חיסון שפעת - מומלץ לנשים בהריון

(0)
לדרג

מחקר חדש: חיסון אימהי כנגד שפעת בזמן ההריון מפחית ב-41% סיכוי להתפתחות שפעת בקרב תינוקות עד גיל חצי שנה

מאת: מערכת zap doctors

מחלות רספירטוריות מהוות בעיה קשה בששת חודשי החיים הראשונים. אחד הגורמים העיקריים למחלות חום נשימתיות בעונת החורף הוא שפעת עונתית. כיום קיים מגוון חיסונים כנגד מחלה זו, אך הם אינם מאושרים בקבוצת גיל זו (המלצת משרד הבריאות לחסן כל ילד מגיל 6 חודשים עד 5 שנים). כך נשארת האוכלוסייה הרגישה ביותר חשופה למחלה. מזה מספר שנים ממליצים לחסן גם נשים בהריון, מכיוון שידוע שאוכלוסיה זו נוטה לפתח מחלה קשה בעקבות הדבקה בשפעת.

מטרת המחקר הנוכחי הייתה לבדוק האם חיסון שפעת אימהי בזמן ההריון מגן על התינוק בששת חודשי החיים הראשונים מפני התפתחות שפעת עונתית קשה.

שיטות:

חוקרים ממרילנד, ארה"ב, ביצעו מחקר קוהורט פרוספקטבי רחב היקף. החוקרים עקבו אחרי 1169 אמהות ותינוקות שנולדו בעונת השפעת במהלך שלוש שנים עוקבות. בוצע רישום נתונים אימהי במקביל למעקב במהלך ששת חודשי החיים הראשנים של התינוקות. במקרה של מחלה דמוית שפעת בתינוקות נלקחו דגימות לקביעת נוכחות אנטיגנים של שפעת. למדגם אקראי של 160 זוגות (אמהות ותינוקם) נלקחו רמות נוגדנים לאם בזמן הלידה, וליילוד לאחר הלידה ובגיל חודשיים עד שלושה.

תוצאות:

412 תינוקות (36%) פנו לרופא הילדים עקב מחלה דמוית שפעת במהלך ששת חודשי החיים הראשונים. 193 (17%) אושפזו עקב מחלה זו. 555 תינוקות (48%) לא חלו כלל בתסמיני שפעת.

חיסון אימהי לשפעת הוריד את הסיכוי לפתח שפעת מוכחת ב-41% ואת הסיכוי להתאשפז עקב כך ב-39% יחסית לתינוקות שנולדו לאמהות לא מחוסנות.

רמת נוגדני השפעת בדמם של תינוקות של אמהות שחוסנו היה גבוה באופן מובהק בגיל חודשיים-שלושה, ובמקרים רבים הגיעו לרמות הנחשבות הגנתיות.

מסקנה:

חיסון שפעת עונתי של נשים בהריון, מוריד את הסיכון של תינוקם לפתח ולהתאשפז עקב שפעת במהלך ששת חודשי החיים הראשונים, ומקנה רמת נוגדנים גבוהה כנגד שפעת.

דיון:

מזה מספר שנים ממליץ משרד הבריאות על חיסון שפעת לנשים הרות. כעת יש אינטרס גם לרופאי הילדים לקדם נוהג זה, ועלינו להמליץ לכל אישה שעתידה ללדת במהלך או לפני עונת השפעת להתחסן, למען הגנה על היילוד.

לכתבות נוספות והרשמה לאתר ללא תשלום לחצו כאן.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום