טיפול בהשמנה - מרפא סוכרת

(0)
לדרג

ידוע כי מחלות הסוכרת והשמנת היתר שלובות זו בזו. מחקרים חדשים מוכיחים כי ניתוח לקיצור קיבה עשוי להפחית את ערכי הסוכר בדם. סקירה מדעית

מאת: ד"ר סובחי אבו עביד

נתחיל מהסוף: החדשות הטובות הן שאפשר להחלים מסוכרת, גם כשהחולה מטופל באינסולין, סובל ממחלות נוספות נלוות ומצוי בסיכון מוחשי ואמיתי לסיבוכים קשים.

השמנת יתר וסוכרת
השמנת יתר וסוכרת

השמנה וסוכרת

מחקרים מעידים כי למעלה מ-80% מהשמנים סובלים מתופעות ומחלות נלוות, כגון יתר לחץ דם (מה שמציב אותם בסכנה ללקות בשבץ מוחי), ערכי כולסטרול גבוהים וערכי סוכר גבוהים. כפי שידוע, השמנת יתר וסוכרת, הן שתי מחלות ששלובות זו בזו.

רופאים ודיאטניות תמימי דעים כי אחת הדרכים המומלצות לטפל בסוכרת היא שמירה על אורח חיים בריא הכולל פעילות גופנית והפחתה במספר הקלוריות הנצרכות. ואולם, רק 5% מהדיאטות משיגות את מטרתן ורק 2%-5% מהשמנים מצליחים לשמר את תוצאות הדיאטה לאורך זמן. רוב השמנים חווים נדנדת קילוגרמים מוכרת ומייאשת עד זרא.

השמנת יתר וסוכרת מוגדרות, זה מכבר, כמגפות ששיעורן גדל בקצב של חולה שמאובחן בכל שתי שניות. הטבה במחלת הסוכרת תלויה בירידה במשקל.

השמנת יתר חולנית

לשם המחשת מימדי התופעה, 20% מהישראלים חולים בהשמנת יתר חולנית - הכוונה היא לאדם שמשקלו גבוה ב-70%-80% ממשקלו הרצוי. במצבים שכאלה כבר לא מדובר במראה אסתטי, אלא בשאלות של בריאות, איכות חיים ואריכות ימים, ובסיכון לסוכרת, יתר לחץ דם, רמות שומנים גבוהות בדם ודום נשימה בשינה.

מטפלים בהשמנה - ממגרים את הסוכרת

חולי סוכרת שעברו ניתוח בריאטרי בשל השמנת יתר הצליחו להשאיר מאחוריהם את האינסולין והתרופות לטיפול בסוכרת.

מחקר חדש, שתוצאותיו פורסמו לאחרונה בירחון החברה האמריקאית לניתוחים מטבוליים ובריאטריים, מעיד כי בקרב אנשים הסובלים ממשקל יתר חולני וסוכרת סוג 2, ניתוח שרוול קיבה תורם להפחתה במשקל ולירידה ברמת הסוכר בדם עד לריפוי הסוכרת. עוד נמצא, כי הקבוצה שנהנתה מהתוצאות המשמעותיות ביותר היתה סוכרתיים שחולים במחלה פחות מ-5 שנים.

המחקר עקב, במשך שנתיים, אחר 30 חולים שסבלו מהשמנת יתר חולנית וסוכרת מסוג 2 ועברו ניתוח שרוול קיבה. 27 חולים (90%) סבלו מסוכרת סוג 2. 22 מהם טופלו בתרופות. חודשיים לאחר הניתוח ירד מספרם של המטופלים בתרופות מ-22 ל-16. כעבור חצי שנה צנח מספרם ל-9. ומה שמעניין יותר: כעבור חודשיים 8 מהם נרפאו מסוכרת. חצי שנה לאחר הניתוח ירד מדד מסת הגוף, בממוצע, מ-46.12 BMI ל-38.27.

ניתוח בריאטרי או בשם העממי ניתוח לקיצור קיבה הוא שם כולל לקבוצת ניתוחים שמטרתם לצמצם את נפח הקיבה - לדוגמה, ניתוח טבעת, שרוול קיבה ומעקף קיבה. הניתוחים מומלצים בעיקר לחולים עם מדד מסת גוף (BMI) מעל 40 או עם BMI מעל 35, ומחלות נלוות כגון סוכרת סוג 2, יתר לחץ דם, שומנים גבוהים בדם ודום נשימה בעת שינה.

מחקרים מוכיחים שניתוחים בריאטריים לא רק מסייעים בירידה במשקל העודף, אלא גם מטפלים בבעיית סוכרת מסוג 2.

שיפור הפרשת אינסולין מהלבלב

הניתוחים הבריאטריים מיטיבים עם הסוכרת לא רק בגלל הירידה במשקל בעקבות הקטנת נפח הקיבה, או תת-ספיגה מסוימת של המזון. מחקרים גילו שהניתוחים מביאים לשינוי המערך ההורמונלי ולעלייה ברמתם של הורמונים GLP-1) GIP ו-PYY) המשפרים את הפרשת האינסולין מהלבלב ואת הרגישות להשפעתו. שינויים אלה קודמים לירידה במשקל, והשפעתם המיטיבה עולה אף על זו המתרחשת עם הירידה במשקל.

בה בעת, מחקרים מוכיחים שהירידה בערכי הסוכר וההמוגלובין המסוכר תהיה משמעותית יותר, ככל שהניתוח ייעשה סמוך לפרוץ מחלת הסוכרת (פחות מ-5 שנים). אחת הסיבות לכך היא שסיכויי ההחלמה מן המחלה יהיו גדולים יותר, ככל שהנזק המצטבר לתאי הבטא בלבלב, האחראים על ייצור האינסולין, נמוך יותר.

ד"ר סובחי אבו עביד הוא מנהל חטיבה כירורגית ב' ומנהל תחום הטיפול הכירורגי בהשמנת יתר, במרכז הרפואי תל אביב.

בואו לדבר על זה בפורום שרוול קיבה וניתוחים בריאטריים - כירורגיה ותזונה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום