צהבת של יילודים - סיכון לאוטיזם

(0)
לדרג

מחקר לאומי רחב שבוצע בדנמרק מצא קשר מובהק בין צהבת ביילוד לבין הופעת הפרעה התפתחותית; הסיכון לפתח מחלות מהספקטרום האוטיסטי עלה ב-56%-86%

מאת: מערכת zap doctors

צהבת של היילוד היא תופעה שכיחה המתרחשת בכ-60% מהתינוקות שנולדו במועד, ועד 80% מהפגים. במרבית המקרים מדובר בעלייה קלה של רמות הבילירובין עקב פירוק מוגבר של כדוריות דם אדומות והפרשה מופחתת מהכבד. חשיפה ממושכת לרמות גבוהות של בילירובין בלתי ישיר מהווה מקור לדאגה, מכיוון שמדובר בחומר נוירוטוקסי העלול לגרום לפגיעה קשה בכבד. בשנים האחרונות פורסמו מספר מחקרים קטנים שניסו לקשר בין צהבת ביילוד לבין התפתחות קוגניטיבית פגומה. התוצאות עד כה לא היו חד משמעיות.

מטרת המחקר הנוכחי, שפורסם השבוע ב-Pediatrics, היתה לבדוק באוכלוסייה רחבה אם יש קשר בין היפרבילירובינמיה בילוד לבין התפתחות אוטיזם והפרעות קוגניטיביות אחרות.

שיטות המחקר

חוקרים מדנמרק ביצעו מחקר לאומי רחב היקף. על סמך נתוני רישום הלידה הממשלתיים (הנחשבים מהימנים ביותר וכוללים מעל 99% מהלידות במדינה), הוצאו נתונים על כל היילודים שנולדו בין ינואר 1994 - דצמבר 2004. נרשמו נתונים דמוגרפיים דוגמת שבוע ומשקל לידה, גיל האם, חשיפה לעישון וכו'. כמו כן נבדק לגבי כל יילוד האם אובחן כסובל מצהבת. לאחר מכן בוצעה הצלבה עם בסיסי הנתונים של מערכת הבריאות ונעשה מעקב עד סוף שנת 2008 בחיפוש אבחנות המראות על פגיעה קוגניטיבית. שוב, במחקרים רבים הוכח כי מערכת הנתונים מהימנה ביותר ורק מספר זעום של מקרים מתפספסים באמצעים אלה. בוצעו ניתוחים סטטיסטיים שונים כדי לבדוק אם יש קשר בין צהבת לבין התפתחות אוטיזם ומחלות נוירו קוגניטיביות בהמשך.

תוצאות

סה"כ נכללו 733,826 ילדים במחקר. 35,766 אובחנו עם צהבת יילוד שדרשה טיפול. מתוך קבוצת המחקר 1,721 ילדים אובחנו כסובלים מאוטיזם או בעיה התפתחותית פסיכולוגית אחרת.

בתינוקות שנולדו במועד נמצא קשר מובהק בין צהבת ביילוד לבין הופעת הפרעה התפתחותית. בסך הכל הסיכוי לפתח אוטיזם או בעיה התפתחותית אחרת עלה ב-56%-86%.

לא נמצא קשר בין צהבת בפגים לבין אוטיזם או הפרעות דומות.

מסקנה

בתינוקות הנולדים במועד, צהבת של היילוד מהווה גורם סיכון להתפתחות מחלות מהספקטרום האוטיסטי.

לכתבות נוספות והרשמה לאתר ללא תשלום - לחצו כאן.

בואו לדבר על זה בפורום הריון ולידה - הלל יפה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום