פעילות גופנית בקרב חולי סכיזופרניה

(1)
לדרג

העובדה שפעילות גופנית מפחיתה תסמינים פסיכיאטריים - לא ידועה לחולי סכיזופרניה. אחרת, איך ניתן להסביר שרק רבע מהחולים מקפידים להתאמן?

מאת: ד"ר איתי זיו

הפחתת מדדי דיכאון, שיפור יכולות פיזיות ומנטאליות כאחד, והפחתת הגיל הפיזיולוגי - זו רק רשימה חלקית של יתרונות הפעילות הגופנית המתבצעת באופן קבוע.


פעילות גופנית וסכיזופרניה
פעילות גופנית וסכיזופרניה

הפחתה בתסמינים פסיכיאטריים

ממחקרים שנערכו בשנים האחרונות עולה שפעילות גופנית תורמת גם לשיפור מצבם של נפגעי נפש.

במחקר שנערך בשנת 2010 בהולנד נבדקה ההשפעה של אימון גופני על חולי סכיזופרניה.

לטענת החוקרים, רק רבע מחולי הסכיזופרניה מבצעים את המינון המומלץ של מינימום 150 דקות אימון גופני מתון בשבוע. אנשים הלוקים בסכיזופרניה מבצעים פחות פעילות גופנית בשעות הפנאי לעומת אנשים בריאים. המחקר הנוכחי בדק את ההשפעה של אימון גופני במינון המומלץ לחולי סכיזופרניה. במסגרת המחקר, אותרו מאמרים מקצועיים בתחומי הרפואה והפסיכיאטריה שהתפרסמו בשנים 2003-2009 לפי מילות החיפוש "סכיזופרניה", "אימון גופני" ו"אימון פיזי" מאתרי אינטרנט כגון PubMed, PsychINFO. על פי המאמרים שאותרו בנושא, נראה כי אימון גופני הביא לשיפור ניכר במדדים במערכת לב ריאה, וכן השפיע על חילוף החומרים באופן ממשי ויותר מכך - נצפתה הפחתה ניכרת בסימפטומים הפסיכיאטריים. בנוסף, לאימון גופני יתרון נוסף בהיבט החברתי, בתרומתו להתמודדות החולים עם לחץ ובשיפור איכות חייהם.

עלייה בתחושת יעילות

במחקר נוסף שהתפרסם בכתב העת של האגודה האמריקאית לאחיות לפסיכיאטריה נבדקה ההשפעה של אימון בקבוצה על יעילות האימון הגופני בקרב הלוקים בסכיזופרניה בדרגות שונות.

מסתבר שאנשים הלוקים בסכיזופרניה מתמודדים עם מחסומים שונים באימון הגופני שלהם. המחקר בדק את ההשפעה של הליכה, אימוני התנגדות וחינוך לאימון גופני על תחושת היעילות של חולי סכיזופרניה. 97 חולים בני כ-45, חצי נשים וחצי גברים אפרו-אמריקנים, התחלקו לקבוצת ניסוי וביקורת. לפי הממצאים, המשתתפים בקבוצת הניסוי הראו עלייה ניכרת בתחושת היעילות שלהם, לאחר התערבות שכללה חינוך לאימון גופני, ביצוע אימוני התנגדות וקטעים של הליכה. ואולם, לפי החוקרים לא נצפתה עלייה בפועל ביעילות שלהם במסגרת התנהלות יומיומית.

לסיכום, מסתבר שפעילות גופנית משפיעה מהותית גם על מצבם הנפשי והתפקודי של חולי נפש וחשוב לאמץ תוכניות אימון גופני גם לאוכלוסיות אלו לשם שיפור מצבם הבריאותי והחשוב יותר במקרה זה - הנפשי.

ד"ר איתי זיו הוא סגן מנהל קמפוס 'שיאים' באוניברסיטת תל אביב.

בואו לדבר על זה בפורום סכיזפורניה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום