ממצא: שומן רווי מגדיל סיכון לשברים

(0)
לדרג

מחקר: צריכה של חומצות שומן רוויות מגבירות ב-30% את הסיכון לשברי צוואר ירך. ההמלצה היא לצרוך חומצות שומן חד רוויות וחומצות שומן רב בלתי רוויות

מאת: ד"ר עמית עקירוב

שברי צוואר ירך נפוצים מאוד באוכלוסייה המבוגרת, עם שכיחות גבוהה בקרב נשים לאחר מנופאוזה. ממאמר חדש שפורסם במגזין The American Journal of Clinical Nutrition עולה קשר בין צריכת חומצות שומן רוויות, אלו המצויות בריכוז גבוה בשומן שמקורו מן החי, לבין עלייה בסיכון לשברי צוואר ירך בנשים לאחר מנופאוזה.

לדברי החוקרים, חומצות שומן הן מרכיב תזונתי בעל השפעה אפשרית על הסיכון לשברים על רקע אוסטיאופורוזיס בנשים לאחר מנופאוזה. במחקר הנוכחי הם ביקשו להעריך את הקשר בין צריכת חומצות שומן לבין הסיכון להופעת שברים על רקע אוסטיאופורוזיס בנשים אלו.

במסגרת המחקר בחנו החוקרים את הנתונים אודות למעלה מ-137,000 נשים לאחר מנופאוזה, שלקחו חלק במחקר המפורסם ה-Women's Health Initiative. מקרים של שברי צוואר ירך נקבעו על פי דיווח עצמי מצד הנשים שלקחו חלק במחקר ובעקבות סקירת הרשומות הרפואיות. את הערכת צריכת חומצות שומן קבעו החוקרים באמצעות שאלון תזונתי שחולק למשתתפות במחקר.

תוצאות המחקר מצביעות על קשר בין צריכת כמות גבוהה של חומצות שומן רוויות לבין עלייה של כ-30% בסיכון לשברי צוואר ירך. יתרה מזאת, החוקרים מצאו קשר בין צריכת חומצות שומן חד בלתי רוויות וחומצות שומן רב בלתי רוויות לבין ירידה בסיכון הכולל לשברים.

אחד הממצאים המפתיעים שעלו מהמחקר הוא קשר בין צריכת חומצות שומן אומגה שלוש לבין עלייה בסיכון הכולל לשברים, בעוד שצריכת חומצות שומן אומגה שש נקשרה עם ירידה בסיכון זה.

החוקרים מסכמים כי לאור ממצאי המחקר, חומצות שומן רוויות עלולות להגביר את הסיכון לשברי צוואר ירך. לעומת זאת, צריכת חומצות שומן חד רוויות וחומצות שומן רב בלתי רוויות עשויה להפחית את הסיכון הכולל לשברים.

הידיעה בשיתוף doctors ו-e-Med.

בואו לדבר על זה בפורום אוסטיאופורוזיס - שברי צוואר הירך.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום