דימום מוחי: טיפול חדש

(0)
לדרג

שיטת טיפול חדשה בשיבא להמסת קרישי הדם מצמצמת משמעותית את שיעורי התמותה כתוצאה מדימום מוחי. צרכנות רפואית

מאת: מערכת zap doctors

שיטת טיפול חדשנית להמסת קרישי דם מוחיים, שפותחה בתחילת השנה במסגרת מחקר שנערך בשיבא, אושרה באחרונה כטיפול ניסויי מוכר, וקרוב לודאי תיכנס לתוקף כפרוצדורה רפואית בכל בתי החולים בארץ.

בעבר, שיעורי התמותה מדימום בחדרי המוח עמדו על כ-60% מהחולים. לעתים קרובות הפתרון היחיד למצבם היה באמצעות ניתוח, אך באזורים מסוימים של המוח אין אפשרות לנתח, ובמקרים אחרים הסיכון בחדירה כירורגית אל תוך רקמת המוח הוא גבוה מאוד.

תרופה להמסת הקריש

בשיטה החדשה, שפותחה על ידי צוות חוקרים בין לאומי ובהשתתפות ד"ר שגיא הר-נוף, רופא בכיר במחלקה הנוירוכירורגית בשיבא, מוזרקת לחולים תרופה מסוג TPA, המשמשת בדרך כלל להמסת קרישי דם החוסמים את אחד העורקים. התרופה מצמצמת את גודל קריש הדם ומורידה את שיעורי התמותה והתחלואה עד לשיעור של כ-30%. מלבד צמצום שיעורי התמותה, הטיפול משפר את איכות חיי המטופלים, ומצמצם את הסיכויים לנכות.

הטיפול החדש ניתן בעבר רק במסגרת טיפולים חריגים מצילי חיים באישור מיוחד של ועדות אתיקה. כיום נכנס הטיפול לשלב המחקרי האחרון שלפני אישור לשימוש שוטף.

חולה במצב אנוש ניצל

לדברי ד"ר הר-נוף, "הטיפול הוא מהפכה של ממש בתחום הטיפול בדימומים מוחיים, ולמעשה הינו הטיפול היחיד עם תוצאות פנטסטיות שנבדק בעשרות השנים האחרונות עם שיפור בשרידות כמו גם שיפור באיכות החיים".

חולה המחקר הראשון שטופל בשיבא הועבר במצב אנוש לבית החולים מבית חולים אחר, שם אובחן הדימום המוחי. חייו של החולה היו בסכנה מיידית, הוא הוכנס במהירות למסגרת המחקר הנדון ומיד חלה התייצבות במצבו. תוך כ-48 שעות נרשם שיפור דרמטי במצב הדימום המוחי. "החולה צפוי לתקופת החלמה ממושכת", מסביר ד"ר הר-נוף, "אולם חייו יצאו מכלל סכנה וסיכוייו לשיפור גבוהים".

בואו לדבר על זה בפורום שבץ מוחי.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום