מחלת היאפים: צעירים חסרי מנוח

(0)
לדרג

אם אתם סובלים מלחץ רב, כאבי ראש, בעיות עיכול, עצבנות או דיכאון, זה אולי סימן לעייפות הגוף. אז קחו נשימה וקראו את המדריך המלא לטיפול בעייפות כרונית

מאת: ד"ר מוטי לוי

אין מי שלא חווה מדי פעם מצבי עייפות, שמצריכים שינה ממושכת או אפילו יום חופש למילוי המצברים. אולם יש מי שהעייפות שלו היא לא עניין נקודתי, אלא חלק משגרת יומו. בדרך כלל הוא אינו יוצר הפרדה בין שעות העבודה לשעות הבית, לוח הזמנים שלו עמוס לעייפה במטלות שונות מלימודים, קורסים, חוגים, איסוף הילדים ועד עבודה לתוך הלילה.

כל זה היה יכול להיות בהחלט לגיטימי, אלמלא העובדה שאנשים אלה מכניסים עצמם במוקדם או במאוחר למצב של עייפות כרונית, תמידית, ועלולים "לגמור" לעצמם יום אחד את "המצבר".

במילים פשוטות קוראים לזה עייפות כרונית. במילים תקשורתיות יותר, המקרים החמורים של התופעה מכונים "מחלת היאפים". הבשורה הרעה היא שמספר הולך וגדל במיוחד בקרב צעירים סובל מהתסמונת. הבשורה הטובה היא שעם מעט מאמץ, אפשר לשפר את המצב ולחיות טוב יותר.

עייפות כרונית
עייפות כרונית

עייפות כרונית היא הצפה של המערכות בגוף בעקבות עודף פעילות, כשהכוונה בעיקר למערכות הנפשיות והמנטאליות - החושים ומערכת העצבים. הצפה כזו נגרמת מאורח חיים אינטנסיבי המוביל לעייפות מצטברת לאורך זמן. אין לה הגדרות שמתבטאות ברפואה הקונבנציונלית, במה שניתן לאבחן בבדיקות דם, למשל, אבל יש לה סימפטומים מאוד ברורים כמו קושי לקום מהמיטה. בנוסף, היא גורמת לחוסר מוטיבציה, לתחושה של אפתיה, פאסיביות וחוסר עניין. כל אלה מלווים לעתים בכאבי שרירים, מפרקים וראש.

במקרים רבים יכול להיווצר מצב של מעגל קסמים - העייפות גורמת לדיכאון שמייצר עייפות.

מי מועד לקריסה?

מיהם הלוקים בעייפות כרונית? בדרך כלל מדובר בצעירים קרייריסטים בגילאי 18-45. אותם אלה שפוצחים בקריירה תובענית, מנהלי חברות או סטארט-אפים, מי שלוקחים את העבודה הביתה, פרילנסרים, סטודנטים שנרשמים ללימודים ומשלבים אותם בעבודת משמרות. בנוסף, מי שעובדים ביום ולומדים בלילה, מי שלחוצים מפרויקטים ואפילו תלמידי תיכון שמנסים ללמוד לבגרויות, להיות פעילים בתנועת הנוער, לעבוד כדי לחסוך כסף ולצאת לבלות עם החבר'ה.

אגב, מחקרים מוכיחים כי מספרן של נשים הלוקות בעייפות כרונית גבוה יותר מזה של גברים. מדובר בנשות קריירה, רבות מהן מגיעות מתחום הכלכלה, התקשורת וההייטק. כאלה שעושות "ג'אגלינג" בין קריירה ואמהות.

איך תדעו אם אתם עייפים כרונית?

ברפואה ההוליסטית, מערכת הנשימה מייצגת את החיים הבריאים של האדם: ממש כמו במחזורי נשימה ונשיפה, כך גם ביום-יום, יש לאדם שעות פעילות ושעות מנוחה שאמורות להתחלף ביניהן במקצב מסוים - בוקר לעבודה, וערב לרגיעה ולמשפחה.

אלא שמשהו קרה בתוך בליל הריצות בלול זמנים התובעני של האלף השלישי. הבעיה מתעוררת בעיקר בקרב אלה שאינם יכולים לעמוד בעומס. אלה שהמבנה הגופני שלהם לא מאפשר להם להוציא כמויות עצומות כל כך של אנרגיה. הם מכלים את כוחותיהם או את היכולת של מערכת העצבים שלהם לשאת את המצב לאורך זמן, ומבטאים סימפטומים שונים של סטרס - אולקוס, מיגרנות, התקפי לב, וגם עייפות כרונית. מזהים את זה? זהירות, אולי אתם שם.

איך מונעים עייפות כרונית?

במאמץ לא גדול אפשר למנוע את ההידרדרות. הסוד הוא בלשריין כמה דקות של מנוחה מדי פעם. הנה כמה עצות לחיים רגועים יותר:

בנו לעצמכם סדר יום סביר: אל תדחסו ב-24 שעות, פעילויות של 48 שעות, כי ממילא לא תצליחו לעמוד בהן. קבעו סדרי עדיפויות: החליטו מה הכי חשוב, ואת היתר - דחו למחר.

קומו רבע שעה מוקדם יותר: איכלו במנוחה ארוחת בוקר.

הגעתם למשרד? קחו 2 דקות של רגיעה: עשו לעצמכם תרגיל הרפיה קצר, והחלו את היום ברוגע.

בהפסקת הצהריים, עשו הפסקה אמיתית: צאו לאכול, ורק לאכול. בלי טלפונים, בלי מחשבים.

הקפידו על תזונה בריאה: קלה וטרייה שלא תכביד עליכם (בהמשך היום).

אחרי העבודה: צרו לעצמכם את החלק השני של היום, בהפרדה מושלמת מהראשון. גם כאן, ארגנו לעצמכם "סדר ערב" נעים: פעילות עם הילדים בגן השעשועים, ספורט, ארוחת ערב משפחתית, בילוי נעים.

אל תעמיסו על הילדים: אין צורך ב-5 חוגים בשבוע. גם חוג אחד יספיק לילד ולא יעמיס עליו ועליכם. הניחו גם לו להיות נינוח.

נצלו את המשחק עם הילדים למנוחה: גם הרכבת פאזל או הכנת ארוחה ביחד היא סוג של תרפיה לנפש.

לחוצים וחרדים "שלא תספיקו?": נסו להירגע באמצעות דמיון מודרך או ביופידבק.

בסופי שבוע: הקפידו על מנוחה טובה. אפשר לטייל בטבע ואפשר גם לנוח בבית עם ספר טוב, סרטים או אמבטיה מפנקת. אין צורך לבחור תמיד את מסלולי האקסטרים.

סטודנטים: נסו לא לעבוד, ללמוד ולבלות באותו יום. חלקו את זה לימים ותורידו מעצמכם עומס.

טיפים משלימים

תזונה: צמצמו חלבון מהחי, התחילו כל ארוחה עם סלט גדול, מלא בעלים ירוקים וירקות עונתיים. הוסיפו אגוזים, שקדים, אכלו קטניות ודגנים מחממים לחורף, הקפידו על סיבים תזונתיים שיקלו על העיכול ויחזקו את המערכת החיסונית.

מה לא? אל תרעילו את עצמכם במזון תעשייתי, מעובד, מקופסאות, כזה שיש בו המון קלוריות ריקות. מזון כזה בתוספת שתיית אלכוהול יכבידו על הכבד שלכם ויקשו על הגוף לנתב החוצה את הרעלים ויגרום לכם להרגיש פחות חיוניים. ותרו על ארוחות הלילה שהן הכי גרועות - בלילה הכבד נכנס למצב של הכנה לקראת היום החדש, ועל כן מזון שייאכל אז לא יתעכל היטב. אנשים שאוכלים בלילה פועלים בניגוד ל"לוח הזמנים" של הטבע, מתקשים להירדם והשינה שלהם פחות "מזינה". הם קמים עייפים וכבדים ועלולים לסבול מבחילות וצרבות.

תוספי מזון: מחקרים הוכיחו שתוספת של ויטמין B מסייעת לסובלים מסטרס, כמו גם צריכת מזונות העשירים בהם - דגנים מלאים, לחם מלא, שיפון, שיבולת שועל, שעורה ומזונות עתירי סיבים.

נטורופתיה: במהלך הטיפול יתאים הנטורופת למטופל צמחים מסלקי רעלים שמשפרים את תפקוד הכבד: ארטישוק, שן הארי, עולש וכדומה או פורמולות צמחיות המנקות את הגוף.

דיקור סיני: הדיקור הסיני יחזק את הטחול והכבד, ויסייע להם לפזר את האנרגיה 'הטובה' בגוף ולנתב החוצה רעלים.

טיפול לכאבי שרירים: טיפול ברפלקסולוגיה, שיאצו או עיסוי ישפרו את זרימת הדם הפריפרית.

שינה טובה: לשינה משמעות רבה יותר ממזון. מניעת שינה מאדם ליותר ממספר ימים יכולה לגרום למוות. הקפידו על שעות שינה טובות, במועד הנכון. מי שיכול - מוזמן גם לישון שעה קלה בצהריים. בלילה, הכי מומלץ, ללכת לישון שעתיים-שלוש אחרי השקיעה, סביב 22:00 בלילה, ולישון עד 06:00 בבוקר.

מחלות חום: לעיתים, העייפות הכרונית יוצרת מחלת חום, הצטננות או שפעת קלה. הגוף עייף, ומאותת לנו לעצור לרגע. נסו לא להילחם בחום בתואנה ש"אין לי זמן להיות חולה". החום מגן עלינו ממחלות קשות יותר שעלולות להתפרץ. חטפתם שפעת? נוחו בבית 3 ימים, ותרו על תזונה כבדה ובעיקר הקפידו על שתייה - מים ותה צמחים. והכי חשוב: אל תדכאו את החום בכדורים! אם החום אינו מאוד גבוה, הניחו לגוף לפעול בעצמו כדי לנקות מגופכם את המחלה, ותעניקו לעצמכם בכך פוליסת ביטוח לחיים טובים.

ד"ר מוטי לוי הוא רופא ראשי ברשת מרפאות כללית רפואה משלימה.

בואו לדבר על זה בפורומים הבאים:

פורום רפואה משלימה

פורום רפואה שלמה - רפואה פנימית עם רפואה משלימה וביולוגית

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום