כיצד לשמור על חום הגוף בחורף?

(0)
לדרג

בעקבות מזג האוויר הקר והסוער, משרד הבריאות מפרסם המלצות לשמירה על חום הגוף בקרב אוכלוסיות חלשות - פעוטות וקשישים

מאת: מערכת zap doctors

במזג אוויר קר וסוער קיימת חשיבות רבה לשמירה על חום הגוף אצל תינוקות וקשישים מאחר והם חשופים יותר לפגיעות קור.

תינוקות רגישים במיוחד לקור, בגלל שטח הגוף הגדול יותר ביחס למשקלם, הגורם לאיבוד חום מהעור, וויסות חום לקוי, וחוסר יכולתם לבטא תחושת קור. אולם יש להקפיד שלא יגרם חימום יתר, מאחר וזהו אחד מגורמי הסיכון למוות בעריסה.

גם בגיל המבוגר קיימת סכנה מוגברת בקור, זאת כתוצאה ממצב של ירידת חום הגוף (היפותרמיה), בו טמפרטורת הגוף יורדת ל-35 מעלות (טמפרטורת גוף תקינה היא 37 מעלות בקירוב).

להלן המלצות משרד הבריאות לשמירה על חום הגוף בקרב תינוקות וקשישים.

המלצות לשמירת חום גוף התינוק

מומלץ לשמור על טמפרטורה נאותה בחדר התינוק: 20-22 מעלות בחורף.
לחימום החדר מומלץ להשתמש במזגן או ברדיאטור. יש להיזהר מתנורי ספירלה או מרדיאטורים שנמצאים על הרצפה, אם אין ברירה עדיף להניח בקצה החדר רחוק מהתינוק.
אין להשכיב את התינוק על סדין חשמלי.
מומלץ למקם את מיטת התינוק ליד קיר פנימי, ובכך לשמור על חום אחיד. קיר חיצוני מהווה מקור לחדירת קור.
מומלץ להלביש את התינוק בבגדים קלים וצמודים לגוף. כאשר משכיבים את התינוק חשוב להלבישו במספיק שכבות שלא יתקרר ללא שמיכה, מומלץ להלבישו בבגדים קלים וצמודים לגוף.
בשימוש בשמיכה יש לדאוג שהשמיכה לא תעבור את איזור בית החזה. רצוי להדק את השמיכה למרגלות המיטה ובצדדים.
מומלץ להוריד לתינוק את הכובע כשנכנסים למקום מחומם, ועל ידי כך להימנע מחימום יתר. בנוסף, אין לכסות ראש תינוק בזמן שינה - כובע במיטה יכול לגרום לחנק.
הטמפרטורה המומלצת באמבטיה היא 34-36 מעלות, כחום הגוף. יש לבדוק את חום המים באמצעות מדחום מיוחד לאמבטיה לפני ובעת רחצת התינוק.

מניעת פגיעות קור בקרב קשישים

הסכנה מקור גוברת בגיל מבוגר בשל שילוב של גורמים פיזיולוגיים והתנהגותיים. בזקנה - היכולת לווסת את חום הגוף פוחתת, וכן קשישים חשים פחות את הקור בסביבתם.
נוסיף על כך כי קשישים במצב תזונתי ירוד - פגיעים יותר לקור. כמו כן, קשישים נוטים לשתייה מועטה מדי ולהתייבשות - גם בחורף. גורמים נוספים הם: חוסר תנועה של קשישים בבית, חוסר לבוש נאות בבית ובחוץ והנטייה לחמם פחות בכדי לחסוך בהוצאות החימום.

יש לזכור כי הסיכון לירידת חום הגוף קיים גם בירידה קלה בלבד של טמפרטורת הסביבה וככל שיש לקשיש יותר גורמי סיכון אישיים וסביבתיים - הסכנה גדלה. זאת ועוד, אחד הסימנים במחלה זיהומית בגיל המבוגר הוא ירידת חום הגוף.

להלן המלצות לשמירה על חום הגוף:

מומלץ לחמם את הבית בטמפרטורה קבועה של 24 מעלות וכן לדאוג ללחות האוויר בחדר על ידי שימוש במכשיר אדים.
שתייה ואוכל חמים מסייעים לשמור על חום הגוף, ולכן חשוב לשמור על שתייה בכמות מספקת - 10 -8 כוסות שתייה ליום גם ללא תחושת צמא!. מומלץ להימנע משתייה מרובה של קפאין ואלכוהול. כמו כן, יש להקפיד על ארוחות קלות יחסית לעתים קרובות ( 5-6 ביום) ולהימנע מארוחות כבדות.
בעת השהות בבית - יש להקפיד על פעילות ותנועה, כדי לשפר את זרימת הדם ואת חום הגוף.
קשישים המתגוררים לבד - יש לשמור על קשר עימם ולדאוג לביקורים בבית של בני המשפחה או חברים לפחות פעם ביום. מבקר יכול לזהות אצל קשיש ירידה בחום הגוף כאשר הבית קר והקשיש ירוד בפעילותו יותר מהרגיל. עם זאת, בשלבים ההתחלתיים של ירידת חום הגוף -הקשיש הסובל מקור לא ירעד ולא יתלונן על תחושת קור! אם קיים חשד לירידת חום הגוף - יש להזעיק מיד עזרה רפואית.

בואו לדבר על זה בפורומים הבאים:

פורום רפואת ילדים - הלל יפה
פורום גריאטריה

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום