כיצד אקמול משפיע על פוריות הגבר?

(0)
לדרג

מחקר חדש: שימוש במשככי כאבים במהלך הריון מלווה בסיכון גבוה להשפעות נוגדות הורמונים גבריים בעובר - ולהפרעות פוריות בהמשך

מאת: ד"ר עמית עקירוב

במאמר חדש שפורסם בעיתון Human Reproduction מדווחים חוקרים על קשר בין חשיפה תוך רחמית למשככי כאבים, ובין עלייה בסיכון לאשך טמיר (היעדרות אשך אחד או שני האשכים משק האשכים) ביילוד.

לדברי החוקרים, למעלה ממחצית מהנשים ההרות בעולם המערבי נוטלות משככי כאבים קלים, דוגמת אקמול, אספירין או איבופרופן. מחקרים קודמים מצאו כי לחלק מהתרופות הללו השפעות נוגדות הורמונים גבריים (אנטי אנדרוגנים). החוקרים משערים כי חשיפה תוך רחמית לתכשירים אלו עלולה להוביל להפרעות פוריות בגברים, בשל ההשפעות ההורמונאליות שלהם.

למחקר היו שני שלבים, חלק קליני וחלק מעבדתי. השלב הראשון כלל למעלה מ-2,000 נשים מדנמרק ופינלנד, שהשיבו לשאלונים שחולקו במסגרת המחקר. קרוב ל-500 נשים פיניות השיבו לראיון טלפוני במהלכו נבחנו הרגלי השימוש במשככי כאבים במהלך ההריון. לאחר הלידה, רופאי ילדים בדקו את מיקום האשכים של היילודים. בשלב השני נערך מחקר מעבדתי בחולדות, להערכת ההשפעה של משככי כאבים הניתנים במהלך ההריון על האשכים של עוברי חולדות.

השפעה על הורמונים גבריים

בקרב הנשים הדניות נמצא קשר בין נטילת משככי כאבים לבין עלייה תלוית מינון בסיכון לאשך טמיר מולד. החוקרים מציינים כי שימוש במשככי כאבים במהלך הטרימסטר השני להריון מלווה בסיכון גבוה יותר לאשך טמיר ביילוד, וכי הסיכון היה גבוה יותר עם נטילת מספר סוגים של משככי כאבים בו זמנית. עם זאת, במדגם הנשים הפיניות לא נמצא קשר בין נטילת משככי כאבים במהלך ההריון לבין הסיכון לאשך טמיר ביילוד.

במחקר המעבדתי נמצא קשר בין חשיפה תוך רחמית למשככי כאבים לבין ירידה בייצור הטסטוסטרון באשכים של עוברי החולדות.

החוקרים מסכמים כי ממצאי המחקר מעידים על קשר בין חשיפה תוך רחמית למשככי כאבים לבין סיכון מוגבר לאשך טמיר ביילוד. בנוסף, ממצאי המחקר המעבדתי תומכים בהשפעה האנטי-אנדרוגנית של תרופות אלו. לאור זאת, החוקרים מאמינים כי חשיפה תוך רחמית למשככי כאבים הינה גורם סיכון להתפתחות הפרעות פוריות בגברים.

הידיעה בשיתוף doctors ו-e-Med.

בואו לדבר על זה בפורום הריון ולידה - הלל יפה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום