חודש הדיון ברפורמה בבריאות הנפש

(0)
לדרג

במהלך הדיון בכנסת הגן מנכ"ל משרד הבריאות על הצעת החוק להעביר את הטיפול בחולי הנפש לקופות החולים. יו"ר ההסתדרות הרפואית התנגד: "החוק הוא בלתי נסבל"

מאת: מערכת zap doctors

ועדת העבודה, הרווחה והבריאות של הכנסת בראשות ח"כ חיים כץ דנה מחדש ברפורמה המוצעת בשירותי בריאות הנפש. ח"כ כץ הצהיר כי בכוונת הוועדה לדון בכל סעיף וסעיף ברפורמה, לבחון את השלכותיו ואת התקציב הדרוש למימושו. "הנזקקים לסיוע יהיו הזוכים היחידים ברפורמה הזאת", אמר.

הצעה: להעביר את הטיפול לקופות החולים

מנכ"ל משרד הבריאות, ד"ר רוני גמזו, אמר בדיון: "יש מאה אלף חולי נפש קשים בישראל. 1 מכל 5 מאיתנו נזקק לטיפול נפשי כלשהו במהלך חייו. הצעת החוק השתנתה מאז דנו בה לאחרונה בשנת 2007. הנושא עומד בראש סדר העדיפויות של משרד הבריאות, ואנחנו עושים ימים כלילות כדי להניע את המהלך הזה. כיום, משרד הבריאות הוא גם נותן שירותים, גם משלם לעצמו וגם הרגולטור שמבקר את עצמו - וזה לא עובד. הדרך הנכונה היא להפריד בין נותן השירותים לבין הרגולטור, וזה אומר לתת לקופות החולים בארץ לטפל גם בנפגעי הנפש".

יו"ר הוועדה, ח"כ כץ, שאל את ד"ר גמזו מה היה משנה ברפורמה ומנכ"ל משרד הבריאות השיב: "הבטחה שזכויות המטופל הקיימות כיום לא יורעו, שהחוק יחייב את משרד הבריאות לבצע בקרת איכות ושהיציאה לדרך תעשה רק אחרי שארבע קופות החולים ירגישו בנוח עם התקציב שיתווסף להן".

במסגרת הדיון עלו התנגדויות חריפות להצעת החוק. יו"ר ההסתדרות הרפואית, ד"ר ליאוניד אידלמן, אמר: "החוק הוא בלתי נסבל. אין בו תקציב לשיקום בקהילה, חולים יפלו בין הכיסאות. מפנים אותם לרופא משפחה, שיש לו רק 7 דקות לכל מטופל ואין לו ידע בבריאות הנפש".

חברות הכנסת ד"ר רחל אדטו ואורלי לוי-אבקסיס התרעמו על כך שנפגעות תקיפה מינית וסובלות מהפרעות אכילה לא נכללות ברפורמה. עובדים סוציאליים שנכחו בדיון הוסיפו כי גם טיפול בהתמכרויות אינו כלול.

חנה יצחקי, עובדת סוציאלית באברבנל, אמרה: "הרפורמה תהיה בכייה לדורות. ריסוק של מערכת שהתמקצעה במשך עשרות שנים. תהיה הידרדרות וביזור ללא יד מכוונת".

בואו לדבר על זה בפורום פסיכיאטריה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום