הפרעות חרדה בזמן הריון

(0)
לדרג

3%-5% מהנשים סובלות מהפרעות חרדה במהלך ההריון. בכתבה שלפנינו נלמד להתגבר על אותן חרדות ולפתח יכולת חשיבה מציאותית וחיובית

מאת: אירנה נתנאל, ד"ר אלונה גוברמן, פרופ' לאון גרינהאוס

לפחות פעם אחת בחיים כל אחד מאיתנו חווה חרדה חזקה, ואפילו פאניקה. חרדה היא תחושה נורמלית, טבעית ומוכרת לכולנו. פחד הוא תגובה נורמלית לאיום אמיתי, מוחשי ומציאותי. הוא מסייע להגיב מהר לסכנה, מספק כוח לפעולה מהירה כדי להתמודד ביעילות עם מצבים מסוכנים. פחד ברמה מתונה עשוי להיות חיובי, לתרום לתפקוד ולסייע במידה מסוימת בהשגת תוצאות טובות. מי שפועל ללא חשש קל שבקלים, לא יכול להיות זהיר. עם זאת, חשש מוגזם עלול להפריע לחיים תקינים ולהגביל יכולת תפקודית.

חרדות בעת הריון
חרדות בעת הריון

תסמונת הפרעת חרדה בהריון

התפתחות של חיים חדשים בדרך כלל היא תקופה של ציפיות המלווה ברגשות חיוביים מצד האם ובני משפחתה. אך לעיתים קרובות תקופת הריון יכולה להיות מלווה בתחושה של חרדה ופחד. 3%-5% מהנשים ההרות סובלות מתסמונת הפרעת חרדה.

לדוגמה, יעל בת 39, נמצאת בחודש השביעי של ההריון. היא סובלת מכאבי גב, מתקשה למצוא תנוחה נוחה במהלך השינה ומתעייפת בקלות. זהו הריונה הראשון. לעיתים קרובות היא חושבת על הלידה הקרובה, חוששת מהלא נודע, מפחדת מסיבוכים אפשריים במהלך ההריון והלידה. עם זאת, יעל ממשיכה לעבוד ולתפקד כרגיל. החרדה של יעל מובנת משום שהיא קשורה לסיבות אובייקטיביות לדאגה. דאגות וחרדות במהלך ההריון יכולות להיחשב כנורמליות אם הן לא מפריעות להמשך התפקוד בשגרת החיים ולא משפיעות על מצב הרוח.

דוגמה נוספת, משקפת חרדה פתולוגית. שרית, בת 25 בחודש הרביעי של ההריון השני שלה. היא סובלת מהפרעות שינה, מקוצר נשימה ומדפיקות לב חזקות. רוב הזמן היא מבלה במחשבות על ההריון, ומתקשה להתרכז בעבודה ובטיפול בבן הבכור בן השנתיים.

הריון - מקדם התפתחות חרדה

במהלך ההריון חלים שינויים מהותיים בגוף וברמות החרדה של האישה. שינויים פיזיולוגיים במערכת העצבים המרכזית גורמת לעייפות ולתחושה של חולשה פיזית.

סיבה נוספת לחרדות היא הריון לא מתוכנן. לדוגמא, אישה שקיבלה תוצאה חיובית בבדיקת הריון ביתית בשל איחור בווסת, עלולה להתחיל להיזכר בקדחתנות האם היא שתתה משקאות אלכוהוליים, האם עישנה סיגריות רבות ואילו תרופות לקחה. אם התוצאות של החישובים מאכזבות, מתחילה פאניקה. במקרים בהם ההריון מתוכנן מראש, הסיבה לדאגה פחותה בהרבה.

פחד מלידה הוא גורם נוסף לחרדה. הציפייה לכאב בזמן הצירים, הלידה עצמה וכן החשש מחוסר שליטה על גוף מחזקים את תחושות החרדה. ניתן להתגבר על פחד זה באמצעות השתתפות בקורס הכנה ללידה.

אחד הפחדים הנפוצים ביותר הוא חשש לגבי בריאותו של העובר. ידע על הפיזיולוגיה של העובר יכול להקל על האם מפני הדאגות.

פחדים נוספים: חשש מסיבוכים אפשריים במהלך ההריון, אשר עלולים להשפיע על הבריאות של התינוק; פחד מפגם גנטי בלתי הפיך: לידת ילד נכה כתוצאה מסיבות גנטיות.

כיצד להתגבר על הפחד?

ניתן להתגבר על הפחד באמצעות בדיקות שמבצעים במהלך ההריון - בדיקות שיכולות לאתר קיומם של פגמים גנטיים.

פחדים נוספים שעלולים לצוץ הם פחד להיות אמא לא מספיק טובה, ספקות לגבי היכולת לטפל כראוי בילד, פחד מפני האחריות לגורלו של הילד, פחד מפני שינויים בחיים, פחד משינוי ביחס של האישה לבעל, חשש שהולדת הילד תפגע בקריירה של האם.

בשום מקרה, אין צורך להיכנס לפאניקה. אם יש חשש לבריאות האם ובריאות התינוק, כדאי להתייעץ עם הרופא המטפל. איש מקצוע יוכל להפיג את החששות ולחזק את תחושת הביטחון. במידת הצורך, הרופא יפנה לבדיקות הנדרשות או יעניק את הטיפול הרפואי הנדרש.

הבעיה האמיתית נוצרת כאשר יש תפיסה לקויה של המצב, תפיסה שמובילה לרגשות שליליים כגון חרדה, דאגת יתר, לחץ ופחד. שינויים במערכת העצבים המרכזית ולחץ מתמשך עלולים להוביל לסיבוכים לא רצויים של ההריון.

שינוי בצורת חשיבה

השיטה היעילה ביותר להתגבר על החרדה היא באמצעות טיפול התנהגותי קוגניטיבי (CBT). שיטה זו מבוססת על העובדה שהחשיבה והדרך בה אנו תופשים את המצב משפיעה על הרגשתנו וקובעת את התנהגותנו. שינוי זווית הראייה וצורת החשיבה יכול לשנות רגשות שליליים ולגרום לנו להרגיש יותר טוב. באמצעות גישה זו ניתן לפתח את היכולת לחשוב בצורה יותר מציאותית ובונה.

במהלך טיפול לומדים להכיר תסמינים של חרדה, תסמינים שלרוב אינם מסוכנים, ולהבין שהפחד הוא רק תגובה טבעית מוגזמת ללחץ. תגובה זו יכולה להיות מאוד לא נעימה, אבל היא בטוחה לחלוטין. אין להימנע ממצבים, לא להזניח שום פעילות, לא להגביל את עצמך, בגלל פחדים לא רציונאליים. יש להמתין עד שגל הפחד יעבור.

בטיפול לומדים לזהות כיצד מחשבות קטסטרופליות עלולות להחמיר את המצב ומאמצים דרכים להפסיק את מקורות התדלוק המחשבתיים. ללא מחשבות אלו הפחד יפוג מעצמו. חשוב ללמוד להפיק לקחים מן ההתקפות של החרדה. כל התקף יכול להוות הזדמנות טובה למטופלת להתאמן על מיומנויות השליטה, ובדרך זו להתגבר על הפחד.

והחשוב מכל: הריון ולידה היא תקופה לא קלה, אבל גוף האישה בנוי במיוחד למטרה זו. הטבע כבר נתן לאישה את כל מה שצריך בשביל אמהות מוצלחת. במצב הנוכחי ההריונית יכולה לעשות את המיטב על מנת לחוות את הרגשות החיוביים ביותר.

אירנה נתנאל היא פסיכותרפיסטית מוסמכת בתחום CBT; ד"ר אלונה גוברמן היא פסיכיאטרית מומחית במרכז הירושלמי לבריאות הנפש "איתנים- כפר שאול"; פרופ' לאון גרינהאוס הוא מנהל המרכז הירושלמי לבריאות הנפש.

בואו לדבר על זה בפורומים הבאים:

פורום חרדות ופוביות
פורום חרדות מהריון ולידה תמיכה

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום