השתלות שיניים: לחייך חיוך מושלם

(0)
לדרג

שיניים חסרות בפה אינן רק בעיה אסתטית, אלא גם בעיה רפואית. כיום ניתן לבצע את העקירה וההשתלה ביום אחד ושיעור ההצלחה - מעל ל-90%

מאת: מערכת zap doctors

השתלות שיניים הן לא דבר חדש, מספרים כי עוד במצרים הפרעונית השתמשו בשתלי שנהב. בקיסרות רומא נמצאה גולגולת חייל רומאי עם שתל ברזל, שנדמה כי נאחז היטב בעצם הלסת. דבר אחד אינו בגדר השערה שתלים דנטלים הפכו בשנים האחרונות לנפוצים ופופולאריים. "שתל דנטלי הינו שורש מלאכותי העשוי בדרך כלל מטיטניום, ומחליף שורש של שן טבעית", מסביר רופא השיניים ד"ר וליד דיאב. "השתל מוברג לתוך העצם בה היה שורש, ועם הזמן העצם מתאחה וחובקת את השתל עצמו, וכך הוא הופך לשורש הדומה לזו של שן טבעית. על השתל מלבישים את הכתר, העשוי חרסינה, שנותן מענה לשן שאיננה".

השתלות שיניים
השתלות שיניים

עקירה והשתלה ביום אחד

קיים מספר רב של שתלים ויצרני שתלים בשוק, מרביתם בעלי הברגה חיצונית. את ההחלטה על סוג השתל שמתאים לנו יש לעשות לאחר התייעצות עם הרופא המטפל. "סוג ואיכות השתל לא קובעים את אחוזי ההצלחה בביצוע ההשתלה, יש גורמים נוספים שמשפיעים. חשוב לציין כי השתלים המאושרים על ידי משרד הבריאות הינם טובים ובאיכות גבוהה", מציין ד"ר דיאב.

השימוש בשתלים רווח כבר באמצע המאה ה-20, אולם לא זכה לפופולאריות. הניסיון הטיפולי שנצבר מאז וסיכויי ההצלחה הגבוהים של הטיפול. יחד עם העובדה כי מדובר בתחליף הטוב ביותר לשן הטבעית, הפכו את השתלים הדנטלים לנפוצים. "המודעות להשתלת שיניים גבוהה מאוד. אם בעבר מעטים ידעו במה מדובר, הרי שכיום אנשים יודעים הרבה מאוד בנושא", אומר ד"ר דיאב.

לאחר האבחנה כי ניתן להשתמש בשתלים דנטלים לשיקום הפה, מוחדר השתל למקומו המתאים בניתוח הנעשה בהרדמה מקומית רגילה. בהמשך ממתינים לקליטת השתל בחלל הפה מספר חודשים, אולם בשנים האחרונות הגישה הרווחת היא להעמיס את השתל מייד לאחר ההשתלה. "תהליך העקירה וההשתלה נעשה ביום אחד, תוך ניצול זמן מרבי", מסביר ד"ר דיאב. "בעבר חיכו כשישה חודשים אחרי עקירה, ואז עשו שתלים ושוב חיכו, כי לא ידעו אם השתל ייקלט. כיום הנושא מוכר יותר ונצבר המון ניסיון בתחום, כך שהתהליך מהיר יותר".

שיעור ההצלחה - מעל 90%

"סיכויי ההצלחה בביצוע שתלים הם מעל ל-90%, מוסיף ד"ר דיאב, "שיעור ההצלחה בקרב אנשים מעשנים או כאלה הסובלים ממחלות מסוימות או דלקות חניכיים, קטנים יותר, אך בצורה זניחה". למרות שמדובר בניתוח בעל אחוזי הצלחה גבוהים, כבכל ניתוח קיימים גם סיכונים. הסיכון העיקרי הוא בגרימת נזק לעצב או לכלי דם. בנוסף, עשויה להיגרם נפיחות וכאב לאחר הניתוח כפי שיש לאחר כל ניתוח בחלל הפה.

"בלסת התחתונה יש סיכון של פגיעה בעצב, העלול לגרום לשיתוק השפה. בלסת העליונה קיים סיכון של כניסה לסינוסים וסיבוכים עקב כך, אך מדובר במקרים נדירים מאוד", מציין ד"ר דיאב. "כיום מבצעים צילום CT לפני הניתוח, שהינו כלי העזר העיקרי טרם ניתוח, ומטרתו למנוע סיבוכים ובעיות. המחשב מספק מידות מדויקות של המיקום והזווית, מידע המסייע לנו הרופאים בביצוע ההשתלה".

השקעה לטווח ארוך

שתל דנטלי שנקלט מחזיק מעמד שנים ארוכות, כשחובה על המטופל לשמור על היגיינת הפה ולבקר במרפאה לצורך מעקב. השתלים מהווים תחליף מצוין לשן הטבעית, וחשיבותם אינה רק אסתטית, אלא שימושית לחיי היומיום. "אדם שחסרות לו שיניים לועס פחות טוב, דבר העלול לגרום לבעיות במערכת העיכול או בעיות אחרות", מוסיף ד"ר דיאב, "במקום בו חסרה שן, השיניים שליד החור פחות יציבות ומועדות לבעיות".

למעשה, מדובר בשיניים לכל דבר, רק לא אלה שנולדנו איתם. מאחר וזו השקעה לטווח ארוך היא נושאת בצידה גם הוצאה נכבדת, אשר מומלץ להיערך אליה מראש.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום