המילון השלם לבלוטת הערמונית

(0)
לדרג

הגדלה שפירה של הערמונית היא אחת המחלות השכיחות בקרב גברים. לראשונה מתפרסם לקסיקון מלא על המחלה ועל האבחון שלה

מאת: מערכת zap doctors

בארה"ב לבדה יגיע מספר הגברים הסובלים מהגדלה שפירה של הערמונית בשנת 2020 ל-55 מיליון. בבריטניה ניתוחי בלוטת הערמונית נמצאים כבר במקום העשירי מבין הניתוחים השכיחים ביותר. ובישראל רוב הגברים אינם מודעים לאחת המחלות הגבריות הנפוצות בעולם, ומשום כך לא פונים לקבלת טיפול מתאים.

לאלו ביניכם אשר רוצים לדעת קצת יותר על הבלוטה, הערמונית, על המחלה, השלכותיה והדרכים להתמודדות מוגש הלקסיקון המלא לבלוטת הערמונית:

א - אצירת שתן

הגדלה שפירה של הערמונית היא מחלה מתקדמת. כלומר, ללא טיפול הערמונית ממשיכה לגדול והסימפטומים עלולים להחמיר עד לכדי גרימת סיבוכים. במקרים קשים, הבלוטה יכולה לגדול לממדים בהם הלחץ על השופכה יביא לחסימה מוחלטת של מעבר שתן בשופכה, מצב המכונה אצירת שתן. מצב זה מצריך החדרת צנתר (קטטר) לצורך שחרור החסימה ובעקבותיה לרוב יהיה צורך בניתוח.

ב - בלוטת הערמונית

בלוטת הערמונית (פרוסטטה) היא בלוטת מין משנית אצל הגבר. היא ממוקמת מתחת לשלפוחית השתן ומקיפה את הצינור המוביל את השתן מהשלפוחית החוצה דרך הפין (צינור השופכה). תפקידה העיקרי הוא הפקת נוזל ערמונית, שהוא אחד מהרכיבים הראשיים של נוזל הזרע הנפלט. אצל גבר בריא גודל הערמונית כגודל אגוז מלך.

ג - גיל

שכיחות התופעה של הגדלה שפירה של הערמונית עולה עם הגיל: 14% מהגברים בגילאי 40-49 סובלים מהבעיה, ועד גיל 69 יסבלו ממנה 43% מהגברים.

ד- דחיפות עד כדי חוסר יכולת להתאפק

זהו תסמין נפוץ הפוגע ברמת החיים של החולה הלוקה בבלוטת ערמונית מוגדלת, אולם גברים רבים חוששים ולא מדווחים לרופא עליה. 48.4% מהגברים מדווחים על תחושת דחיפות במתן שתן, 28.3% מוטרדים מהדחיפות ו-4.5% בלבד התייעצו עם רופא בנושא.

ה - היסטוריה משפחתית

רקע משפחתי ידוע כגורם המעלה את הסיכון לחלות בסרטן הערמונית. אם כי טרם בודד הגן האחראי למחלה, ידוע כי נוכחות קרוב משפחה מדרגה ראשונה (אב, אח) מעלים את הסיכון לחלות במחלה פי שניים-שלושה.

ו - ומה יהיה אם אני מרגיש שזה קורה לי....

הגדלה שפירה של הערמונית גורמת לסימפטומים נפוצים בדרכי השתן, המפריעים בפעילות היומיומית, לדוגמה: זרם חלש, התרוקנות לא מלאה, זרם מקוטע, היסוס במתן שתן, צורך להתאמץ במתן שתן, תכיפות, דחיפות וקושי להתאפק, השתנה לילית. במקרים אלו מומלץ לפנות לרופא המטפל.

ז - זיהום בדרכי השתן

צריבה, תכיפות ודחיפות במתן השתן הם תוצרים נפוצים של זיהומים ודלקות בדרכי השתן. זיהומים חוזרים בדרכי השתן יכולים להיגרם בין היתר גם כתוצאה מהחמרה שחלה בהגדלה שפירה של בלוטת הערמונית.

ח - חוסמי קולטני אלפא

תרופות ממשפחת חוסמי קולטני אלפא (alpha blockers) הן תרופות אשר מספקות הקלה בתסמינים של הגדלה שפירה של הערמונית. מנגנון הפעולה של תרופות אלה מבוסס על הרפיית השרירים הנמצאים בערמונית ובצוואר שלפוחית השתן. בעזרת הרפיית שרירים אלה, מתאפשרת זרימה רציפה של שתן. חסרונן של תרופות ממשפחה זו הוא בכך שהן מטפלות בתסמינים בלבד ולא בערמונית המוגדלת. לאורך זמן הערמונית ממשיכה לגדול, ולכן השפעת התרופה על התסמינים פוחתת. תופעות לוואי שכיחות כוללות כאבי ראש, סחרחורות וירידה בלחץ דם.

ט - טיפול תרופתי משולב

טיפול המשלב תרופות ממשפחת חוסמי קולטני אלפא, המטפלות בסימפטומים, עם תרופות ממשפחת מעכבי 5 אלפא רדוקטאז, המטפלות במקור המחלה, הוכח כיעיל יותר מכל אחת מהתרופות בנפרד. השילוב מאפשר לחולה ליהנות מהיתרונות של שתי משפחות התרופות: הקלה מהירה, משמעותית ומתמשכת בסימפטומים והקטנת הסיכון להתקדמות של המחלה, אצירת שתן והצורך בניתוח בעתיד.

הטיפול המשולב של חוסם אלפא (לדוגמה: אומניק, קסטרל, קדקס) ומעכב 5 אלפא רדוקטאז (לדוגמה: אבודרט, פרוקיור) ניתן עם מרשם רופא לגברים העונים על הקריטריונים הבאים: ערמונית מעל 30 גרם, ערך 1.5ng/ml, וחומרת תסמינים בינונית עד קשה.

י - ייעוץ אורולוגי

מטרת הייעוץ האורולוגי הוא לוודא את האבחנה של הגדלת הערמונית, לשלול אבחנות אחרות, שעשויות לגרום להפרעות דומות, ולהתאים את הטיפול המתאים לך באופן אישי.

כ - כריתה

במקרים חמורים של הגדלה שפירה של בלוטת הערמונית, למשל כאשר מגיעים למצב של אצירת שתן, יש צורך בביצוע כריתה ניתוחית של הערמונית. הניתוח הנפוץ ביותר הוא ניתוח כריתה חשמלית דרך השופכה (TURP).

ל - למה דווקא אני?

שכיחות ההגדלה השפירה בבלוטת הערמונית בקרב גברים מעל גיל 50 היא גבוהה למדי. 25% מהגברים יחלו במחלה במהלך ימי חייהם. גיל מבוגר ומוצא אתני מעלים את שכיחות המחלה. למשל, בקרב גברים ממוצא אפריקאי השכיחות גבוהה פי שניים בהשוואה לגברים ממוצא אירופאי.

מ - מניעה תרופתית-כימית של סרטן הערמונית

מניעה תרופתית-כימית מוגדרת כשימוש בחומר טבעי או מלאכותי-מסונתז במעבדה שביכולתו לעכב, או למנוע התפתחותו של סרטן. המטרה במניעה ראשונית של סרטן היא להקטין את שכיחות המחלה, וכך להפחית באופן סימולטני גם את תופעות הלוואי הקשורות לטיפול במחלה וגם בתמותה ממנה. מניעה כימית אפקטיבית מצריכה שימוש בחומרים שאינם רעילים ואשר מעכבים שלבים מולקולריים מסוימים במעבר ההתפתחותי לסרטן.

סרטן הערמונית היא מחלה קלאסית ומטרה מצויינת למניעה ראשונית, זאת בגלל השכיחות העצומה, ההיארעות הגבוהה באוכלוסייה והתחלואה הנלווית למחלה והתמותה ממנה. הסיכוי לחלות במחלה מוערך בעולם המערבי בכ-16%, דהיינו: כל גבר שישי יפגע מהמחלה. הסיכוי למות מהמחלה הוא כ-3%. גם התחלואה הנלווית לטיפולים האמורים לרפא את הגבר מהמחלה, היא משמעותית.

נ - נפח בלוטת הערמונית

כתוצאה משינויים הורמונליים בבלוטה, מספר תאי הערמונית עלול לגדול, ונפחה יעלה. תופעה זו מכונה הגדלה שפירה של הערמונית, והיא מחלה שכיחה בגברים מבוגרים. ככל שהערמונית גדלה, היא מפעילה לחץ על החלק של השופכה אותה היא מקיפה. הלחץ גורם להיצרות צינור השתן וכתוצאה מכך נוצרת הפרעה במתן שתן, וכן סיבוכים נוספים.

ס - סרטן הערמונית

הסיבה השנייה בשכיחותה למוות מסרטן בגברים מבוגרים היא סרטן הערמונית, המחלה הממארת השכיחה ביותר בקרבם. על פי נתוני האגודה למלחמה בסרטן, מדי שנה מתגלים בישראל כ-2,500 גברים החולים בסרטן הערמונית וכ-380 נפטרים מהמחלה. ברחבי העולם גורם סרטן הערמונית לכ-200 אלף מקרי מוות, המוערכים כמקרה מוות אחד בכל שתי דקות. הסיכוי לחלות בסרטן הערמונית בעולם המערבי מוערך בכ-15%. בתרגום מעשי מדובר בכל גבר שישי-שביעי שיחלה במחלה. חשוב לדעת כי להגדלה שפירה של הערמונית אין קשר לסרטן הערמונית, והיא אינה מגדילה את הסיכון לחלות בסרטן זה.

ע - ערכי PSA

PSA - Prostate Specific Antigen הינו סמן של בלוטת הערמונית אותו ניתן לבדוק בבדיקת דם פשוטה. מבין הגורמים העיקריים לרמת PSA גבוהה אצל חולה ניתן למנות: הגדלה שפירה של הערמונית, סרטן הערמונית ודלקת הערמונית.

פ - פעילות מינית

חומרת תסמיני המחלה קשורה לירידה בפעילות המינית, כאשר תדירות קיום יחסי המין יורדת ככל שהתסמינים מחמירים. 50% מהגברים בגילאים 50-59 עם תסמינים בדרגה בינונית כתוצאה מהגדלה שפירה של הערמונית סובלים מבעיות בתפקוד המיני. תדירות הפעילות המינית בקרב גברים אלו הסובלים באופן חמור עומדת על 5 פעמים בחודש בלבד. היבט זה של המחלה משפיע גם על בת הזוג, הסובלת מחיי מין בלתי מספקים.

צ - צינור השופכה

הצינור המחבר בין שלפוחית השתן והחלק החיצוני של הגוף. בגברים, צינור השופכה עובר דרך הערמונית ואיבר המין, ובנוסף לשתן מעביר גם זרע.

ק - קטטר (צנתר)

צינור חלול ודק, המוחדר דרך צינור השופכה עד לשלפוחית השתן, ומאפשר את ניקוז השתן כאשר יש חסימה. יש צורך בשימוש בקטטר במקרים של עצירה מלאה של השתן, היכולה להיגרם עקב גידול מוגבר של בלוטת הערמונית. אלו הם מקרים חמורים של מחלת ה-BPH הדורשים לרוב טיפול ניתוחי.

ר - רפואה אלטרנטיבית

קיימים גם טיפולים באמצעות תרופות/תכשירים טבעיים המכילים מיצויים מהצומח, אשר מנגנון הפעולה שלהם אינו ברור. משפחת תרופות זו אינה מומלצת כטיפול סטנדרטי להגדלה שפירה של הערמונית על פי כלל ההנחיות לטיפול בעולם ואף אינו מומלץ על ידי האיגוד האורולוגי הישראלי.

ש - שאלון

כלי חשוב המאפשר להעריך את חומרת התסמינים של מחלת ה-BPH הוא שאלון IPSS. זהו שאלון בן 8 שאלות, המאפשר להעריך את חומרת התסמינים. לאחר מילוי השאלון, מומלץ לפנות עימו לרופא המטפל/אורולוג. מומלץ לחזור על מילוי השאלון על מנת לאתר את התקדמות המחלה וההחמרה בתסמינים.

ת - תרופות ממשפחת מעכבי 5 אלפא רדוקטאז

תרופות אלה מבוססות על הורדת רמת ההורמון האחראי על גדילת הערמונית. שימוש בתרופות אלו מקטין את נפח הערמונית בכ-30%; הלחץ על בסיס שלפוחית השתן והשופכה קטן, וכתוצאה מכך משתחררת החסימה ומתאפשרת זרימה רציפה של שתן. תרופות ממשפחה זו משפרות סימפטומים לטווח ארוך ומפחיתות את הסיכון לסיבוכים של המחלה.

בואו לדבר על זה בפורומים הבאים:

פורום ערמונית (פרוסטטה) מוגדלת
פורום מחלות הערמונית
פורום סרטן הערמונית

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום