דלקת גרון חיידקית: אבחון וטיפול

(8)
לדרג

דלקת גרון חיידקית מאופיינת בשקדים מוגדלים ועליהם תפליטים לבנים מוגלתיים. על התסמינים ודרכי הטיפול במחלה - בכתבה שלפנינו

מאת: ד"ר גליה ברקאי

דלקת גרון חיידקית - דלקת לוע סטרפטוקוקלית בשפה המקצועית, היא זיהום של הלוע והשקדים הנגרם מחיידק הסטרפטוקוקוס. המחלה שכיחה אצל ילדים בגיל בית הספר, מתבגרים מבוגרים, ואינה שכיחה בפעוטות קטנים.

מהם הסימנים?

סימני המחלה הם כאבים בלוע, כאבים בבליעה, חום, הגדלת בלוטות לימפה צוואריות, חולשה וכאבי בטן. בבדיקת הרופא נצפים שקדים מוגדלים ועליהם תפליטים לבנים מוגלתיים ובלוטות הלימפה הצוואריות הרגישות למישוש. שיעול, נזלת והפרשות מהעיניים אינם אופייניים לזיהום סטרפטוקוקלי, אלא למחלות ויראליות של דרכי הנשימה העליונות - מחלות אשר אינן מצריכות טיפול אנטיביוטי.

כאשר מתלווה לדלקות הלוע פריחה אדומה עדינה, שפתיים אדומות ולשון תותית, המחלה נקראת שנית. גם היא נגרמת על ידי סטרפטוקוקוס, המפריש רעלן שגורם לפריחה.

משטח גרון

כאשר האבחנה הקלינית מתאימה לזיהום סטרפטוקוקלי יש ליטול משטח גרון. בבדיקה נלקחת תרבית מהלוע המודלק ובה מנסים לגדל את חיידק הסטרפטוקוקוס. קיימת אפשרות לבצע בדיקה מהירה ובה נבדק אנטיגן (חלבון) של הסטרפטוקוקוס. התשובה מתקבלת במקום, כעבור מספר דקות. כאשר הבדיקה חיובית היא אכן מעידה על זיהום בטרפטוקוקוס. בקרב ילדים, אם התשובה שלילית וקיים חשד קליני, יש בכל זאת לאמת את התוצאה על ידי תרבית ממשטח גרון.

טיפול אנטיביוטי

הטיפול במחלה הוא אנטיביוטי. טיפול הבחירה הוא פניצילין למשך עשרה ימים. ניתן לקבל את הטיפול בפניצילין בזריקה חד פעמית. ואולם, כאשר הטיפול הוא דרך הפה יש להקפיד על השלמת עשרה ימי טיפול, על מנת למנוע חזרות או סיבוכים. אנשים אלרגים לפניצילין יטופלו על ידי תרופה מקבוצת המקרולידים (אריתרומיצין, אזיתרומיצין).

יש להדגיש שהטיפול האנטיביוטי עשוי לקצר את משך המחלה וחשוב במניעת סיבוכים. עם זאת, כאשר יש ספק לגבי האבחון, ניתן תמיד להמתין לתשובת תרבית הגרון (אפילו עד 8 ימים מתחילת המחלה).

סיבוכים אפשריים

קיימים סיבוכים זיהומיים וסיבוכים אימוניים (הקשורים להפעלת מערכת החיסון ולא להתפשטות החיידק). הסיבוכים הזיהומיים העיקריים הם דלקת בבלוטות הלימפה הסמוכות, דלקת של הרקמות הרכות באזור הצוואר ואבצסים עמוקים בצוואר.

הסיבוכים האימוניים העיקרים הם: קדחת שגרונית שעלולה להתאפיין בחום, דלקת מפרקים נודדת, הפרעות בתנועה דמויות ריקוד, ואף פגיעה לבבית העלולה - בחלק מהמקרים - לגרום לנזק קבוע למסתמי הלב. סיבוך זה ניתן למניעה על ידי טיפול אנטיביוטי לדלקת הלוע.

סיבוך אימוני נוסף הוא דלקת כליות, המתבטאת לעתים בשתן כהה (בצבע קולה), עלייה בלחץ דם ובצקות. סיבוך זה בדרך כלל חולף, והוא לא תמיד ניתן למניעה על ידי טיפול אנטיביוטי לדלקת הגרון.

ד"ר גליה ברקאי היא מומחית למחלות זיהומיות בילדים, היחידה למחלות זיהומיות בילדים, ביה"ח לילדים ע"ש אדמונד ולילי ספרא, בתל השומר.

בואו לדבר על זה בפורומים הבאים:

פורום אף אוזן גרון
ובפורום אף אוזן גרון ילדים

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום