האם נוגדי קרישה יעילים נגד סרטן?

(0)
לדרג

מחקר שהקיף 5,000 גברים עם סרטן ערמונית מצא כי חלה ירידה של 47% בסיכון לתמותה מן המחלה, בקרב חולים שנטלו טיפול בנוגדי קרישה

מאת: ד"ר עמית עקירוב

בעידן הנוכחי, חולים רבים נוטלים באופן קבוע טיפול תרופתי בנוגדי קרישה (דוגמת קומדין) מסיבות שונות. מחקר חדש שהוצג בכנס השנתי של American Society for Radiation Oncology הדגים ירידה בסיכון לתמותה בשל סרטן ערמונית, בקרב חולי סרטן ערמונית. כמו כן, החוקרים מציינים כי הירידה בתמותה הייתה בולטת יותר בקרב חולים, שנטלו טיפול תרופתי משולב באספירין ונוגדי קרישה.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי מחלות ממאירות מלוות בסיכון מוגבר להתפתחות קרישי דם ותסחיפים. כמו כן, היסטוריה של הפרעות קרישה מלווה בסיכון מוגבר למחלות ממאירות.

מדגם המחקר כלל למעלה מ-5,000 גברים עם ממאירות ממוקמת של בלוטת הערמונית. חלק מהגברים עברו ניתוח לכריתת הערמונית ואחרים טופלו בהקרנות. קרוב ל-40% מהחולים קיבלו טיפול בנוגדי קרישה במהלך תקופת המחקר (כולל קומדין, קלקסן, קלופידוגרל ו/או אספירין).

יתרון הישרדותי

לאחר תקופת מעקב של קרוב לחמש שנים, שיעורי התמותה עקב סרטן ערמונית לאחר שבע שנים עמדו על 1% בקרב מטופלים בנוגדי קרישה, לעומת 4% בקרב חולים שלא קיבלו טיפול דומה. לאחר עשר שנים, שיעורי התמותה בקרב מטופלים בנוגדי קרישה עמדו על 4%, זאת לעומת 10% מהחולים שלא קיבלו טיפול בנוגדי קרישה.

החוקרים מציינים כי הירידה הגדולה ביותר בסיכון לתמותה תועדה בקרב חולים בעלי סרטן הערמונית בדרגת הסיכון הגבוהה ביותר. הם מוסיפים כי להערכתם, היתרון ההישרדותי נבע בעיקר מהטיפול באספירין.

מתוצאות המחקר עולה ירידה של 47% בסיכון לתמותה עקב סרטן ערמונית בקרב חולים שנטלו טיפול בנוגדי קרישה. גורמים נוספים שלוו בהפחתת הסיכון לתמותה כללו את ניקוד גליסון (מדד המשמש להערכת שלב המחלה), טיפול משולב בהקרנות ובהורמונים ונטילת טיפול בסטטינים.

הידיעה בשיתוף doctors ו-e-Med.

בואו לדבר על זה בפורום סרטן הערמונית.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום