הרופא אבחן את עצמו - וניצל

(0)
לדרג

דרמה בחדר הניתוח ברמב"ם: חייו של רופא כירורג ניצלו הודות לאבחון שמסר לרופאיו דקות ספורות לפני שהתמוטט. עמיתיו הרופאים הצילו את חייו בניתוח לב דחוף

מאת: מערכת zap doctors

לפני כשבוע הובהל ד"ר אפרים בן ליש (בן 62), מומחה לכירורגיה כללית, לחדר המיון ברמב"ם כשהוא סובל מלחצים עזים בחזהו. למרות שהגיע לבית החולים במצב קשה וכשהוא מעורפל, הספיק ד"ר בן ליש למסור לרופאיו אבחון לגבי מצבו הרפואי, זמן קצר לפני שהתמוטט כתוצאה מתסחיף ריאתי.

בדיקות ה-C.T הוכיחו מעל לכל ספק כי ד"ר בן ליש אכן סובל מתסחיף ריאתי מורכב, דבר המסכן את חייו, והוא הועבר מיד לחדר הניתוח לביצוע ניתוח לב דחוף, כשמצבו הולך ומדרדר. ממש בכניסה לחדר הניתוח, פסק ליבו של ד"ר בן ליש לפעום וצוות הרופאים ביצע בו החייאה ועיסוי לב, לא פעם אחת, אלא פעמיים. משחזר ליבו לפעום, חובר ד"ר בן ליש למכונת לב ריאה, כשצוות חדר הניתוח, בראשותם של ד"ר ויקטור קרצמן וד"ר זיו בקרמן, שני רופאי מחלקה כירורגית לב ברמב"ם, עמלים על הצלת חייו בשלישית. הרופאים הוציאו כמות גדולה של קרישי דם דרך העורק הריאתי, העורק הנושא דם מן הלב אל הריאות.

לדבריו של ד"ר בקרמן, מהלך הניתוח היה דרמתי אף הוא: "מדובר בניתוח מורכב ובמחלה עם אחוזי תמותה גבוהים. העובדה שהוא הגיע במצב קשה ושביצענו בו החייאה פעמיים, לא הקלה על עבודתנו, אך למרות הנסיבות הניתוח הסתיים בהצלחה".

גיל בולוטין, מנהל מחלקת כירורגית לב ברמב"ם, מספר כי שניות ספורות הפרידו בין ד"ר בן ליש למוות: "היה פה שילוב מנצח של מזל, התנהלות נכונה והחלטה מהירה של הרופאים לבצע את ניתוח החירום. כל אלו, כמו גם העובדה שד"ר בן ליש הספיק למסור דיווח על מצבו, פעלו לטובתו ותרמו להצלת חייו".

שבוע לאחר הניתוח, ד"ר בן ליש מתאושש מהחוויה הלא פשוטה שעבר ובקרוב הוא מיועד לעבור לשיקום. מאירועי אותו היום הוא זוכר פרטים רבים ובשיחות עם רופאיו הוא מנסה להשלים את החסר ולספק את סקרנותו האישית הרפואית, באשר לאותו היום שבו הוא שהה בחדר הניתוחים, רק הפעם כמטופל: "אני זוכר את הרגע שבו הבנתי שאני צריך להתפנות לביה"ח", הוא מספר. "אני זוכר את אנשי 'נט"ן' רוכנים מעלי כשאני שוכב על הרצפה בביתי. אני זוכר שזיהיתי את הכניסה למיון רמב"ם ושהודיתי לאל על שהספקתי להגיע לביה"ח".

באשר לחלקו בהצלת חייו, ד"ר בן ליש נוטה להצטנע. לדבריו, הוא פשוט חזר על המינוחים שהוא שמע בתחנות ביה"ח השונות שבהן עבר לפני שהתמוטט, אך רופאיו התעקשו על כך שהוא מסר אבחון של ממש: "הרופאים פה הצילו את חיי. אני יודע שחזרתי מהמתים ושהניתוח שעברתי הוא ניתוח לא פשוט, אך אני כאן וזה מה שחשוב".

בואו לדבר על זה בפורום ניתוחי לב.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום