פסיכיאטרים: יקירי חברות התרופות

(0)
לדרג

מחקר חדש בדק ומצא: תרופות פסיכיאטריות הן הרווחיות ביותר. אולי זו הסיבה ש-1/3 ממקבלי הכספים מחברות התרופות השונות הם פסיכיאטרים

מאת: ד"ר עמית עקירוב

לחברות תרופות השפעה ניכרת בעולם הרפואה, החל מפיתוח ושיווק תרופות חדשות וכלה במימון מחקרים שונים. לחברות תרופות משאבים כלכליים רבים, ובארצות הברית, רופאים רבים מתוגמלים על ידי חברות תרופות.

כעת, במסגרת מחקר חדש שבחן את רשימת הרופאים המקבלים תגמולים מחברות תרופות, עולה כי בראש רשימת מקבלי הכספים מחברות תרופות ניצבים הרופאים הפסיכיאטרים. החוקרים מדווחים כי פסיכיאטרים מהווים חלק ניכר מרשימת הרופאים המקבלים את מירב התשלומים מחברות תרופות בארצות הברית.

אתיקה במחלוקת

מאגר הנתונים עליו התבססו החוקרים כלל מידע משבע חברות תרופות בארצות הברית. חשוב להדגיש כי קבלת תשלומים מחברת תרופות אינה בהכרח מעידה על פגם או ליקוי. עם זאת, צעדים אלו מעלים שאלות וסוגיות אתיות.
התשלומים המדוברים כוללים כספים לדוברות, ייעוץ, ארוחות ונסיעות.

מעבר לכך, החוקרים הרכיבו רשימה של קרוב ל-400 רופאים, שבמהלך 18 החודשים האחרונים קיבלו תשלום של למעלה מ-100,000 דולרים, כולל כ-40 רופאים שהרוויחו למעלה מ-200,000 דולרים בתפקידי דוברות או ייעוץ, ושני רופאים שהגיעו לסכום של למעלה מ-300,000 דולרים עבור עבודתם.

תרופות אנטי פסיכוטיות - הכי רווחיות

ברשימת המומחים הנ"ל, פסיכיאטרים זוכים למקום של כבוד, כאשר רופאים פסיכיאטרים הינם המומחים הנפוצים ביותר ברשימה, ומהווים 116 מתוך 384 הרופאים שקיבלו יותר מ- 100,000 דולר.

בשיחה עם הפסיכיאטר שקיבל את סכומי הכסף הגבוהים ביותר, הוא טוען כי אין הדבר משפיע על כושר שיפוטו הרפואי, וכי הוא נוטה לרשום יותר תרופות גנריות מאשר מסחריות. הוא טוען נחרצות כי בעיניו, טובת החולה קודמת לכל שיקול אחר.

מספר הפסיכיאטרים הרב המופיע ברשימה קשור ככל הנראה לשיעור המרשמים הגבוה של תרופות פסיכיאטריות. מנתוני המחקר עולה כי תרופות אנטי פסיכוטיות דורגו במקום הראשונה מבחינת הרווח הכלכלי, מבין כלל קבוצות התרופות. תרופות נוגדות דיכאון דורגו במקום הרביעי ברשימה זו.

מומחים בכירים בתחום טוענים כי יש לעודד פיתוח תרופות חדשות באופן שלא יטיל ספק באתיקה או יביא לפגיעה בטובת החולה.

נציין מקצועות נוספים הזוכים לתגמולים מחברות תרופות: אנדוקרינולוגיה, רפואת ריאות, רפואת משפחה, קרדיולוגיה, אורולוגיה, גינקולוגיה, אלרגיה ואימונולוגיה, נוירולוגיה, אונקולוגיה, רפואת כאב ורפואת ילדים.

הידיעה בשיתוף doctors ו-e-Med.

בואו לדבר על זה בפורום פסיכיאטריה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום