הסרטן בראי הפסיכותרפיה הגופנית

(11)
לדרג

לפי הפסיכותרפיה הגופנית, מחלת הסרטן מתפתחת במקומות בהם קיים חוסר שיווי משקל בין גוף לנפש. הקשבה לתחושות הגוף דרך טכניקות מגע ייחודיות מחזירה את האיזון

מאת: סתוית פריימן

"לא הבנתי באמת, עד שחליתי בסרטן, כיצד אנו נלחמים מדי יום בממדים השליליים המכרסמים בעולם הזה, כיצד אנו נאבקים יום אחר יום בחלחול האיטי של הציניות. ייאוש ואכזבה, אלו הסכנות האמיתיות של החיים, לא מחלה פתאומית או יום דין אפוקליפטי נורא. ידעתי מדוע אנשים פוחדים מפני הסרטן, מכיון שהוא מסמל מוות איטי ובלתי נמנע, משום שהוא הגדרה מדויקת של ציניות וייאוש. לכן, האמנתי" (לאנס ארמסטרונג בספרו "בחזרה לחיים" ,2003).

פסיכותרפיה וסרטן
פסיכותרפיה וסרטן

שאיפה מתמדת לאיזון

כ-27 אלף בני אדם מאובחנים בכל שנה כחולים בסרטן בישראל. הם מצטרפים ל-200 אלף חולי הסרטן החיים בישראל.

מחלת הסרטן איננה מחלה אחת, אלא קבוצת מחלות המכילה מעל ל-200 סוגים שונים. מחלות הסרטן מאופיינות בהתרבות מהירה ולא מבוקרת של תאים בגוף. כאשר תהליך חלוקת התאים בגוף יוצא מסדרו הטבעי ממשיכים התאים להתחלק ללא צורך, וכתוצאה מכך נוצר גוש תאים הקרוי גידול. ההבדל בין סוגי מחלות הסרטן תלוי בסוג האיבר בו מתפתח הגידול, סוג התאים מהם מתפתח הגידול ותהליכים מיקרוביולוגים שונים.

הנחת היסוד עליה נשען טיפול גוף-נפש היא שגופנו הינו המכונה החכמה ביותר שקיימת עלי אדמות, והיא טומנת בחובה את כל הידע הנדרש לריפוי כל כאב וכל חולי. עוד משתמע ממנה כי המצב הטבעי והנורמטיבי של גוף האדם הוא מצב של בריאות והרמוניה.

גופנו ככלל וכל תא ותא בו כפרט נמצאים בשאיפה מתמדת להומיאוסטזיס. על פי עקרון ההומיאוסטזיס, כל התהליכים הביולוגיים (והתהליכים ההתנהגותיים בכלל זה) חותרים לקיום מצב גופני קבוע ומאוזן. כאשר מצב זה מופר לכיוון זה או אחר, יתעוררו לפעולה מנגנונים מווסתים אוטומטיים, בין אם אלה מנגנונים גופניים ובין אם אלה מנגנונים התנהגותיים.

מודל ביולוגי זה השפיע רבות על אבי הפסיכואנליזה זיגמונד פרויד וניכרת משמעותו הרבה במודל שיצר והגדיר את "עקרון העונג" על פיו האדם שואף להומיאוסטזיס על ידי השגת סיפוק ליצר. היצר, בתביעתו, מגביר באדם את המתח, שהינו חוויה לא נעימה. סיפוק היצר משחרר ממתח ומחזיר את האדם לשיווי משקל אופטימאלי, שהוא לדעת פרויד, המצב האידיאלי לאדם.

סרטן - משוואה לא מאוזנת

כפי שנוכחנו לדעת, על אף השאיפה המתמדת של גופנו ונפשנו לאיזון עדיין קיימים מקרים בהם המשוואה הזו אינה מאוזנת וגופנו לא מצליח לעמוד במתקפה מול התאים הסרטניים. מקרים אלה, בהם מתפתחת מחלה, מעידים על כך שמסיבה כלשהי הגוף לא מצליח להביא לידי ביטוי את חוכמתו ולהשתמש ביכולות הריפוי שלו כדי לחזור למצב בריא. מה ניתן להסיק מכך?

שהגוף איננו גורם בלתי תלוי. שהוא איננו יחידה עצמאית שפועלת לבדה על פי עקרון ההומיאוסטזיס, אלא הוא נמצא ביחסי גומלין עם מערכות נוספות בחיינו ואף משתתף פעיל בביטויים של דיסהרמוניות נוספות שקורות במקביל אליו, בין הגוף, הרגש, המחשבה והנפש.

זו בדיוק הנקודה בה טיפול גוף נפש עושה את ההתערבות - בגשרים, במקומות בהם המערכת הגופנית שלנו מבטאת משהו מעולמנו הרגשי. במקומות בהם הנפש קוראת לעשייה אחת, אבל ה"היגיון הבריא" מצביע על דרך אחרת. במקומות בהם חלק אחד שלנו אומר ימין וחלק אחר צועק שמאל. אלה הם המקומות בהם נולד חוסר שיווי משקל, ואלה המקומות בהם הגוף לוקח על עצמו, ברמה הפיסית, את המתח שנולד בנפשנו במצבים הללו.

לגעת בזיכרונות - פיתרון שורש הבעיה

הפסיכותרפיה בשיטת איזון גוף-נפש, בדומה לפסיכותרפיה הפרוידיאנית, מהווה אמצעי רב עוצמה, לחשוף, לשחרר, לאזן ולווסת את רמות התודעה השונות, אך בגישות טיפוליות ובקצב תוצאתי שונים. הפסיכותרפיה המסורתית "מתקשרת" עם התת מודע של המטופל דרך הרמה הקוגניטיבית (מודע), באמצעות שיחות וניתוחי מצבים במציאות חייו של המטופל. לעומתה, הרפואה הפסיכיאטרית פועלת להשתקת הסימפטום על ידי שימוש בכימיקלים שונים, בעוד ששיטת איזון גוף נפש פועלת, באופן ישיר ואופרטיבי דרך הזיכרונות הטבועים בגופנו ברמה התאית. הנחת יסוד נוספת של עבודת גוף נפש היא שכל חוויה שחווינו במהלך חיינו נשארת טבועה בגוף ברמת התאית. נגיעה בחוויות/זיכרונות הללו יוצרת את הקשר ברמת המימד הראשוני והמקורי לכל פעילות, התנהלות ותגובה נפשית-רגשית ופיסיולוגית.

בעזרת טכניקות טיפוליות שונות, ביניהן טכניקות מגע שמעוררות את הזיכרונות הטבועים בתאי הגוף וטכניקות התמקדות בתחושות הגוף בעת שיח על נושא כזה או אחר, טיפול גוף-נפש מאפשר לגעת בגשרים שבין החולי בגוף והנפש ולהתחיל תהליך של ריפוי.

"אפשר להגיע אל השורש של דפוס התנהגות, אל האירוע הספציפי בו הוא נוצר מלכתחילה. ברגע שהשורש נפתר, הנושא שעל פני השטח יכול להשתחרר. היה לי ברור שהגידול שלי עזב אותי גם מפני שהצלחתי להתחבר אל נשמתי, וגם כיוון שגיליתי את הנושא שאוכסן בתאי גופי ופתרתי אותו. הריפוי מתחולל כתוצאה משני הדברים גם יחד" (ברנדון בייס בספרה "המסע" המספר את תהליך החלמתה ממחלת הסרטן).

סתוית פריימן היא פסיכותרפיסטית גופנית מוסמכת ומורה במכללת רידמן לרפואה משלימה.

בואו לדבר בפורום פסיכותרפיה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום