ספורטאי, הכן גופך לחורף

(0)
לדרג

ספורטאים חשופים יותר לנגיפים וזיהומים בעונת החורף. לפי מחקר חדש, תוספת ויטמינים עשויה לחזק את המערכת החיסונית של הספורטאים

מאת: ד"ר גל דובנוב-רז

ספורט הוא סמל הבריאות. עם זאת, פעילות גופנית מאומצת, אשר טובה מאוד לשיפור הכושר ולצמצום הסיכון למגוון רחב של מחלות כרוניות - טומנת בחובה אי אילו "תופעות לוואי". מעבר לסיכון המוכר לפציעות, נמצא כי פעילות מאומצת פוגעת בתפקוד מערכת החיסון, ומגבירה את הסיכון לזיהומים נשימתיים. מעניין, כי הסיכון מוגבר עוד יותר בקרב שחיינים.

למרות הפיתוחים הרפואיים המתקדמים, דרכי המניעה והטיפול התרופתי בשפעת ובנגיפים נשימתיים דומים אינן מספקות, ולכן הנטל הרפואי והכלכלי הנגרמים כתוצאה ממחלות אלו רב עד מאוד. אצל ספורטאי תחרותי, מחלה שכזו בסמוך לתחרות חשובה, או במהלך תקופת אימונים, יכולה לגרום לפגיעה משמעותית בקידום המקצועי.

תוספי תזונה רבים נבדקו כאמצעי אפשרי להפחתת הסיכון לזיהומים נשימתיים, הן בקרב האוכלוסייה הכללית והן בקרב ספורטאים - אך לרוב ללא הועיל.

תחלואת חורף אצל ספורטאים
תחלואת חורף אצל ספורטאים

תוספת ויטמינים

מחקר שבוצע בקרב שחיינים צעירים ופורסם לאחרונה בישראל (על ידי חוקרים מבית החולים אדמונד ולילי ספרא לילדים בתל השומר ומהמרכז הרפואי "הדסה") מצא כי תוספת ויטמין C לשחיינים הפחיתה את חומרת הזיהומים הנשימתיים ואת משך הזמן שלהם - אם כי הדבר נצפה בקרב בנים בלבד. הדבר מעלה את האפשרות כי תוסף תזונה ותיק זה, גם אם אינו מועיל באופן משמעותי לאוכלוסיה הכללית, עשוי לסייע במניעת מחלות לחלק מהספורטאים.

יטמין נוסף אשר יתכן וקשור לזיהומים נשימתיים הוא ויטמין D. מחקרים מהשנים האחרונות מעידים על שכיחות גבוהה מאוד של מחסור בוויטמין זה, הן בקרב מבוגרים והן בקרב ילדים. ממחקרים שנערכו בישראל נמצא חוסר בוויטמין D, בקרב 100% מרקדניות בלט ונערות צעירות מאזור חיפה, ובקרב 74% מספורטאים צעירים ממגוון ענפים. חשוב לציין כי בתקופות החורף, ובענפי ספורט בהם האימונים מתבצעים בתוך אולמות - המחסור היה רב יותר.

המלצות לצמצום התחלואה

עד שיתגלו דרכים יעילות לצמצום תחלואת החורף בקרב ספורטאים תחרותיים וחובבים כאחד, להלן כמה טיפים לצמצום הסיכון באוכלוסייה זו:

להתחסן כנגד שפעת עונתית.
לצמצם מגע עם אנשים חולים.
לשמור על היגיינת ידיים.
לא לשתות מבקבוקים משותפים.
לישון מספיק - לפחות 9 שעות בלילה לנוער ו-7 שעות למבוגרים.
ולזכור כי אין לבצע מאמץ גופני בעת מחלת חום.

המלצות תזונה לספורטאים

יש לצרוך תזונת ספורט מאוזנת, מגוונת ובכמות מספקת
יש לוודא צריכה מספקת של פחמימות - לפני, במהלך ואחרי האימונים, לפי הצורך.
יש לוודא שתייה מספקת.
יש לצרוך מגוון של ירקות ופירות לשם הגברת כמויות נוגדי החמצון בגוף.
יתכן ויש תפקיד מגן לצריכת וויטמין C במינון של 1 גרם ביממה - התוסף בהמלצת תזונאית ספורט/רופא ספורט.
יתכן ויש תפקיד מגן לוויטמין D - יש לוודא רמות תקינות בדם על ידי הרופא המטפל.

ד"ר גל דובנוב-רז הוא מומחה ברפואת ילדים, רופא ספורט, מרפאת ספורט, תזונה ואורח חיים בריא, ביה"ח אדמונד ולילי ספרא לילדים, בתל השומר.

בואו לדבר על זה בפורום רפואת ספורט לבריאים ונכים.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום