מתי להימנע מצריכת אשכוליות?

(0)
לדרג

מחקרים שפורסמו קובעים כי חולים הנוטלים תרופות קבועות שלהן אינטראקציה עם אשכוליות, כמו הסטטינים, צריכים להימנע מצריכת אשכוליות

מאת: מערכת zap doctors

אשכוליות נחשבות כתוספת בריאה ומעוטת קלוריות לדיאטה מאוזנת. האשכולית עשירה בוויטמין C, פוטסיום, וסיבים תזונתיים. כמו כן, צריכת אשכוליות מומלצת על ידי איגוד הלב האמריקאי.

עם זאת, מספר מחקרים הראו כי אשכולית משפיעה על המטבוליזם של הרבה תרופות ומגבירה את הסיכון לתופעות לוואי הנובעות מספיגה מוגברת של התרופה ממערכת העיכול לדם ועלייה מסוכנת בריכוז התרופה בדם. בשל חשש זה רופאים רבים מהססים להמליץ למטופליהם על צריכה של אשכוליות כמרכיב קבוע בתזונה.

תרופות שעלולות להיות באינטראקציה עם אשכולית הן תרופות שעוברות מטבוליזם על ידי מערכת הציטוכרום 3A4 P450 שבמעי. אשכוליות מורידות את ריכוז ה- cytochrome P450 3A4 בקרוב ל-50%. החומר או החומרים באשכולית שגורמים לכך טרם זוהו.

דוגמאות לתרופות שיש להן אינטראקציה משמעותית קלינית עם אשכוליות הן: סטטינים, תרופות אנטי-אריתמיות, תרופות אימונו-סופרסיביות ותרופות ממשפחת חסמי תעלות הסידן.

המלצות קליניות

מאמר שפורסם בכתב העת של ה-American Academy of Family Physicians, סיכם את המחקרים שפורסמו בנושא ומביא המלצות קליניות מעשיות:

לא ניתן למנוע אינטראקציה מסוכנת רק על ידי הפרדה בין זמן נטילת התרופה לזמן אכילת האשכולית/שתיית מיץ האשכוליות, ולכן יש להפסיק צריכת אשכוליות 72 שעות לפני נטילה של תרופות העשויות להיות באינטראקציה עימם.

המשמעות המעשית של המלצה זו בחולים הנוטלים תרופות קבועות שלהן אינטראקציה עם אשכוליות, היא הימנעות מצריכת אשכוליות בדיאטה. חשוב להדגיש כי ניתן לצרוך פירות אחרים ממשפחת ההדרים.

לחילופין, אם המטופל רוצה להמשיך ולצרוך אשכוליות יש לרשום לו תרופה חלופית שאינה נמצאת באינטראקציה עם אשכוליות.

בספרות קיימים דיווחים רבים על תרופות שלהן אינטראקציה לכאורה עם אשכוליות, אולם אינטראקציות אלו לא הוכחו כמשמעותיות קלינית.

לכתבות נוספות והרשמה לאתר ללא תשלום לחצו כאן.

בואו לדבר על זה בפורום קרדיולוגיה - הפורום הרשמי של האיגוד הקרדיולוגי.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום