גובשו ההמלצות להסדרת הקנאביס

(0)
לדרג

הוועדה לשימוש בגראס רפואי מפרסמת המלצותיה: להכליל את הקאנביס בעתיד בסל הבריאות; ליצור הפרדה בין המגדלים המעבדים והמטופלים

מאת: מערכת zap doctors

הוועדה הבין משרדית לבחינת נושא השימוש בקאנביס רפואי בישראל מפרסמת היום (ד') את המלצותיה, אשר אומצו על ידי מנכ"ל משרד הבריאות.

תחילה הומלץ כי תוקם ועדת היגוי עליונה, משותפת למשרדי הממשלה הנוגעים בדבר ולרשות למלחמה בסמים, בראשות "המנהל" לפי פקודת הסמים המסוכנים. הוועדה תעסוק בניהול, בקרה ופיקוח, ותורכב מנציגי משרד הבריאות, הרשות למלחמה בסמים, משרד החקלאות ומשטרת ישראל. נציגי חולים ונציגי הציבור יוכלו להשתתף כמשקיפים בוועדה זו.

הכללת הקנאביס בסל

הוועדה ממליצה להכליל את הקנאביס בסל הבריאות. ואולם, לא ניתן להבטיח כי הקנאביס יאושר על ידי ועדת הסל מאחר שמדובר בסם שאינו רשום כתרופה או תכשיר. על פי הערכות הוועדה, עלות הקנאביס הרפואי עבור החולים לא אמורה לעלות על כ-400 ש"ח לחודש.

האחריות על גידול הקנאביס עד הגעתו ללקוח (או למחסן תרופות או לבית מרקחת) תהיה בידי הרשות למלחמה בסמים. מרכיבי הטיפול הקליני כגון מינונים, זנים, דרכי לקיחה, התוויות רפואיות ורישיונות שימוש לחולים יהיו באחריות משרד הבריאות, לרבות האחריות לנגישות הטיפול לחולים במערכת הבריאות. אחריות משרד החקלאות תתמקד במתן הנחיות לתנאי גידול, כולל סטנדרטים חקלאיים. משטרת ישראל תמשיך להיות הגורם המקצועי הממליץ בכל הנוגע לסטנדרטים לאבטחה וכל פעילות נדרשת למניעת עבירות.

הליך הרישוי למטופלים

הליך הרישוי הנוכחי ימשיך לפעול כפי שהוא פועל כיום, על פי נוהל הבא:

1. הרופא המומחה בתחום רלוונטי יפנה בבקשה בכתב לרופא מוסמך למתן רישיונות - "מנהל" על פי פקודת הסמים המסוכנים. בקשה תכלול אבחנה, נימוקים לבקשת הטיפול בקנאביס, קריטריונים להערכת השפעת הטיפול והתחייבות למעקב רפואי אחר מצב החולה.

2. במקרה בו השתכנע שהבקשה ראויה, הרופא המוסמך יוציא למטופל את רישיון השימוש ויקבע בו את דרך ההספקה.

3. מומלץ להרחיב את מספר הרופאים שיהיו מוסמכים להפעיל את סמכויות "המנהל".

4. באחרונה הואצלו סמכויות לרופאים נוספים, בשלב זה רק לחולים אונקולוגיים, תוך הקפדה על מנגנוני בקרה ודווח.

תהליכי גידול, הספקה, בקרת איכות ופיקוח

מרבית חברי הוועדה סבורים כי היבוא היא הדרך המועדפת והראויה לאספקת קנאביס. עם זאת, ממליצה הוועדה להמשיך במצב הקיים לפיו ניתנים אישורים לגידול מקומי עד להסדרת הנושא במכרז מסודר. התחום מצוי באחריות הרשות למלחמה בסמים, והיא תבחר באמצעות מכרז את ספקי הקנאביס.

הוועדה ממליצה פה אחד ליצור הפרדה בין מגדל לבין המעבד לבין מטופל. הפרדה זו נדרשת, למעשה, גם לאור הוראות האמנה המחייבות תפיסת הקנאביס מהמגדל על ידי המדינה וההפרדה תואמת את המודל הקיים בתחום התרופות בו אין אספקה ישירה של תרופות מיצרנים למטופלים.

על פי עמדת משטרת ישראל, המדינה צריכה לקחת על עצמה בפועל את הליך הגידול בשל חשש כבד מזליגת החומר מהמגדלים.

הדרכה למטפלים ולמטופלים

לאור הייחודיות של הנושא סבורה הוועדה שיש לבנות מערך הדרכה אשר יפעל בשני מישורים. הדרכת מטופלים אשר תתמקד בדרכי לקיחה, תופעות לוואי, טיפול בתופעות לוואי קלות ושכיחות וכיו"ב; והדרכת מטפלים שתעסוק במינונים מומלצים, התאמת הזנים למחלות ספציפיות, תהליך התחלת הטיפול, הכרת תופעות הלוואי והטיפול בהם, הכרת התוויות במדינת ישראל, הליכי מתן רישיונות והכשרת הצוותים להדרכה פרטנית.

הדרכת הרופאים תתבצע בשיתוף ובאחראיות הסתדרות הרופאים בישראל. נושא הדרכת צוותי סיעוד יבחן מול מנהל הסיעוד.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום