גלולות למניעת הריון - חומר מסרטן

(0)
לדרג

הוועדה לחומרים מסרטנים מפרסמת רשימה של חומרים מסרטנים, ביניהם: טיפול הורמונלי וגלולות למניעת הריון. מומחים מתייחסים בביטול לחלק מהממצאים

מאת: מערכת zap doctors

מה משותף לדג מלוח בנוסח סיני, גלולות למניעת הריון, טיפול הורמונלי לאחר גיל המעבר, שיזוף בשמש או במיטות שיזוף, עישון סיגריות, שתיית משקאות אלכוהוליים וחשיפה לאסבסט? כולם מופיעים ברשימה "השחורה" - חומרים המוכרים כמסרטנים לבני אדם - אותה מפרסמת היום (ה') הוועדה הבינמשרדית לחומרים מסרטנים, מוטגנים וטרטוגנים.

רשימת החומרים המסרטנים מפורסמת באתר משרד הבריאות ומתחלקות לשתי קבוצות: בקבוצה א' נכללים חומרים המוכרים כמסרטנים לבני אדם - עובדה המעוגנת במחקרים מדעיים. בקבוצה ב' נכללים חומרים שרק חשודים כמסרטנים לבני אדם. בתוך שתי הרשימות קיימת חלוקה לחומרים הנמצאים בעיקר בסביבת העבודה - חומרים כימיים ותהליכים פיסיקליים (כגון קרינה מייננת) המשמשים את התעשייה. חשיפות לחומרים אלו מטופלות ומנוטרות על ידי משרד התמ"ת. חלק אחר של החומרים מצוי בסביבה בה אנו חיים, ומשרד איכות הסביבה אמור לאכוף את מדיניותו לצמצום החשיפה לחומרים אלו, למשל באמצעות חוק אוויר נקי שחוקק לאחרונה. חומרים נוספים הם חומרים אשר החשיפה אליהם תלויה בהתנהגות האישית, לדוגמה מניעה מעישון וחשיפה לשמש.

פרופ' איתמר גרוטו, ראש שירותי בריאות הציבור במשרד הבריאות, אומר ל-doctors כי המטרה ברשימה היא להעלות את המודעות בקרב הציבור לחומרים אשר עלולים לגרום לסרטן. מאחר שבאותה רשימה נכללים חומרים כגון אסבסט וגלולות למניעת הריון עולה השאלה האם יש דירוג פנימי ברשימה - חומרים מסרטנים יותר וכאלה שמסרטנים פחות? על כך משיב פרופ' גרוטו כי אין דירוג של מידת מסוכנות החומרים. כך למשל, בקבוצה הראשונה מופיע העישון, שמעלה את הסיכון לסרטן פי 20, לעומת נטילת גלולות למניעת הריון שמגבירות את הסיכון לסרטן פי 1.3.

גלולות למניעת הריון - אפקט ההגנה מסרטן גדול יותר

פרופ' דניאל זיידמן, יו"ר החברה הישראלית לאמצעי מניעה ובריאות מינית, מתייחס לממצאים בביטול באומרו שכפי שהכלילו את הגלולות למניעת הריון ברשימת החומרים המסרטנים, ניתן היה להכליל את האקמול ברשימת החומרים הורסי הכבד. לדבריו, לכל תרופה יש תופעת לוואי במידה ולוקחים אותה מעבר למינון המותר. לא רק שגלולות אינן גורמות לסרטן, אלא ההפך הוא הנכון; רק לאחרונה, הוא מספר, התפרסמו ממצאי מחקר באנגליה, שעקב אחרי אלפי נשים במשך 40 שנה והראה כי התמותה בכלל ומסרטן בפרט עקב נטילת גלולות היא נמוכה ביותר.

עוד אומר פרופ' זיידמן כי ידוע שלגלולות אפקט מגן מפני סרטן הרירית והשחלות גם 20 שנה לאחר שמפסיקים ליטול אותן. "נכון כי ישנן עדויות כי גלולות עלולות להגדיל הסיכון לסרטן שד, אולם כשמפסיקים ליטול אותן הסיכון נעלם. יש לסייג את המחקרים הללו ולציין כי בדרך כלל נשים צעירות נוטלות גלולות, והסיכון לסרטן שד אצל נשים אלה הוא מלכתחילה נמוך מאוד".

ד"ר ינון חזן מומחה בגניקולוגיה ומילדות, רופא בכיר במרכז הרפואי קפלן ומנהל פורום אולטרסאונד במיילדות ובגניקולוגיה ב-doctors, מחזק את דברין של פרופ' זיידמן. הוא מציין כי אין אף מחקר רציני וחד משמעי, שהצביע על עלייה במחלת הסרטן בעקבות נטילת גלולות. להפך: גלולות למניעת הריון מגינות על האישה מפני סרטן רירית הרחם וסרטן השחלות.

הגברת האכיפה נגד מזהמים

בראש הוועדה עומד מנהל המרכז להערכות סיכונים ב"מכון גרטנר", והיא הוקמה על ידי משרד הבריאות, תוך שיתוף פעולה בין משרדי הבריאות, הגנת הסביבה, התמ"ת, החקלאות והפנים. הוועדה מעדכנת את הפרסומים הישנים באתר משרד הבריאות מ-2002 ותתתכנס אחת לחודשיים-שלושה בכדי לעדכן תדיר את הרשימה.

פרופ' גרוטו אומר כי פרט להעלאת המודעות הציבורית, לרשימה מטרה נוספת והיא לשפר את האכיפה של המשרדים הכלולים בוועדה הבינמשרדית נגד גורמים מזהמים.

עישון פאסיבי ומיטות שיזוף - ברשימת המסרטנים

הבסיס העיקרי לרשימות של הוועדה הבינמשרדית הוא הרשימות והסיווגים העדכניים של IARC International Agency for Research on Cancer - הגוף המקצועי הבינלאומי המוביל והנחשב ביותר בכל הקשור למחקר, לניתוח ולתיעוד גורמי סרטן שונים ומהווה ארגון משנה של ארגון הבריאות העולמי.

להלן כמה דוגמאות לשינויים המפליגים שחלו בשנים האחרונות בעקבות עבודת IARC, אשר כללה מספר חומרים בקבוצה הראשונה של חומרים המוכרים כמסרטנים לבני אדם. למשל, העישון הפסיבי נחשב כמסרטן לאחר שעבודות מחקריות הוכיחו כי לא רק עישון אקטיבי גורם לסרטן, אלא גם עישון פאסיבי גורם לממאירויות. בנוסף, גם קרינה אולטרה-סגולה הנפלטת ממיטות שיזוף הוכרה כחומר מסרטן. דוגמה שלישית מתייחסת לפורמאלדהיד, שהינו חומר בעל שימושים תעשייתיים ומעבדתיים רבים - המיוצר בדרך כלל מאתנול.

בואו לדבר על זה עם ד"ר ינון חזן בפורום אולטראסאונד במיילדות ובגינקולוגיה ובפורום ייעוץ תרופתי.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום