אבחון רעלת הריון - בשלב מוקדם

(1)
לדרג

מחקר חדש: בדיקת שתן בשלב מוקדם בהריון עשויה לנבא בדיוק של 92% רעלת הריון - זאת, באמצעות זיהוי של חמישה חלבונים, מנבאי המחלה

מאת: ד"ר עמית עקירוב

במרבית המקרים, רעלת הריון מתפתחת בשלב מאוחר במהלך ההריון וביטוייה העיקריים הם עליית לחץ דם והפרשת חלבון בשתן. הגורם האחראי להתפתחות רעלת הריון אינו מובן לחלוטין, כאשר רבים תולים את האשמה בתפקוד לא תקין של השלייה. רעלת הריון היא הגורם הנפוץ ביותר לתחלואה ותמותה של האם והעובר, עם שכיחות של עד 5% מההריונות ברחבי העולם.

חוקרים מבריטניה ביקשו לנסות ולמצוא דרך לנבא בשלב מוקדם במהלך ההריון, אילו נשים צפויות לפתח רעלת הריון ומצאו כי מדידה פשוטה של חלבונים מרכזיים בדגימת שתן עשויה לסייע בזיהוי רעלת הריון בקרב נשים בשלב מוקדם במהלך ההריון. ממצאי המחקר הוצגו בכנס השנתי ה-43 של American Society of Nephrology.

המחקר התבסס על דגימות שתן שנלקחו לפני שבוע 20 להריון מ-145 נשים הרות. על בסיס בדיקות אלה, החוקרים זיהו חמישה חלבונים שניבאו רעלת הריון בדיוק של 92%.

החוקרים שיערו כי מאחר שלהשרשה אבנורמלית או אי ספיקה שלייתית יש חלק מרכזי בהתפתחות של רעלת הריון, וכי התהליך מושלם עד שבוע 18 להריון, שינויים בפרופיל החלבונים בשתן בשלב מוקדם במהלך ההריון עשויים לנבא את התפתחות המחלה.

הפרשת חלבון בשתן (פרוטאינוריה) היא מרכיב חשוב באבחנה של רעלת הריון ומהווה גורם פרוגנוסטי חשוב במקרים אלה. לאור זאת, השינויים במבנה הכליה מופיעים בשלב מוקדם במהלך ההריון, ומקדימים במספר חודשים את הביטויים הקליניים. מטרת החוקרים היתה לזהות טביעת אצבעות ייחודית במהלך ההריון שתסייע בניבוי התפתחות המחלה.

המחקר הפרוספקטיבי כלל נשים הרות שגויסו לפני שבוע 20 להריון ממרפאות חוץ לטיפול בהריון בסיכון גבוה. הנשים חולקו לאלו עם רעלת הריון ואלו עם הריון תקין. החוקרים זיהו פאנל של חמישה פיקים שניבאו רעלת הריון בדיוק של 92%.

בואו לדבר על זה בפורום הריון ולידה - הלל יפה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום