים פיסיים המשתלבים זה בזה - שינוי בפעילות האנזימטית בשריר הרחם, יחד עם ריבוי קולטנים להורמוני המין, בשילוב עם מרכיבים גנטיים הקשורים לפעילות ההורמונאלית ולגורמי גדילה תורמים להתפתחות מיומות. כמו כן, ניתן לזהות נטייה לפיתוח מיומות בקרב נשים עם עודף משקל, נשים שאינן מקפידות על ביצוע פעילות גופנית, נשים עם הופעת וסת מוקדם ונשים מבוגרות".

תופעה א-סימפטומטית

בחלק מהמקרים אין כלל תסמינים למיומה, עד כדי כך שיש לא מעט נשים, ובייחוד כאלה שאינן מקפידות על בדיקות רפואיות שגרתיות, שאינן מודעות לקיומן של המיומות בגופן. פרופ' תדיר מסביר: "רק אצל חלק מהנשים, תגרור התפתחות המיומות לתסמינים מעוררי דאגה, שיובילו את הסובלות מהן לבדיקה, אבחון וטיפול. התסמינים שעלולות להיגרם הם, בין היתר, דימומים, חולשה, כאבים באגן, כאבי בטן, כאבים המוקרנים לגב או לרגל, שינויים בתפקוד מערכת השתן וליקויי פוריות".

טיפול במיומות

אפשרויות הטיפול במיומות רבות והן תלויות במשתנים מגוונים. לכל מטופלת יותאם טיפול בהתחשב, בין היתר, בגילה, מצבה, תלונותיה, הסימפטומים מהם היא סובלת, רצונה להרות, גילה ומאפייני השרירנים עצמם. פרופ' תדיר מרחיב בנושא: "לנשים שאינן סובלות מהמיומות ובריאותן ותפקודן אינם מצויים בסכנה, מתאים מעקב ללא טיפול והתערבות". בנוסף, יש נשים שתזדקקנה לטיפול. קיים, למשל, טיפול תרופתי במשככי כאבים. יש טיפולים, שמטרתם להקטין את נפח המיומות בדרכים שונות, לרבות חסימת כלי הדם למיומות. וישנם גם טיפולים הורמונאליים המתאימים במיוחד לנשים המעוניינות להרות. טיפול אחר הוא החדרת התקן תוך רחמי. במקרים מסוימים, מתבצעת כריתת מיומות ואפילו כריתת רחם בכירורגיה פולשנית, וכן בכירורגיה אנדוסקופית. במקביל, לנשים רבות עוזר הטיפול המשולב הכולל דיקור סיני, תוספי מזון ושיטות שונות של הרפואה המשלימה".

בואו לדבר על זה עם פרופ' יונה תדיר בפורום שרירני רחם - מיומות.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום