חרדה גורמת לבעיות בעיכול

(0)
לדרג

מחקר חדש: הלוקים בהפרעת חרדה - בסיכון גבוה פי 4 ללקות במחלת קרוהן בהשוואה לכלל האוכלוסייה. טיפול נפשי יכול לסייע לבעיות במערכת העיכול

מאת: מערכת zap doctors

לנפש השפעה רבה על הגוף, זאת כבר היה ידוע היטב מזה שנים רבות. במסגרת מחקר חדש שפורסם בכתב העת Frontline Gastroenterology בדצמבר 2010, ביקשו חוקרים לבחון השערה לפיה מחלות כרוניות, דוגמת מחלת קרוהן (הנכנסת תחת הגדרת מחלות מעי דלקתיות), עלולות להוביל להתפתחות תסמונת דחק בתר חבלתית (PTSD Post-Traumatic Stress Disorder).

תסמונת זו מתפתחת לאחר חוויית אירוע טראומטי כמו אלימות, תאונות ואסונות טבע. כמו כן, החוקרים בחנו האם הופעת תסמונת PTSD בנוכחות מחלת קרוהן, משפיעה על התלקחויות המחלה.

מדגם המחקר כלל קרוב ל-1,600 חולים. החוקרים ערכו בדיקות לזיהוי תסמונת דחק בתר חבלתית במהלך 18 חודשים באמצעות מדד Post-traumatic Diagnostic Scale (טווח של 0-51), כאשר ציון של יותר מ-15 מצביע על PTSD. החוקרים גם עקבו אחר התלקחויות מחלת הקרוהן על ידי מדידת ההתלקחויות, סימני מעורבות מחוץ למערכת העיכול, סיבוכים וחוסר תגובה לטיפול.

הממצאים העיקריים העולים מהמחקר כוללים שכיחות גבוהה של PTSD בקרב חולים במחלת קרוהן, וכן נמצא קשר הדוק בין היקף הדחק הבתר-חבלתי לבין התדרדרות המחלה.

מבין כ-470 חולים שהשלימו את המחקר, כ-19% ענו על קריטריוני תסמונת דחק בתר חבלתית לפי מדד PDS. בקרב חולים אלו הסיכון להתלקחויות מחלת קרוהן היה גבוה פי למעלה מ-4, בהשוואה לחולים עם מדד נמוך מ-15, וסיכוי גבוה פי 13 בהשוואה לאלו שקיבלו 0 נקודות במדד PDS.

החוקרים סבורים כי על רופאים גסטרו-אנטרולוגים לשקול לשלוח מטופלים מסוימים לייעוץ פסיכולוגי או להערכת PTSD. בנוסף, להערכתם, מחקרים עתידיים יבחנו האם טיפולים ב-PTSD עשויים למנוע את התדרדרות מחלת הקרוהן.

בואו לדבר על זה בפורומים הבאים:

פורום פסיכיאטריה
ובפורום גסטרואנטרולוגיה - מחלות דרכי העיכול

למידע נוסף ליחצו על חרדה

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום