תסמינים כפולים בהריון

(0)
לדרג

נשים בהריון עלולות לשייך בטעות תסמינים של בעיות בריאותיות להריונן. פרופ' אייל שיינר עורך אבחנה בין תופעה מסוכנת בהריון, זו המצריכה טיפול מיידי, לבין תופעה חולפת

מאת: פרופ' אייל שיינר

נשים רואות בהריון ראשון את אחד האירועים החשובים ביותר בחייהן. הן מקדישות זמן רב למחקר לפני ההריון ובמהלכו כדי למצוא דרכים לאמץ לעצמן אורח חיים בריא יותר. לנשים שזהו להן ההריון הראשון יש חששות רבים. ולעתים, בשל חוסר ידע או עומס מידע, הן עלולות לתפוס בעיות בריאותיות שאינן קשורות להריון, כגון בעיות במעיים או דליפת שתן, כתופעות המסכנות את תינוקן. בכל מקרה שבו יש ספק, אנו ממליצים לאישה שחוששת להגיע לרופא, להביע את חששותיה ולהיבדק כדי להמשיך את ההריון בצורה רגועה וללא דאגות. יחד עם זאת, יש מספר תופעות שעלולות להטעות נשים בהריון. על כן יש להבדיל בין בעיות בריאותיות, שאינן בהכרח מסוכנות לבין תופעות שיש לשים לב אליהן ולהגיע מיידית לרופא.

תסמינים בריאותיים בהריון
תסמינים בריאותיים בהריון

ירידת מים או דליפת שתן?

נשים רבות במחצית השנייה של הריונן חשות רטיבות יתר בתחתונים, המפורשות על ידן כדליפת מי שפיר שמסוכנת לאם ולעובר. אך רטיבות יתר בתחתונים יכולה לנבוע גם מדליפת שתן, שנפוצה בהריון. חשוב לבדוק מה הצבע של הנוזל המופרש ומה ריחו כדי לקבוע האם מדובר בדליפת מי שפיר או בדליפת שתן, שאינה מסוכנת. אם הנוזל הוא צהבהב ובעל ריח של שתן, והאישה חשה שהיא חייבת ללכת לשירותים פעמים רבות במהלך היום, ככל הנראה מדובר בדליפת שתן. אם הנוזל המופרש הוא שקוף עד צהבהב ובעל ריח של זרע או חרובים, ייתכן שמדובר בדליפת מי שפיר.

ישנן ערכות לבדיקה ביתית של דליפת מי שפיר כגון 'מיטסט', המאפשרות לבדוק האם מדובר בדליפת מי שפיר. במידה ובדיקות אלה מגלות כי זו אכן דליפת מי שפיר, יש להגיע מיד לרופא כדי לא להסתכן בזיהומים לאם ולעובר.

צירים או כאבי אגן?

תחושת כאבים באזור האגן, במיוחד בשבועות האחרונים של ההריון, עלולה להטעות את האשה ולהתפרש כצירים, כאשר בעצם מדובר בתופעה בשם סימפיזיוליזיס. מדובר בכאב ממקור גרמי (בעצמות) הנגרם על ידי שחרור הורמון הרלאקסין, שמכין את תעלת הלידה לתהליך הלידה. בתהליך שחרור ההורמון מתרחשת הרפיית המפרקים באזור זה ולכן ייתכן כאב באזור האגן. ניתן לזהות סימפיזיוליזיס על ידי לחיצה על עצם האגן. כאשר מדובר בתופעה זו, עצם האגן כואבת מאוד בלחיצה עליה. כמו כן, אם מדובר בכאב באגן בעת מאמץ או הליכה, ככל הנראה מדובר בסימפיזיוליזיס, ולא בצירים. בעוד במהלך צירים ישנה התקשות של הרחם (ניתן לשים את היד על הבטן ולחוש זאת), בעת סימפיזיוליזיס אין התקשות כזו, אלא רק כאבי אגן.

צירים או כאבי בטן?

לחצים וכאבי בטן בהריון הינם בין התלונות השכיחות ביותר המחייבים את הרופא המטפל שלילת צירים מוקדמים. הכאב שמאפיין צירים מוקדמים הוא כאב שמתחיל מהגב ויורד אל הבטן, מלווה בהתקשות של הבטן ובחוסר נוחות.

כשהתדירות מצטמצמת והעוצמה מתגברת, כנראה שמדובר בצירים, ומומלץ להגיע לבדיקה אצל רופא נשים. לעומת זאת, ישנם כאבי בטן הנובעים מבעיות עיכול או מקלקול קיבה, ואינן קשורות להריון עצמו. כדי להבחין בין השניים האישה צריכה לבדוק מה היה המאכל האחרון שהיא אכלה, והאם אנשים נוספים שאכלו את אותו המאכל מרגישים גם הם ברע. כמו כן, אם הכאבים מלווים בהקאות ושלשלולים, ככל הנראה מדובר בקלקול קיבה (אם כי לא ניתן לסמוך על כך ולשלול צירים). גם במקרה הזה הנשים לא ירגישו התקשות של הרחם, שאופיינית לצירים. ולא את אותו כאב אופייני שמתחיל מהגב ומתקדם אל הבטן.

דלקת בדרכי השתן או צירים?

תופעה נוספת השכיחה בהריון, אך בטעות נתפסת כצירים בשל כאבים באזור האגן, היא דלקת בדרכי השתן. אכן דלקת בדרכי השתן יכולה לגרום לכאבי בטן (ואם לא תטופל תוכל להוביל לצירים), המלווים בדחיפות ובתכיפות במתן שתן.

דלקות בדרכי השתן נפוצות בהריון בגלל הורמוני ההריון (הפרוגסטרון), שגורמים לעימדון (סטזיס) של שתן, המוביל לנטייה גדולה יותר לזיהומים בדרכי השתן. דלקות בדרכי השתן הן בעיה שחשוב לאבחן ולטפל בה משום שהשלכותיה יכולות להגיע לצירים מוקדמים, לידה מוקדמת ונזק לאם ולעובר. ניתן להבחין בין דלקת בדרכי השתן לבין צירים בשל תחושת הצריבה במתן שתן, שאופיינית רק לדלקת, כמו גם התכיפות והדחיפות במתן שתן.

ירידה בתנועות העובר - מצב מסוכן או שינה?

נשים רבות מגיעות לרופא בשל ירידה בתנועות העובר, כאשר אינן מרגישות אותו בועט, מחשש של סכנה לחייו. עם זאת, עובר שאינו בועט ייתכן וישן, ולכן אין צורך להיכנס לפאניקה. אנו ממליצים לכל אשה לקיים מעקב תנועות עובר פעמיים ביום החל מהשבוע ה-30 להריון, כלומר לספור תנועות עובר במשך חצי שעה, כאשר 4-5 תנועות הוא מספר תקין. חשוב לציין שתנועה איננה בהכרח בעיטה עזה. אם לא חשים בתנועות ניתן לשכב על הצד או לאכול כדי לעורר את העובר. אם כי מחקרית לא הוכח כלל שאכילת שוקולד בהכרח גוררת עליית תנועות.

דימום בהריון

חשוב לציין כי קיימת תופעה אחת מסוכנת, שאינה דו משמעית ולכן אין להקל בה ראש - דימום בזמן ההריון. במחצית הראשונה של ההריון כל דימום מהווה סכנה להפלה. כאשר ישנו דימום במחצית השניה של ההריון, הוא אמנם יכול להיות סימן מקדים ללידה. אולם, הוא גם עלול להצביע על לידה מוקדמת או על תופעות כמו שליית פתח או הפרדות שליה, המסוכנות לעובר, כיוון שהוא ניזון מהשליה ומקבל ממנה הן אספקת חמצן והן מזון. יש להגיע לרופא מיידית עם זיהוי של דימום כדי לאבחן ולטפל בהקדם האפשרי בבעיה המתפתחת.

פרופ' אייל שיינר הוא רופא בכיר מחלקת מיילדות וגינקולוגיה בבית חולים סורוקה.

בואו לדבר על זה בפורום הריון ולידה - הלל יפה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום