פגיות: מצוקה בכוח אדם ובמיטות

(0)
לדרג

הוועדה לשיפור מצב הפגים ממליצה על תוספת של 240 מיטות לפגיות, 89 רופאים ומאות אחיות. עלות ההמלצות: עשרות מיליוני שקלים

מאת: מערכת zap doctors

הוועדה שמינה משרד הבריאות לבחינת מצב הפגים במדינת ישראל מפרסמת היום (ה') את מסקנותיה. הראשונה שבהן היא הצורך בתוספת של 240 מיטות טיפול נמרץ ביילוד, ו-89 תקני רופאים ומאות תקני אחיות. עלות תוספות אלה נאמדת בעשרות מיליוני שקלים לשנה בפריסה רב שנתית. משרדי הבריאות והאוצר נמצאים בימים אלו בדיונים על גודל התוספות ועל אופן מימונן.

מצוקה חריפה של תשתיות וכוח אדם

הוועדה מציינת בדו"ח כי התשתיות המבניות לטיפול בפגים לא תואמות בחלק מבתי החולים לסטנדרטים המנחים כיום את משרד הבריאות - דבר העלול לפגוע באיכות הטיפול הניתן לפגים.

יש להוסיף לכך את מצוקת מקצוע הניאונטולוגיה המקשה על הכשרת כוח אדם מיומן ומקצועי הנדרש לפתרון הבעיות.

המלצה לשתי רמות טיפול: נמרץ ומיוחד

הוועדה ממליצה על תקנים של מיטות וכוח אדם בהתאם לשתי רמות טיפול בלבד בפגיות: טיפול נמרץ וטיפול מיוחד. על כן, היא מציעה לבטל את הגדרת הטיפול ההמשכי, ולהסב את מיטות הטיפול ההמשכי למיטות טיפול מיוחד. שתי רמות טיפול אלו תהיינה חייבות להימצא בכל פגייה.

עוד ממליצה הוועדה להתחיל מיידית בהחלת תכנית רב שנתית מוגדרת לצמצום החוסרים במיטות ובכוח האדם, אשר תהיה מגובה במשאבים יעודיים לשיפור התשתיות, המבנה והציוד לסטנדרטים גבוהים. המפתח המוצע על ידה הוא: 6 מיטות ל-1,000 לידות - 2 מיטות טיפול נמרץ ו-4 מיטות טיפול מיוחד.

לגבי כוח האדם ההצעה נחלקת לשתיים:

א. במיטות טיפול נמרץ: רופא אחד לכל 3.5 מיטות. אחות אחת לכל 1.5 מיטות.

ב. במיטות טיפול מיוחד: רופא אחד לכל 6.1 מיטות. אחות אחת לכל 4.5 מיטות.

הר"י: מחמאות לצד ביקורת על דו"ח הוועדה

ההסתדרות הרפואית בירכה על עבודת הוועדה. בהודעה שפרסמה נכתב כי "יש ליישם את הדו"ח לאלתר ולוודא כי המיטות המתווספות יחולקו בפריסה ארצית על פי שיעור הילודה באזורים השונים".

עם זאת, "הדו"ח אינו מציע פתרון כולל למצוקת כוח האדם במערך הניאונטולוגי והרופאים בפגיות יאלצו להמשיך להפנות כוח אדם גם למחלקת היונקים", לשון הודעת הר"י.

תמונת מצב עדכנית

כאמור, רפואת הפג והיילוד (ניאונטולוגיה) מצויה במצוקה משמעותית בתשתיות ובכח אדם. עובדה זו צוינה כבר במספר דוחות של מבקר המדינה, בדוח הוועדה לבחינת הרפואה הציבורית ובהסכם בוררות הרופאים שפורסם בשנת 2008.

מצד אחד, מספר לידות פגים בישראל נמצאת נמצא בעלייה (9.5% מכלל היילודים הם במשקל לידה נמוך). מצד שני, תקן מיטות האשפוז בפגיות והתקנים לכוח אדם נקבעו לפני שנים רבות ואינם תואמים את צרכי האוכלוסייה והצורך בהפרדה בין רמות טיפול שונות. בשל אי התאמה זו, קיימת פעמים רבות חריגה מתקן המיטות.

טיפול מיוחד ביילוד הוא טיפול שניתן לתינוקות שמשקל הלידה שלהם נמוך (פחות מ-2,500 גרם) או נמוך ביותר (פחות מ-1,500 גרם) ולתינוקות שנולדים עם מומים מולדים או עם בעיות וסיבוכים רפואיים שונים.

בואו לדבר על זה בפורום רפואת ילדים - הלל יפה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום