דליפת שתן לאחר לידה

(0)
לדרג

נשים אחרי לידה עלולות לסבול מדליפת שתן במאמץ ומשלפוחית רגיזה. ההבדל בין השניים טמון בסוג הטיפול: בדליפת שתן - ניתוח, בשלפוחית רגיזה - נטילת תרופות

מאת: נגוהה שפרלינג, כתבת doctors

סוד גלוי הוא שהריון מייצר בעיות ומחלות המלוות את הנשים גם אחרי הלידה. בנוסף לקילוגרמים העודפים, הפיגמנטציה, הטחורים והוורידים ברגליים, נשים רבות סובלות גם מדליפת שתן אחרי לידה.

"דליפת שתן היא ביטוי המתאר קבוצה גדולה של מצבים רפואיים השונים זה מזה, ואין המדובר באבחנה אחת", אומר ד"ר אלכסנדר קונדריאה, מומחה לאורוגינקולוגיה וכירורגיה משקמת של ריצפת האגן.

שני המצבים השכיחים ביותר הם דליפת שתן ושלפוחית רגיזה. ד"ר קונדריאה מסביר: "מצב רפואי בעייתי ראשון הוא דליפת שתן במאמץ. במצב זה לאשה בורח שתן כאשר היא משתעלת, צוחקת, מתכופפת, מרימה חפץ כלשהו, קופצת וכדומה. המצב השני הוא של תכיפות ודחיפות במתן שתן המכונה 'שלפוחית רגיזה'. נשים הסובלות משלפוחית רגיזה לא יכולות להתאפק. הן קמות בלילה מספר פעמים כדי לתת שתן".

שני המצבים מקשים על חיי הנשים ומצריכים טיפול. אצל 30% מהנשים מופיעות שתי התופעות גם יחד, אך הגורמים לכל אחת מהן שונים". ד"ר קונדריאה מסביר כי "התופעה נובעת מקלקולים בעצבוב ובבקרה של כיס השתן אשר מופיעים עם הגיל".

לעומת זאת, מה שגורם לדליפת שתן במאמץ הוא ההריון והלידה. לצד זאת, גם צניחת איברי האגן יכולה לגרום לכל אחת מההפרעות בשתן או לשתיהן גם יחד.

"למרבה הצער אין דרך למנוע הפרעות בשתן", אומר ד"ר קונדריאה. "את התופעה של דליפת שתן במאמץ ניתן לנסות ולמנוע על ידי אימון רצפת האגן. אולם בפועל זו כנראה לא מניעה אמיתית. הספרות לא מצביעה על הוכחות חותכות שאימון כזה אכן מסייע, אבל תמיד כדאי לנסות. מדובר באימון פשוט ובריא שיש להקפיד עליו לפני, בזמן ואחרי ההריון ולקוות שזה יסייע במניעה או לכל הפחות בהקלה או בדחייה של התופעה. את ההפרעה של שלפוחית רגיזה לא ניתן למנוע כלל".

האבחנה בין שתי ההפרעות בולטת גם כשמדברים על סוג הטיפול. בעוד שבשלפוחית רגיזה הטיפול הוא שמרני, בדליפת שתן במאמץ אין מנוס מניתוח. ד"ר קונדריאה מסביר: "הטיפול היעיל ביותר וכמעט היחידי בדליפת שתן במאמץ הוא ניתוח. בניתוח נותנים תמיכה לשופכה באמצעות הצמדת סרט תת שופכתי. לניתוח יעילות של 90%, הוא יחסית פשוט והסיבוכים או הסיכונים מאוד נמוכים ונדירים, כאשר הניתוח מבוצע בידיים מיומנות".

"הטיפול בשלפוחית רגיזה הוא שמרני. על המטופלת ליטול תרופות במשך כל חייה, שהרי מדובר במצב כרוני והטיפול משפר את איכות חייה ומפחית את הדחיפות והתכיפות של הצורך במתן השתן".

בואו לדבר על זה עם ד"ר אלכסנדר קונדריאה בפורום דליפת/בריחת שתן וריצפת אגן.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום