סופגניה: זה לא הקמח, זה השמן

(0)
לדרג

סופגניה ולביבה, סמלי חג חנוכה, הם מאכלים עתירי קלוריות ושומן. דנה ויינר מייעצת כיצד לשמור על המסורת וגם על המשקל. מדריך הישרדות לחנוכה

מאת: מערכת zap doctors

המסורת היהודית קובעת שבחג החנוכה נהוג לאכול מאכלים עתירי שמן לזכר נס כד השמן המפורסם, אולם אותה מסורת מתנגשת עם הצד הבריאותי של חיינו ועם הצורך לשמור על המשקל. ואכן, למגינת לבם של חובבי המסורת, מאכלי החג האהובים - הסופגניה (מכילה 500-600 קלוריות) והלביבה (מכילה 150-200 קלוריות) הם מאכלים עתירי קלוריות.
וכאן עולה כמובן השאלה החשובה מכל: איך ניתן לעבור את חג החנוכה בשלום מבלי להוסיף למשקל גופנו קילוגרמים מיותרים, ואיך ניתן לעמוד מול הפיתויים המתוקים, המוצעים לנו בחג?

לא כתוב בהלכה

"אצל העם היהודי חגים מקושרים מיידית לנושא האוכל", מציינת הדיאטנית הקלינית דנה ויינר, סגנית מנהלת המחלקה לתזונה במרכז הרפואי "רמב"ם. "אולם בניגוד לחג כמו פסח, בו מקובל לשמור על כללים בסיסיים כגון אכילת מצות, חג החנוכה אינו חג מחייב מבחינת הלכות הדת, ואין קביעה מפורשת שצריך לאכול סופגניות ולביבות. לכן האופציות הניצבות בפני מי שרוצה לשמור על גזרתו ולא להעלות בממוצע כ-2 ק"ג בחג, קלות יותר".

סופגניה ושמירה על משקל
סופגניה ושמירה על משקל

אוכלים ומקזזים

"אחת האופציות היא כמובן לקבל החלטה מודעת שאנו לא מוכנים לוותר על הסופגניה ומודעים לעלייה האפשרית במשקל", מבהירה ויינר. "מנגד ניתן להחליט שאנו מקזזים את כמות הקלוריות, שמכילה הסופגניה שצרכנו, ממאכלים אחרים בתפריט היומי, וכך להגיע לאיזון. אופציה נוספת היא כמובן להעלות את רמת הפעילות הגופנית שלנו בתקופת החג המועדת לפורענות. כל הוצאה אנרגטית שנחשבת לאקסטרה תחשב למומלצת".

סלט ופשטידה במקום לביבה

"הבעיה מתחילה כשאנו מוזמנים לאירוע בו יש הרבה סופגניות ולביבות", טוענת ויינר, "וגם כאן הפיתרון נעוץ בארגון מוקדם. אם התבקשנו להגיע עם מאכל כלשהו לאירוע, מומלץ להביא מאכל שאתם אוהבים על טהרת הבריאות - סלט מעניין, פשטידה צבעונית, וכך בשעה שאחרים יאכלו סופגניות עתיקות קלוריות, אנו נוכל להתענג על המנה הבריאותית שלנו ללא ייסורי מצפון. גם כאשר אנו מארחים, מומלץ להכין מגוון של מנות בריאותיות, ובנוסף להחליט על סוג אחד של סופגניה, אותה אנו רוכשים, על מנת שלא להיכנע לפיתויים שמציבות סופגניות שונות במגוון טעמים ועיצובים".

כמה קטנה - ככה משמינה

טרנדים חדשים שמציפים את השוק לאחרונה הן סופגניות מיני קטנות וכן סופגניות בריאותיות, לכאורה, העשויות מקמח מלא. בשני המקרים חשוב להבהיר כי הבעיה אינה בכמות הקמח והסוכר מהן הן עשויות אלא בכמויות השמן והשומן שהן מכילות. למעשה, אין כל הבדל. האופציה המועדפת היא כמובן לביבות וסופגניות אפויות המהוות חלופה בריאה יותר. אמנם יש הטוענים כי טעמן פחות מוצלח מאלה המטוגנות, אך אין ספק שהן בריאות יותר.

עדיף לטגן בשמן עמוק

"אופציית האפייה היא כמובן אופציה מועדפת מבחינה תזונתית", מסבירה ויינר. "אולם אם בכל זאת אנו מטגנים את המזון, מומלץ לטגן בשמן עמוק בטמפרטורה גבוהה מאוד, וזאת מכיוון שבצורה זו הספיגה מעטה יותר. כמו כן, ההמלצה היא לטגן בשמן קנולה, מכיוון ששמן מסוג זה אינו נשרף במהירות, ולכן הוא בריא ואיכותי יותר. בנוסף, לא מומלץ לטגן את השמן פעמים רבות כי איכותו יורדת".

לאכול במידה

"אין צורך לצום בחנוכה ולמנוע מעצמכם את ההנאה שבאכילת סופגניה ולביבה" מסכמת ויינר. "ההמלצה היא שאם אתם לא מסוגלים להתאפק וחושקים בסופגניה או בלביבה, אז פשוט פרגנו לעצמכם. תאכלו לאט ותיהנו מכל ביס. אולם חשוב שלא להשתחרר מכל המעצורים ולהתחיל לזלול ללא גבולות. ובינינו: אין שום בושה באכילת חצי סופגניה".

בואו לדבר על זה בפורומים הבאים:

פורום תזונה קלינית
פורום הרזיה ללא דיאטה
תזונה טבעית

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום