הר"י: חוסכים בבריאות התלמידים

(0)
לדרג

דו"ח של ההסתדרות הרפואית קובע כי עלות שירותי בריאות לתלמיד היא 194 מיליון שקל, עלות הגבוהה פי 3 מהתקציב שיועד לה על ידי משרד הבריאות - 64 מיליון ש"ח בלבד

מאת: מערכת zap doctors

מדו"ח כלכלי חדש של ההסתדרות הרפואית עולה כי עלות שירותי בריאות התלמיד בישראל היא 194 מיליון שקל - פי 3 מהתקציב שהגדיר משרד הבריאות לטובת העניין. נתונים אלו מתפרסמים לקראת דיון בנושא שייערך מחר (ג') בוועדת הבריאות בכנסת.

ליקויים בהפרטה

הסתדרות הרופאים ומבקר המדינה בדו"ח בנושא מצביעים על ליקויים בהפעלת השירות שהוצא מידיו של משרד הבריאות לידיים פרטיות.

יש להזכיר כי הפרטת השירותים הכוללים בין היתר חיסונים, בדיקות רפואיות, חינוך לבריאות, ייעוץ ומתן שירותי עזרה ראשונה לתלמידים החלה ב-2007. עד אז סופקו שירותים אלה ישירות על ידי משרד הבריאות באמצעות רופאים ואחיות (כאשר אלה הועסקו באמצעות קבלן כוח-אדם).

משנת 2007 החליט משרד האוצר להעביר את שירותי בריאות התלמיד לגוף חיצוני, ושיטת ההתקשרות עם משרד הבריאות שונתה, ומאז משמשת האגודה לבריאות הציבור כספק שירותים. ההסכם עם האגודה לבריאות הציבור קבע התקשרות ל-3 שנים תמורת 64 מיליון ש"ח בשנה. התקשרות זו נעשתה ללא מכרז.

בעקבות ההפרטה הגישו הר"י וארגון רופאי המדינה עתירה לבג"צ, בעקבותיה הודיע משרד הבריאות כי לא יאריך את ההתקשרות עם האגודה לבריאות הציבור ופרסום מכרז לאספקת שירותים על ידי ספק חדש. פרסום המכרז החדש נעשה בספטמבר 2009, ובו נקבע כי אספקת השירותים וההתקשרות יחלו בינואר 2010, והיא תימשך 3 שנים. כידוע, במכרז הפומבי זכתה חברת נטלי אשר מפעילה את השירות החל משנת הלימודים הנוכחית.

פער גדול בין הרצוי למצוי

ההסתדרות הרפואית הכינה באמצעות משרדו של ד"ר דוד בועז עבודה כלכלית, אשר ממנה עלה כי עלות מתן שירותי בריאות לתלמיד באופן מקצועי צריכה לעלות 167.8 מיליון ש"ח למתן שירותים לכיתות א'-ט' בלבד ו-194.2 מיליון ש"ח למתן השירות לכיתות א'-יב'. הערכה כלכלית זו הסתמכה על הקריטריונים למתן השירותים שקבעה ועדת מומחים מטעם ביה"ס לרפואה ציבורית של הדסה ואיגוד רופאי בריאות הציבור במסמך "בריאות התלמיד בישראל תוכנית לאומית". הצעתה של הזוכה במכרז עמדה על כ-80 מיליון ש"ח.

"זהו ניסוי בבריאות הילדים שלנו", אומר יו"ר ההסתדרות הרפואית, ד"ר ליאוניד אידלמן בתגובה לדו"ח. "בכל מדינות העולם המערבי שירותי בריאות התלמיד הם באחריות ישירה של המדינה, וכך גם קובעות ההמלצות של ארגון הבריאות העולמי. הדו"ח מראה כי משרד הבריאות תמחר באופן מוטעה את השירות על מנת לחסוך בכסף. חיסכון זה בא על חשבון בריאות התלמידים ומניעה של מחלות תוך שהוא גורם לבריחה של אנשי מקצוע טובים מהתחום.

מדינה שמפריטה את שירותי בריאות לתלמיד אינה משקיעה בצמצום אי השוויון. בית הספר הוא המקום המרכזי להקניית ערכי בריאות וחינוך לאורח חיים בריא לכלל התלמידים. חוסר השקעה בתלמידים בשלב זה יעלה למדינה ולמערכת הבריאות הרבה יותר כסף בעתיד".

בואו לדבר על זה בפורום רפואת ילדים - הלל יפה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום