מעורבות המשפחה - טובה לסכיזופרן

(0)
לדרג

מחקר חדש מראה כי מעורבות משפחתית במצבו של בן משפחה חולה סכיזופרניה מפחיתה ב-30% את תדירות ההתלקחויות של המחלה

מאת: ד"ר עמית עקירוב

אחת מאבני היסוד בטיפול פסיכיאטרי היא מניעת התלקחויות והחמרות בהפרעות פסיכיאטריות. מתוצאות מחקר שפורסם ב-Cochrane Database of Systematic Review, עולה כי מעורבות משפחתית בסכיזופרניה מלווה בהפחתת מספר האשפוזים וההתלקחויות.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי בחולי סכיזופרניה ממשפחות המבטאות רמה גבוהה של ביקורת, עוינות ומעורבות יתר, שיעור ההתלקחויות גבוה הרבה יותר בהשוואה לחולים ממשפחות אשר נוטות לבטא את רגשותיהן באופן פחות ניכר. התערבויות פסיכו-סוציאליות המיועדות להפחתת ביטוי רגשות מסוג זה במשפחות נמצאות בשימוש רחב.

בסקירה הנוכחית ביקשו החוקרים לערוך השוואה בין השפעות התערבויות פסיכו-סוציאליות בנסיבות קהילתיות, אל מול תוצאות הטיפול הסטנדרטי בסכיזופרניה או הפרעות סכיזואפקטיביות.

מתוצאות הסקירה עולה כי מעורבות משפחתית הובילה לירידה של כ-30% בתדירות התלקחויות של המחלה. לדברי החוקרים, במידה ויהיו זמינים שירותים קהילתיים באיכות גבוהה, הם עשויים להוות חלק מרכזי בטיפול בסכיזופרניה.
בנוגע לנתונים שפורסמו בשנת 2002, מהסקירה הנוכחית עולה כי מעורבות משפחתית עשויה להביא לירידה בשיעור האשפוזים. למרות שנראה כי התערבויות משפחתיות עשויות להגביר את שיעורי ההיענות לטיפול תרופתי, לא נראה כי הן ישפיעו על שיעורי הפסקת הטיפול.

החוקרים מציינים כי למעורבות משפחתית לא היתה השפעה על שיעורי האובדנות, אולם היא הצליחה לצמצם את הפגיעה החברתית ולהקל על הרגשות השליליים במשפחות אלו.

החוקרים מסכמים כי רופאים, חוקרים וקובעי מדיניות אינם יכולים להיות בטוחים בהשפעות התערבויות משפחתיות בהתבסס על סקירה זו בלבד, ועל כן דרוש מידע ממחקרים נוספים בנושא.

הידיעה בשיתוף doctors ו-e-Med.

בואו לדבר על זה בפורום סכיזופרניה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום