איך להתאים משחק לילד?

(0)
לדרג

האם לקנות לילד רכבת או בובה? מסתבר שזו לא רק שאלה של גיל, אלא גם של תרגיל. Doctors מציג את המדריך לבחירת משחקים לילדים

מאת: רוויטל גנץ

איזה משחק לבחור לילד? האם כדאי שהילד ישחק עם חבר, עם ההורים או לבדו? האם לבחור משחק, שיפתח את היכולות המוטוריות, יפתח את התחום השפתי או להתמקד במשחקי חברה?

קודם כל, חשוב לבחור משחק שהילד אוהב, כזה שיסב לו הנאה ובנוסף יהווה כלי להתפתחות ולמידה. להלן השיקולים המנחים בבחירת המשחק:

גיל/יכולות הילד: קנו משחק המתאים לגיל הילד וליכולותיו. המשחק והפעילויות הנלוות צריכים להיות מותאמים לשלב ההתפתחותי (מוטורי, קוגניטיבי ורגשי) של הילד.

אתגר מותאם: חשוב לספק לילד את רמת האתגר המתאימה לו. המשחק אמור לאתגר את הילד כך שיאפשר חווית הנאה וסיפוק מההצלחה ולא רק חזרה על יכולות קיימות. לא צריך תמיד "לתת להם לנצח", על מנת שייהנו וגם לא תמיד לנצח אותם כדי שיחוו הפסד. צריך לשחק איתם ברמה המאתגרת אותם באופן תואם להם.

רכישת מיומנויות ויכולות דרך המשחק: בחרו משחק, שיכול לסייע בפיתוח ידע ויכולות בתחום שהילד חלש.

א. התפתחות מוטורית - תנועתית: תוך כדי משחק הילד מפעיל את איברי גופו, הוא פעיל ומתנסה בפעילות לא מובנית. בהתאם לסוג המשחק, הילד חווה שכלול של תפקוד המוטוריקה העדינה, מוטוריקה גסה, שיווי משקל, תיאום בין שני צידי גוף (קואורדינציה), תזמון, רצף פעילות ועוד. משחקים אפשריים: משחקי קופסה כמו 'הך פטיש'; משחקי בנייה, כגון לגו וקוביות; ומשחקי חוץ, כגון 'תופסת' ומשחקי כדור.

ב. התפתחות קוגניטיבית ולשונית: תוך כדי משחק הילד עוסק בחקירה, תהליכי למידה, זיכרון, תפיסה חזותית ועוד. הילד גם מתנסה בשיחה, בניהול דיאלוג, הרחבת אוצר המילים ובניית משפטים. משחקים אפשריים: משחקי זיכרון , משחקי הפכים ושייכות ומשחקי לוטו למיניהם.

ג. התפתחות רגשית: המשחק מאפשר הנאה, פורקן רגשי ועיבוד תכנים רגשיים. חוויות הילד בעת המשחק, תכני המשחק, התמודדויות תוך כדי המשחק עם חוקים, שמירה על התור, ניצחון והפסד, כל אלו תורמים להתנסויות רגשיות חשובות ולצבירת כלים להתמודדות עם מצבים דומים בזמן אמת. משחקים אפשריים: 'היער הקסום', משחקי קלפים, מונופול. בובות, תחפושות.

ד. יצירתיות: המשחק מהווה מקום בטוח לעיבוד רגשות ותחושות, לפיכך אין צורך לחשוש מלקנות לילד המבקש "צעצועי מלחמה" (חרבות, רובים), או לדחות בקשה ל"עוד בובות". כמובן שההיענות לבקשות הילד צריכה להיעשות באיזון. לרוב, ילדים בוחרים להיצמד לצעצועים אלה, שדווקא הפשטות שבהם מאפשרת להם לפתח יצירתיות וליזום משחק דמיוני שייתן מקום לעיבוד רגשות.

ה. תקשורת והסתגלות חברתית: המשחק המשותף מאפשר שיתוף פעולה עם האחר, משכלל את התקשורת המילולית, תוך כדי ניהול דיאלוג והעשרת אוצר המילים, המתחייב במשחק. ההתנסות הרגשית במהלך המשחק מהווה התנסות בפתרון קונפליקטים והסתגלות לקודים החברתיים המלווים הפסד, ניצחון, הישג, המתנה בתור וכו'. משחקים אפשריים: מונופול, צוללות, 'מי הדמות המסתורית', משחק הזכרון, לוטו.

ו. התארגנות: ההתנהלות סביב המשחק תורמת רבות ללימוד ולהתנסות בהתארגנות. המשחק המובנה מזמן התנסויות, כגון: קביעת סדר התורות, סידור המשחק, בקרה על תקינותו, הימצאות כל החלקים הנדרשים, זריזות ועצמאות.

גיוון סוגי המשחקים בבית: המשחקים בבית צריכים להיות מגוונים, על מנת לפתח יצירתיות בתחומים שונים. לפיכך, אם ילדכם מעדיף סוג מסוים של צעצועים/משחקים, תפקידכם כהורים לחשוף אותו לחוויות משחק נוספות, אשר יספקו מגוון צרכים. לדוגמא, חשוב לאפשר לבת לשחק במכוניות ולבן בבובות - גם אם זו לא משיכתם הטבעית. ילד הנמנע ממשחקי כדור, כדאי לזמן לו גם משחקים מתחום זה בבית. תמיד כדאי לברר מהי סיבת הרתיעה ממשחק מסוים, אולי ההימנעות כרוכה בקושי ממנו נמנע הילד, כגון: קושי פיזי או מוטורי במשחקי כדור, או חשש מהפסד במשחקי קבוצה. במקרים שכאלו אפשר יחד לעבוד על הקושי.

הכרות קודמת עם משחק: חשוב להתחשב ברצון הילד. אם הילד התנסה במשחק שעניין אותו בגן/אצל חבר, אפשר לזרום עם רצונו. ההתחשבות בהעדפה שלו - מעצימה את המוטיבציה שלו לשחק.

בטיחות: בטיחות הינה שיקול חשוב בבחירת צעצועים ומשחקים. חשוב להתאים לגיל, לבדוק הודעות בטיחות, לחשוב על חלקים קטנים בבחירת צעצועים לילדים מתחת לגיל 3 וכן כאשר יש אחים קטנים בבית להקפיד לאחסן משחקים מסוימים במקום לא נגיש.

משחק משותף הורה - ילד: משחק משותף הינו זמן איכות נטו להורים עם ילדיהם, לכן מומלץ לעיתים להתנתק ממטלות היומיום ולזרום יחד למחוזות הדמיון. שמרו על קשר עין והיו קשובים לצרכיו. ההנאה מהיחד חשובה על מנת שיצפה לפעם הבאה בה תשחקו יחדיו.

"סביבת העבודה": ההכנה של סביבת המשחק משמעותית בהצלחת הפעילות המשותפת. חשוב לבחור זמן שבו אפשר לשחק ביחד וברוגע. הפחיתו גירויים בחדר. אפשר גם להשאיר מגוון מצומצם יחסית של משחקים ולתת לילד לבחור משחק. מומלץ לרענן מדי פעם את המשחקים, להחליף משחקים שאינם מתאימים עוד, להוציא משחקים בהם חסרים חלקים (פאזלים, משחקי קופסה) למניעת עומס מיותר ותסכול.

השיקול הכלכלי: אחרון חביב, אך לעיתים ראשון במעלה: מרכיב העלויות ביחס למענה שנותן המשחק לילד, למגוון לאיכויות. מומלץ כמובן לעשות "סקרי שוק".

רוויטל גנץ היא מרפאה בעיסוק ויועצת חינוכית עם התמחות בגיל הרך ומנהלת "ניצן בייבי" - מרכז להדרכת הורים של אגודת ניצן (לקידום ילדים ובוגרים עם ליקויי למידה ו/או הפרעות קשב וקשיי תפקוד והסתגלות).

לרגל יום ההתרמה לאגודת ניצן ניתן לתרום באמצעות SMS עם הספרה 10 במספר 3388 או בטלפון: 1-700-70-71-91

בואו לדבר על זה בפורום רפואה משלימה לתינוקות, ילדים ונוער.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום