10 עובדות על שיאצו

(7)
לדרג

כיצד לחץ של האצבע מקל על הכאב, ואיך כאב מתקשר למרידיאנים? doctors מציג את המדריך המלא על שיאצו ומסביר מדוע חשוב לטפל בגוף דווקא כשבריאים

מאת: בני חיון

מתברר כי שיאצו זה לא סתם מסאז' מפנק של הגוף שנעשה באמצעות לחיצות אצבע. מדובר בשיטה המטפלת בבעיות שונות באמצעות שחרור אנרגיה במקומות כואבים. בני חיון, מרכז תחום שיאצו במרפאות כללית רפואה משלימה, מציג בפנינו 10 עובדות בסיסיות על שיאצו.

1. נעים להכיר: פירוש המילה "שיאצו" הוא "לחץ של אצבע". השיאצו התפתחה ביפן בתחילת המאה ה-20 בסביבה בה חיו תושבי חוץ מהולנד, מה שיצר שיטה המשלבת את הידע שהיה קיים במזרח עם טכניקות מערביות. בשלב מאוחר יותר קשר אחד מתלמידיה, אדם בשם מסונגה, את השיאצו גם לאבחנה וטיפול באמצעות אנרגיה ומרידיאנים.

2. מרידיאן - לא רק שם של מלון: המרידיאנים הם מסלולים אנרגטיים דרכם זורמת האנרגיה בגוף. כשהם סובלים מעודף אנרגיה או מחוסר אנרגיה, האיזון בגוף מופר. כך למשל, לחץ או שרירים תפוסים עשויים לגרום לחסימה באנרגיה, והתוצאה היא ירידה בחיוניות, כאבים נקודתיים במקום החסום ואף התפתחות של מצב דלקתי, מחלת חום וכדומה. טיפול בשיאצו נועד לפתוח את החסימות, לשחרר את האנרגיה, לאזן את הגוף ועל ידי כך לשקם את התחושה והבריאות הכללית.

3. איך זה עובד? בעבר הייתה השיטה מבוססת כשמה, על הפעלת לחץ של האגודלים, מה שנכון גם היום. אלא שעם השנים העניין השתכלל וכיום בטיפול שיאצו משלבים גם הפעלת לחץ באמצעות הידיים במקומות שונים בגוף וגם בהנעת המרפקים, כפות הרגליים והידיים של המטופל. כיום, אם כן, לשיאצו פנים ודרכי טיפול מגוונות. הפעלת הלחץ אינה נעשית כתוצאה מלחיצה על שריר, אלא מתנועת ותנוחת הטיפול. לאחר תשאול מקיף של המטופל על הרגלי החיים שלו ועל הבעיה שהביאה אותו אל המטפל, אפשר לגשת לטיפול, לשחרר את החסימות ולהיטיב את הרגשתו של המטופל.

4. הלב של אמא בהגדרתו, נועד השיאצו לרפא. אין הכוונה לטיפול מענג למען הכיף בלבד, אולם מאידך לא מדובר חלילה בטיפול כואב, אלא בטיפול מפנק ועוטף. טכניקת הפעלת הלחץ יוצרת תחושה של "חיבוק לכל איבר ואיבר", והטיפול יכול להיות עדין ומפנק וגם עמוק ומרגיע. השיאצו עושה טוב לגוף ולנפש, מטפל ומשקם בעיות רפואיות ספציפיות ומביא לאיזון ורגיעה. לא פלא שהיפנים אומרים ש"לב השיאצו הוא לב של אמא".

5. מרפא את הגוף והנפש: טיפול בשיאצו מותאם לסובלים מבעיות כמו: כאבי ראש ומיגרנות, כאבי צוואר וגב ובעיות שלד בכלל, עייפות, בעיות עיכול שונות - ובכלל זה גם משפיע על הרזיה. וכמובן כל מה שהנפש צריכה: הורדת מתחים וחרדות ו"מילוי המצברים" ברוגע, איזון, שלווה ושמחה.

6. למי זה לא מתאים? טיפול בשיאצו מתאים לכולם, בכל גיל. הטיפול פחות מתאים במצבים דלקתיים חריפים ובמצבים אקוטיים, בהתאם לקביעת המטפל. הטיפול מומלץ גם בהיריון תקין ומיטיב עם כאבים בגפיים ומשפר את זרימת הדם ואת התחושה הכללית.

7. מדוע טיפול במגע? מגע הוא הקשר הראשון שלנו עם העולם מהרגע שבו אנחנו מונחים בזרועות אמנו ולכל אורך תקופת הילדות הראשונה שבה היא מערסלת אותנו ברכות. מגע הוא חיבוק טוב ומנחם, היכולת להביע אהבה, דאגה ועידוד לאנשים שאנחנו אוהבים ותמיכה למי שסובלים. מחקרים הוכיחו כבר שאפילו מגע קל עוזר בשיפור מצב הרוח, בזרימת הדם ובהסרת חסימות. הסיפורים המופלאים ביותר בטבע הם של הדולפינים המגיעים בלהקות לתמוך ו"לחבק" דולפין פצוע ואף בני אדם במצוקה או של פגים שנולדו במשקלים זעירים עד כדי כך שהוריהם לא הורשו להזיזם מהאינקובטור - ורק מגע רך והחזקת היד שלהם גרמה להם להבין שיש מישהו אוהב ודואג בסביבתם.

8. לבושים כהלכה: כדי להגיע למקסימום טווח תנועה והזזה של המטופל בנוחות, נהוג לבצע את טיפול השיאצו, בדרך כלל על מזרן רחב על הרצפה או על מיטת טיפולים. בנוסף, הטיפול נעשה בלבוש ארוך ומלא - רצוי לבוש נוח כמו חולצת טריקו, טרנינג וגרביים.

9. מתי כדאי להגיע לטיפול? במערב למדו רק בעשורים האחרונים את מה שהרפואה הסינית יודעת כבר אלפי שנים - שהרפואה הטובה ביותר היא הרפואה המונעת, ושאם הגענו לרופא כשאנחנו כבר חולים, זה קצת מאוחר מדי. מה זה אומר? שצריך וחשוב להגיע לטיפול כשאתם חשים ברע, תפוסים, חסומים, סובלים מבעיות עיכול, גב ושלד, אבל עוד יותר רצוי שתגיעו כשאתם במיטבכם כדי לתחזק את הגוף, לנקות רעלים וחומצת שהצטברו ולפזר חסימות. הכי מומלץ להגיע מדי שבוע. עסוקים? גם טיפול פעם בחודש, ייטיב עמכם ויאפשר לכם להרגיש חיוניים, מלאי כוח ואנרגיה, רגועים וקורנים.

10. לבחור נכון: לבסוף, מטפל נכון יעשה את ההבדל בין טיפול מקצועי שירפא אתכם לבין טיפול ממנו תצאו מאוכזבים ולא נינוחים. זכרו לבחור את המטפל שלכם בחוכמה, וגשו למרפאות המוכרות. מטפלי שיאצו מקצועיים הם אלה שלמדו לפחות שנתיים בבתי ספר מוכרים.

בואו לדבר על זה בפורומים הבאים:

פורום טיפול בשיטת IPEC
פורום צ'י קונג - טיפול בתנועה
פורום שחרור מכאבים בטיפולי גב, צוואר וראש

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום