כיצד לצחצח שיניים לילדים?

(0)
לדרג

צחצוח שיניים של הילד אינו מטלה מובנת מאליה. יש חשיבות לגיל שבו הדבר נעשה, לזמן הצחצוח, לגודל המברשת, להתעקשות שלכם ולרצון הטוב של הילדים

מאת: ד"ר רולי ברקוביץ

מהו הרגע שבו יש להתחיל ולשמור על ניקיון הפה? האומנם זהו הרגע שבה מופיעה השן הראשונה? ובכן, מסתבר כי חשוב לשמור על ניקיון הפה כבר החל מהלידה.

יש הטוענים שכדאי לנקות את פי התינוק כבר לפני בקיעת השן הראשונה באמצעות פד גזה. בתקופת בקיעת השיניים, הפעולה מועילה לא רק בניקוי האזור, אלא בעיסוי החניכיים והזרמת דם לאזור. ומה לגבי צחצוח שיניים?

להלן עשר המלצות לצחצוח נכון ובטוח:

1. צאו לדרך: יש להתחיל לצחצח את השיניים כבר מבקיעת השן הראשונה במשחת שיניים המכילה פלואוריד.

2. הזמן עושה את שלו: הזמן המומלץ לצחצוח אצל מבוגרים הוא 2 דקות ואילו בקרב ילדים, כיוון שקשה יותר להקפיד על זמן מדויק, חשוב לפחות לצחצח את כל משטחי השיניים באופן מסודר על מנת לא לפספס אף אזור.

3. התאמת גודל המברשת: חשוב להתאים את גודל המברשת לגיל הילד ולמספר השיניים שבפיו. בגילאים צעירים מאוד ישנם "אצבעונים" מיוחדים בצורת מברשת אשר יכולים להקל על התהליך.

4. לפתוח פה קטן: יש מצב שלא תכריחו את הילד להתקלח? לחפוף שיער? אין. בוודאי שאין. באותה מידה, אל תוותרו על צחצוח השיניים! גם אם הילד ממש לא רוצה, עדיף להתעקש ולצחצח מאשר לוותר ולהשאיר את הילד עם פה לא נקי ולגרום לנזקים חמורים יותר.

5. מתי לאפשר לילד לצחצח? חשוב שבגילאים הרכים, ההורים יצחצחו את השיניים לילדיהם. רק כאשר לילד יש יכולת מנואלית מספיק טובה, ניתן לאפשר לו לצחצח לבד תוך השגחה של ההורים. לפי מחקרים, יכולת זו מתפתחת רק בסביבות כיתה ג'.

6. במקום הנכון ובזמן הנכון: יש הורים הנוהגים לצחצח לילדיהם את השיניים בזמן האמבטיה. יש שעושים זאת לאחר מכן, מעל הכיור, מול הראי. ויש גם כאלה המצחצחים לילדיהם את השיניים במיטה ממש לפני השינה. בכל המקרים, חשוב שלאחר הצחצוח הילד לא ישתה ולא יאכל יותר.

7. אפקט הפלואור: צחצחתם לקטנים את השיניים? עדיף שהם לא ישטפו את הפה במים כדי שאפקט הפלואוריד יסייע להגנת שיניהם. השתמשו במשחת שיניים המכילה פלואוריד בריכוז המתאים לגיל ובכמות קטנה. כך אין חשש אם הילד יבלע חלק מהמשחה או את מרביתה.

8. אין כניסה לעששת: חשוב מאוד לצחצח עם משחה. בעבר סברו שרק פעולת הצחצוח היא המועילה, אך היום ידוע בוודאות שלפלואוריד בתוך משחת השיניים יש חשיבות רבה. הוא חודר אל תוך המשטח החיצוני של האמייל והופך את השן לעמידה יותר בפני עששת. במקרים של עששת התחלתית הוא אף יכול לעצור את התקדמותה. בגילאים בוגרים יותר - בדרך כלל מעל גיל 6 - שימוש בשטיפות המכילות פלואוריד מעלה עוד יותר את העמידות בפני עששת.

9. ללמוד לירוק: את היריקה הילד לומד באופן הדרגתי ועם הזמן הוא בולע פחות ופחות משחת שיניים. למעשה רק בסביבות גיל 6 לילד יש יכולת לירוק את כל המשחה. כאשר היכולת כבר קיימת, ניתן להוסיף גם שטיפות עם מי פה המכילים פלואוריד לשם שמירה על ההיגיינה האוראלית ומניעת עששת.

10. טיפים נוספים: צחצחו לפחות פעמיים ביום (בוקר וערב), השתמשו בכמות קטנה של משחת שיניים המכילה פלואוריד בריכוז מתאים לגיל ועזרו לילדיכם לצחצח. כך יוכלו הקטנים לשמור על חיוך יפה ובריא.

ד"ר רולי ברקוביץ היא מומחית ברפואת שיניים לילדים, אחראית מרפאת שיניים לילדים ונוער ברשת מרפאות "כללית סמייל", ומדריכה באוניברסיטת ת"א.

בואו לדבר על זה בפורום רפואת שיניים לילדים.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום